ŘSD začalo se stavbou dalšího přivaděče k D35, vyjde o 30 % levněji
Sezemicemi dosud projede kolem 10 tisíc aut denně.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zahájilo stavbu obchvatu Sezemic na silnic I/36. Nová komunikace v Pardubickém kraji bude současně jedním z přivaděčů k dálnici D35. Zakázku za 838 milionů korun získalo sdružení firem M – SILNICE, MI Roads a Doprastav. Hotovo by mělo být v květnu 2026.
Jde o jednu ze zakázek, kde cena oproti odhadu výrazně klesla. ŘSD stanovilo předpokládanou hodnotu na 1,195 miliardy korun. Do soutěže dorazilo šest nabídek, nejdražší byla za 960 milionů korun. Druhá nejnižší nabídka je jen o dva miliony korun vyšší než vítězná.
Stavba se napojí na už hotový úsek D35 mezi Opatovicemi a Časy. „Na obchvat čekali obyvatelé Sezemic skoro 20 let. Přes obec se jezdí k dálnici D35, a centrum tak zahlcuje tranzitní doprava. Díky obchvatu klesne počet nehod, a tím, že přeložka povede mimo zastavěné části obcí, se výrazně sníží riziko, že projíždějící auta srazí chodce. Obchvat bude plnit i důležitou funkci přivaděče dálnice D35 do Pardubic,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Stavba řeší nevyhovující situaci při průjezdu Počapelských Chalup, městem Sezemice a obcí Časy. Zajistí také kapacitní propojení měst Pardubice a Holice. Bude začínat 180 metrů za křižovatkou se silnicí III/2982 směrem od Pardubic. Přes lesní komplex Bělobranská dubina povede dál podél okraje Počapelských Chalup, město Sezemice obejde z jihu. Skončí před mimoúrovňovou křižovatkou (MÚK) Časy, kterou ŘSD postavilo jako součást úseku D35 Opatovice – Časy. Obchvat se vyhne akvaduktu ze 17. století, technické památce. Jde o místo, kde se kříží potok Zadní Lodrantka a Mlýnský potok.
Vznikne osmipólový most i nadchod pro zvěř
„Mimořádným stavebním objektem bude téměř 289 metrů dlouhý osmipólový most přes řeku Loučnou, Zadní Lodrantku a Mlýnský potok. Výška mostu nad terénem je kolem šesti metrů. Součástí obchvatu budou mimoúrovňová křižovatka Sezemice, čtyři nadjezdy i nadchod pro zvěř dlouhý 29 metrů. Důležité také je, že MÚK Sezemice výhledově umožní napojení jihovýchodního obchvatu Pardubic,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Detailně stavbu popisuje informační leták.
Po tahu I/36 mezi Sezemicemi a Pardubicemi projede podle dat ze sčítání dopravy denně přes 10 000 aut. Severovýchodní obchvat Pardubic plánuje ŘSD otevřít příští rok, v roce 2026 by měla začít stavba jihovýchodního obchvatu. Letos zprovozní ŘSD na tahu I/36 ještě okružní křižovatku Spojil nedaleko Pardubic.