Po letech se opět rozběhlo územní řízení k nové ranveji na Ruzyni, zasáhl kraj

Hlavní ranvej pražského letiště. Pramen: Letiště PrahaHlavní ranvej pražského letiště. Pramen: Letiště Praha

Podmínkou otevření paralelní ranveje pak je noční provozní uzavírka mezi půlnocí a 5:30.

Příprava nové vzletové a přistávací dráhy (RWY 06R/24L) na pražském Letišti Václava Havla se po dlouholetém zablokování znovu rozběhla. Krajský úřad Středočeského kraje aktuálně oznámil zahájení územního řízení. To se tak obnovilo po pěti letech od podání žádosti, kterou letiště v létě 2019 směřovalo na městský úřad v Černošicích.

V mezidobí se odehrál složitý soudní spor, ve kterém Letiště Praha uspělo až díky kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu. Krajský soud v Praze předtím v červnu 2020 novou ranvej vymazal ze zásad územního rozvoje Středočeského kraje, čímž vyhověl pražským městským částem Nebušice a Suchdol (a jedné fyzické osobě) a přípravu zablokoval. Výrok zvrátil Nejvyšší správní soud začátkem roku 2023, když ranvej do zásad vrátil. Na území Středočeského kraje přitom bude ležet jen menší část dráhy, zbytek bude na území Prahy, kde se zásadami územního rozvoje nebyl problém.

Územní řízení bylo od jara 2020 přerušeno, po doplnění podkladů se čekalo na jeho obnovení. Letos v červenci se řízení rozhodl převzít středočeský krajský úřad, a to z důvodů nečinnosti městského úřadu Černošice. Letiště má k ranveji kladné stanovisko z procesu posouzení vlivů na okolí (EIA). Získalo jej v roce 2011 a letos v únoru dosáhlo jeho opětovného prodloužení.

„Paralelní dráhový systém tvořený dvěma souběžnými ranvejemi zvýší bezpečnost, umožní nezávislý letový provoz, přispěje ke zlepšení životního prostředí a bude provozně výrazně efektivnější, než je tomu dnes,“ uvedla ředitelka komunikace letiště Eva Krejčí.

Nová ranvej má sloužit jen pro přistání, stávající hlavní dráha pak jen pro vzlety. Současná záložní ranvej RWY 12/30, na kterou se nalétává přes hustě obydlené části Prahy a Kladenska, bude zrušena.
Podmínkou otevření paralelní ranveje pak je noční provozní uzavírka mezi půlnocí a 5:30.

Stavba paralelní ranveje se přitom neustále odkládá. Když letiště v říjnu 2011 získalo po dlouhém a složitém procesu EIA kladné stanovisko MŽP, počítalo se s tím, že nová ranvej začne sloužit letadlům nejpozději v roce 2015. V roce 2020 se mluvilo o výstavbě v letech 2025 až 2028, nyní vedení letiště mluví o 30. letech.

Výstavbě dráhy bude podle Krejčí předcházet rozšíření terminálových kapacit. Dojde k rozšíření Terminálu 2 nebo k centralizaci bezpečnostní kontroly v Terminálu 1.

Letiště očekává, že se příští rok v počtech cestujících dostane na předcovidovou úroveň. V roce 2019 odbavilo rekordních 17,8 milionu lidí. „Dlouhodobý rozvoj letiště je ale nutné plánovat s ohledem na horizont několika příštích desetiletí,“ doplnila Krejčí.

Chystaná paralelní dráha na pražském letišti. Pramen: Letiště Praha

Chystaná paralelní dráha na pražském letišti. Pramen: Letiště Praha

Parametry nové ranveje (Pramen: dokumentace EIA)
– osová vzdálenost od stávající RWY 06/24 1 525 m,
– stavební délka dráhy 3 550 m; práh dráhy (dále jen „THR“) 24L trvale posunut o 150 m,
– šířka dráhy 45 m (s nejvyšší únosností), 60 m (základní), 75 m (vč. postranních pásů),
– pás dráhy: délka 3 670 m – přesah 60 m před a za konec dráhy; šířka 300 m
– předpolí (za konci obou směrů RWY): 150 x 240 m pro oba směry (předpolí začíná u THR), u THR 06R je součástí koncová bezpečnostní plocha (dále jen „KBP“), u THR 24L je jeho součástí dojezdová dráha,
– koncová bezpečnostní plocha (KBP) za konci obou směrů RWY: u THR 06R délky 325 m a šířky 300 m, u THR 24L délky 240 m a šířky 300 m,
– únosnost dráhy bude odpovídat ACN (Aircraft Clasification Number) vytipovaných kritických letadel (Airbus 340-500, 600) která mohou využívat dráhu výše uvedených parametrů,
– vozovka dráhy se předpokládá u THR s cementobetonovým krytem, ve střední části se živičným krytem,
– příčný sklon dráhy bude střechovitý.

Tagy letiště praha paralelní dráha ranvej
56 komentářů