Slovensko řeší modernizaci trati Bratislava – Komárno, zvažuje zdvoukolejnění i PPP
Trať 131 je nejvytíženější na Slovensku, roční počet přepravených cestujících se na ní od roku 2011 zvýšil pětinásobně.
Ministerstvo dopravy Slovenské republiky chce co nejvíce urychlit přípravu modernizace železniční trati Bratislava – Komárno. Připravuje proto zařazení projektu mezi strategické investice. Uvedl to slovenský ministr dopravy Jozef Ráž.
„O tom, kdy začneme s modernizací, nebudu spekulovat. Bohužel v čase, kdy bylo možné se ucházet o evropské peníze, tak se to nestihlo a neudělalo. Tento úsek trati je v každém případě velmi dobrým kandidátem na náš první PPP projekt na železnici. Dnes je to o tom připravit jej k realizaci a následně budeme hledat zdroje,“ řekl Ráž.
Největší problém trati je podle Ráže fakt, že je jednokolejná. Využívá ji jak osobní, tak nákladní doprava. V provozu je navíc nepřetržitě téměř 130 let. Průměrná rychlost vlaků dosahuje jen 50 km/h.
„Dnes ještě nevíme, jestli budeme trať zdvoukolejňovat v celé její délce 95 km, nebo bude dvoukolejná jen v určitých úsecích. Určitě se budeme snažit stavět mimoúrovňové přejezdy, přičemž výsledkem by mělo být, aby po trati mohlo jezdit více vlaků, aby mohly jezdit rychleji a abychom zabránili zpožděním,“ dodal Ráž s tím, že v okolí trati žije spousta lidí, kteří by rádi cestovali vlakem, kdyby byl spolehlivější a komfortnější.
Opozice vládou deklarovanou ambici vybudovat druhou kolej mezi Bratislavou a Komárnem vítá. Poslanec Národní rady Slovenské republiky Marek Lackovič již dříve upozornil, že roční počet přepravených cestujících se na trati od roku 2011 zvýšil pětinásobně, a to na současné čtyři miliony.
„Až polovina délky trati tohoto úseku brzy dosáhne hranice své životnosti. Je proto nezbytné ji co nejdříve zdvoukolejnit. Shodují se na tom i odborníci,“ zdůraznil Lackovič.
Trať Bratislava – Komárno byla na Slovensku první, kde začal v objednávce ministerstva dopravy jezdit soukromý dopravce. Do roku 2020 tam devět let jezdil RegioJet, pak se provoz vrátil státnímu dopravci ZSSK. Původně odepsaná trať se postupně stala nejvytíženější jednokolejnou tratí na Slovensku. Vloni přebral štafetu Leo Express. Na trať nasazuje jednotky Lint 41 od Alstomu.