Jaká je budoucnost ODIS v Moravskoslezském kraji. Ptejte se šéfa integrovaného systému Aleše Stejskala

Souprava push-pull dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Ostrava hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýSouprava push-pull dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Ostrava hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Aleš Stejskal je v čele Koordinátora IDS s malou přestávkou od roku 1998.

Ve středu pro vás budeme natáčet nový díl podcastu Cesty zdopravy.cz, jehož hostem bude Aleš Stejskal. Je předsedou České asociace organizátorů veřejné dopravy (ČAOVD). Od roku 1998 je s malou přestávkou v  čele organizátora dopravního systému v Moravskoslezském kraji, společnosti  Koordinátor ODIS. Řadu let před tím pracoval pro ostravský dopravní podnik, kde se podílel na plánování dopravy, vzdělávání a byl i jeho tiskovým mluvčím. Při tom všem na „vedlejšák“ řídil tramvaj.

Jedním z hlavních témat, které společně probereme jsou dopady katastrofálních povodní, které zasáhly Jesenicko a Opavsko, do veřejné dopravy v Moravskoslezském kraji. Nezůstane ale jen u nich. Právě tento kraj bude v republice prvním, který už za dva a půl měsíce nasadí do pravidelného provozu první bateriové vlaky u nás. Čtyři jednotky Regiopanter doplněné o baterie pro provoz na neelektrifikovaných tratích tu vyjedou v pravidelném provozu už s letošní prosincovou změnou jízdních řádů, na dalších 15 bateriových vlaků pro zdejší tratě podepsaly smlouvu České dráhy se Škodou letos v létě.

Bateriový experiment začíná. Přinese půlmiliardové náklady navíc, o kterých se zatím nemluvilo

 

Mezi objednateli veřejné dopravy dnes také panují rozdílné názory na ideální odbavení cestujících na „venkovských“ linkách. Někteří trvají na nástupu předními dveřmi a odbavení řidičem, jiní postupně testují otevírání všech dveří i mimo města a posouvají ho dále, jako na jižní Moravě, a někde se už měsíce dohadují. To je případ pražského ROPIDu a středočeského IDSK (Integrovaná doprava Středočeského kraje). Zatímco Středočeský kraj začal tlačit na rozšiřování testovacího provozu otevírání všech dveří na autobusových linkách Pražské integrované dopravy na svém území, ROPID se spíše kloní k obavám z úniku tržeb a nechce zatím tento model u autobusů zajíždějících do Prahy dovolit ani v pilotním provozu.

Jaká je tedy budoucnost odbavování cestujících v meziměstské autobusové dopravě v Česku? Mají papírové jízdenky budoucnost? Má se řidič vůbec s cestujícími bavit, nebo bude lepší, když se bude jen soustředit na jízdu? A jaké mají v Moravskoslezském kraji zkušenosti s odbavením přes Aplikaci nebo ODISku?

V podcastu probereme ale samozřejmě všechna důležitá témata spojená s dopravním systémem ODIS, včetně turistických železničních tratí, standardů kvality, které má objednavatel na své dopravce, výběru dopravců v soutěžích nebo způsobu, jakým se zapojují zdejší obce do financování dopravy.

Ptejte se Aleše Stejskala i vy. Své otázky, které se týkají veřejné dopravy v Moravskoslezském kraji mu můžete psát až do úterního večera zde v diskusi.

Tagy KODIS Moravskoslezský kraj ODIS podcast Cesty Zdopravy.cz
34 komentářů