Skleněné skořápky dostane i metro Florenc. Bude z nich standard, na „Jiřák“ se ale nevrátí
Praha odkoupila od architektů přístřešků u Masarykova nádraží licenci. Jejich instalace se plánuje v dalších stanicích.
Skleněné přístřešky vstupů a výstupů z metra u Masarykova nádraží budí už od svého březnového otevření pozornost kolemjdoucích a pozitivní ohlasy. Subtilní skleněná konstrukce se totiž výrazně odlišuje od ostatních masivních nadzemních východů z vestibulů, na které jsou pražští cestující zvyklí.
Stejný typ přístřešků dostanou po dokončení rekonstrukce stropní desky i výstupy ze stanice metra Florenc. Deníku Zdopravy.cz to potvrdila architektka metra Anna Švarc.
Skleněné skořápky budí pozornost. U Masarykova nádraží se otevírají nové vstupy do metra
„Nový standardizovaný a optimalizovaný přístřešek se objeví již na stanici Florenc C. Je vyprojektován ve spolupráci s architekty návrhu přístřešků u Masarykova nádraží,“ uvedla architektka. Přístřešek podle ní není sice identický, nicméně sleduje stejné materiálové a barevné principy.
Studio Perspektiv
Během březnového slavnostního otevření přístřešků u Masarykova nádraží se zástupci města i dopravního podniku shodli, aby se tyto prosklené a zastřešené vstupy začaly používat i na dalších stanicích pražského metra.
Praha tak odkoupila k přístřeškům navrženým architektonickým Studiem Perspektiv licenci, aby mohla jejich design použít i v dalších částech metropole.
Přístřešky u Masarykova nádraží sice patří DPP, zrekonstruoval je však na své náklady na základě dohody developer okolních budov Penta Real Estate. Výdaje se pohybovaly okolo 30 milionů korun.
„Původně měly vstupy do metra jednotný charakter. Když se rekonstruuje nebo když se musí postavit nový přístřešek, nemá smysl dělat repliku ze sedmdesátých a osmdesátých let. Proto jsme se rozhodli, že ten z Masarykova nádraží bude fungovat jako nový prototyp,“ řekla architektka už dříve pro web CzechCrunch.
Je to podle ní snaha „nevymýšlet pokaždé kolo“. Nové vstupy barevně fungují s mobiliářem, který je v antracitové barvě, stejně tak s novým informačním systémem Prahy.
Skleněné přístřešky s osázenou zelenou střechou by se podle Švarc mohly objevit například i na Dejvické, Pankráci či na Nádraží Veleslavín nebo chystané stanici metra D Náměstí bratří Synků.
Na eskalátoru v dešti
Po návratu přístřešků volají i někteří obyvatelé okolí stanice metra na náměstí Jiřího z Poděbrad. Ta prošla loni kompletní a architekty oceňovanou rekonstrukcí, nicméně přístřešky se již na povrch nevrátily a schodiště s eskalátory je nyní nechráněné.
Podle architektky metra však bylo rozhodnutí odstranit přístřešky od stanice v rozporu se záměrem dopravního podniku. „Návrh ateliéru MCA, který s přístřešky ani s plně funkčním umělecky ztvárněným výdechem metra na právě rekonstruovaném náměstí nepočítal, byl podpořen příslušnou městskou částí i IPR,“ vysvětluje Anna Švarc.
V případě jejich potenciální opětovné instalace tak podle ní nutné nejdříve získat souhlas ateliéru MCA, Institutu plánování a rozvoje a městské části Praha 3.
Obrazem: Metro Jiřího z Poděbrad otevřeno. Podívejte se na čistý design i novinky
Dopravní podnik je podle šéfa komunikace Daniela Šabíka vždy pro zachování přístřešků. V případě stanice Jiřího z Poděbrad však architekti navrhli jejich odstranění kvůli celkové koncepci náměstí a město se přiklonilo na jejich stranu.