pruvodce

Jede to na VÁCL. NÁM.? Ropid a dopravní podnik se přou o transparenty na tramvajích

Pražské tramvaje a různé typy transparentů se zastávkami. Foto: Zdopravy.czPražské tramvaje a různé typy transparentů se zastávkami. Foto: Zdopravy.cz

Nejdřív bylo písmo moc malé, pak plné zkratek. Na pražských tramvajích se rozhořel spor o standardy kvality.

Cestující v pražské MHD si mohli v uplynulých dnech všimnout opakovaných změn písma na digitálních transparentech v tramvajích. Ty ukazují číslo linky, konečnou stanici či v případě bočního panelu i následující zastávku.

Písmo u konečné zastávky se nejprve změnilo na verzálky (všechna písmena velká), ale také výrazně zmenšilo. Po stížnostech cestujících, že nápisy jsou z větší dálky nečitelné, dopravní podnik (DPP) velikost písma zase zvětšil.

Změny však doprovázela mediální přestřelka mezi DPP a organizací Ropid. Ta má totiž parametry písma zaneseny ve standardech kvality pražské integrované dopravy a opakovaně je vymáhá.

Za názvem konečné se nově zobrazuje také piktogram s možnost případného přestupu na metro či linky S. Vzhledem k tomu, že se v současnosti na tramvajích používají hned čtyři systémy transparentů, mezi jednotlivými vozy mohou být podstatné rozdíly dané hlavně nedostatkem místa.

Pražské tramvaje a různé typy transparentů se zastávkami. Foto: PIDPražské tramvaje a různé typy transparentů se zastávkami. Foto: Zdopravy.czPražské tramvaje a různé typy transparentů se zastávkami. Foto: Zdopravy.czPražské tramvaje a různé typy transparentů se zastávkami. Foto: Zdopravy.czPražské tramvaje a různé typy transparentů se zastávkami. Foto: Zdopravy.czPražské tramvaje a různé typy transparentů se zastávkami. Foto: AnlexPražské tramvaje a různé typy transparentů se zastávkami. Foto: AnlexVizualizace tramvaje Škoda Forcity 52T pro Prahu. Foto: Škoda GroupPražské tramvaje a různé typy transparentů se zastávkami. Foto: Anlex

Pouze velká písmena jsou dlouhodobě používána pro zobrazování konečných zastávek u všech autobusových linek. Proto už dlouhodobě požadujeme sjednocení vzhledu a logiky zobrazovaných informací s autobusy,“ uvedl pro Zdopravy.cz mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Dodal, že součástí standardů kvality je také povinnost dopravce tento vzhled informací s Ropidem konzultovat. „To se bohužel v tomto případě nestalo a z toho pramení za nás nevhodně zvolená velikost a použitý font písma zejména pro kratší názvy,“ uvedl Drápal k první změně objevující se před dvěma týdny.

Nová pravidla

Jednotný způsob zobrazování zastávek vyplývá z nové verze standardů, která platí od ledna letošního roku. Je v nich definován přípustný jednotný font, řez písma, jeho minimální velikost plus povinné piktogramy. To vše však zabírá na transparentech více místa.

Standardy kvality PID jsou závazné pro všechny typy tramvají a za jejich neplnění hrozí finanční sankce, bez ohledu na jejich smysluplnost nebo splnitelnost. Tyto skutečnosti pravděpodobně nebyly ze strany Ropidu řádně odzkoušeny a testování probíhá přímo v ostrém provozu prostřednictvím DPP,” uvedl ke změnám vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Upozornil pak na další povinnost, kterou je nutnost zobrazovat na bočních transparentech ve druhém řádku rotující text (plus příslušné piktogramy) zobrazující názvy zastávek, přes které daná linka jede. V dosavadní praxi se zobrazovala pouze následující zastávka bez jakýchkoliv piktogramů.

Dochází tak k nelogickému zkracování názvů zastávek, ve kterých se většina i znalých cestujících bude jen obtížně orientovat. Každodenní provozní zkušenosti ukazují, že rolováním ‚vybraných‘ nácestných zastávek by se opět vrátila doba, kdy se cestující budou řidiče ptát, jestli ‚zahýbá‘, aby zjistili, kam spoj pokračuje za křižovatkou,” hodnotí povinnost Šabík.

Proč neplatí jen pro nové vozy?

Podle něj vozový park tramvají zahrnuje různé typy vozidel, které byly vyrobeny, resp. modernizovány v různých časových obdobích, a tomu odpovídá i používání různých typů transparentů, které jsou čtyři a každý má jiné zobrazovací možnosti.

Nelze na všechny typy transparentů pražských tramvají plošně aplikovat jediný JEDNOTNÝ řez a velikost písma názvu zastávek plus požadované piktogramy,” vysvětluje.

Změny se podle něj měly týkat až nově dodávaných tramvají. „DPP na tyto skutečnosti Ropid při projednávání nových standardů kvality PID pro tramvaje opakovaně upozorňoval včetně hrozby zhoršení čitelnosti nové podoby nápisů,“ uvádí Šabík. Ropid však podle něj argumenty DPP ignoroval.

Zkratky

Vzhledem k tomu, že Ropid zasílal dopravnímu podniku opakované výtky za neplnění nových standardů, začal v září DPP nový jednotný font a řez písma i přes výhrady do systémů nahrávat.

V praxi se nakonec ukázaly všechny jejich slabiny. Ve výsledku při zobrazování následující zastávky na bočním transparentu dochází k takovým ‚zvláštnostem‘, jako např. u zastávky Václavské náměstí. Podle původní praxe se zastávka zobrazovala jako ‚Václavské nám.‘, přičemž ‚nám.‘ je běžně užívanou formou zkratky pro náměstí. Podle nových Standardů kvality PID ale na transparentu při dodržení minimální velikosti písma svítí: VÁCL.NÁM. a dva piktogramy pro obě linky metra, přičemž každý z piktogramů zabírá pozice pro dvě písmena,” popisuje Šabík s tím, že podobných příkladů lze najít celou řadu.

Piktogram pro S-dráhy pak starší transparenty dokonce ani neumí zobrazit.

Schvalovací byrokracie

Ropid ústy svého mluvčího Drápala volá hlavně po tom, aby s nimi DPP smluvní záležitosti konzultoval a řešení se hledalo společně.

Dopravní podnik ovšem odmítá, aby si musel nechat Ropidem schvalovat každé zobrazení transparentu pro cílovou zastávku. „Tento přístup je extrémně byrokratický a v běžném provozu zcela nepoužitelný, zejména při mimořádných událostech a změnách linkového vedení, kdy v zásadě kterákoliv zastávka se může po dočasnou dobu stát i konečnou,“ podotýká Šabík.

Standardy mají být podle něj připraveny kvalitně a s praktickými doporučeními odpovídajícími provozní realitě.

DPP hodlá postupně nové zobrazování názvů zastávek na jednotlivých typech transparentů testovat a upravovat. Výsledkem bude vlastní manuál pro každý typ transparentů i s ohledem na délku názvů zastávek.

Na základě testu DPP aktuálně písmo u krátkých názvů zastávek zvětšil. DPP je současně připraven s Ropidem věcně diskutovat o úpravě standardů kvality PID,“ uzavírá Šabík.

Tagy dpp ropid standardy kvality standardy PID tramvaje
82 komentářů