Provoz lanovky na Petřín se po pádu stromu už neobnoví. Rovnou naváže kompletní přestavba
Historie třetí generace lanovky na Petřín se uzavřela. DPP chystá důstojné rozloučení a stavbu nové verze.
Nedávné podmáčení svahu a následný pád stromu do prostoru kolejiště u Abtovy výhybky urychlily konec třetí generace lanovky na pražský Petřín. Dopravní podnik (DPP) nyní rozhodl, že poškození drážního tělesa se už nebude opravovat.
Už za pár měsíců má totiž podle plánů začít kompletní přestavba lanovky. DPP má již stavební povolení a dobíhá soutěž na stavebníky rekonstrukce.
Rekonstrukce lanovky na Petřín se blíží. Vymění se většina trati, práce potrvají rok
Podmáčení a pád stromu z 15. září tak konec současné podoby lanovky jen urychlily, zahájení stavebních prací se plánuje na březen 2025. Samotný strom nikoho na trati neohrozil, provoz lanovky byl totiž tou dobou kvůli hrozbě povodní a sesuvů půdy již preventivně zastaven.
„Snažili jsme se provoz stávající petřínské lanovky udržet co nejdéle, ideálně tak, aby na něj rovnou navázala samotná rekonstrukce drážního tělesa. I přes veškeré úsilí a pravidelné údržby byla vyšší moc v podobě zářijových intenzivních srážek bohužel proti nám,“ říká Jan Barchánek, dopravní ředitel DPP.
Těleso trati bylo již delší dobu ve špatném stavu. Stavební stav dráhy je podle dopravního podniku velmi těžko opravitelný, a navíc se značnými nároky na údržbu.
„Provedli jsme velmi detailní kontrolu tratě a vyhodnocení jejího technického stavu. Trať je na mnoha místech tak poškozena a podemleta, že přestalo například fungovat uchycení řady pražců,“ říká Jan Šurovský, technický ředitel DPP – Povrch.
Trať se tak podle něj stala naprosto nesjízdnou. V místě navíc hrozí pád dalších dřevin, DPP už požádal o povolení ke kácení.
Obnovení provozu by podle Šurovského znamenalo stavební práce na zhruba jeden až půldruhého měsíce a náklady 12–15 milionů korun. Taková investice by však kvůli blížící se přestavbě nedávala smysl.
Rozloučení s prohlídkami
DPP pro veřejnost připravil možnost se s petřínskou lanovkou symbolicky rozloučit.
„Na všechny říjnové soboty jsme nachystali pro zájemce komentované prohlídky, na neděle a státní svátek 28. října pak dny otevřených dveří v horní stanici lanovky,“ uvedl pro Zdopravy.cz vedoucí komunikace podniku Daniel Šabík.
Bude možné navštívit zázemí stanice a strojovny i kabinu řidiče s možností vyfotit se nad tratí s petřínským svahem. Návštěvníci dostanou speciální rozlučkovou jízdenku, kterou si budou moct označit.
Komentované prohlídky začínají vždy v celou hodinu od 9:00, poslední pak v 18:00. Každou sobotu bude k dispozici 10 termínů, k zakoupení budou online na Fanshopu DPP.
Nedělní prohlídky bez výkladu budou zdarma a bez registrace.
Nové vozy i zpevněná trať
V listopadu a v prosinci se zahájí přípravné práce k samotné rekonstrukci tratě, půjde o demontáž lan a dalších součástí lanovky.
Chystaná přestavba má trvat 350 dnů, celá akce má dle dřívějších vyjádření DPP vyjít zhruba na 150 milionů korun.
Bude mít za úkol zlepšit stabilitu trati, vymění se většina drážního tělesa včetně kolejového svršku. Současné dva vozy lanovky vyrobené ve Vagónce Studénka zamíří už na konci roku do Národního technického muzea a do Muzea MHD ve Střešovicích.
Dvojici nových vozů v designu od studia Anna Marešová Designers dodá rakousko-švýcarská skupina Doppelmayr/Garaventa. Bude se jednat už o čtvrtou generaci vozidel na této trati. Vysoutěžené vozy plánuje DPP závazně objednat v následujících týdnech, aby se mohla zahájit jejich výroba.
S láskou na Petřín. Designérka představila nový model lanovky, bude mrkat a červenat se
Podle zástupce výrobce Zdeňka Mandovce podobných pozemních lanovek jezdí po světě asi 400. Nejblíže vysoutěženému designu je hongkongská Peak Tram, která také kombinuje tradiční a moderní vzhled.
Celková délka trati je 492 metrů, trať celé délce stoupá v proměnném sklonu od 21,7 % ve spodní části do 29,6 % v horní části.
Stávající konstrukce se během opravy vybourají a postaví znovu včetně založení, vybavení a příslušenství. Dispozice dráhy se však nezmění. Do horní ani dolní stanice lanovky se nezasáhne vyjma výměny vlastního drážního tělesa a kabelových vedení.
Současná dráha vznikla v letech 1981–1985, v roce 2016 se vyměnila nosná konstrukce mostu s nástupištěm mezistanice Nebozízek, která zůstane zachována i nadále.
Nová konstrukce je navržena včetně bezpečnostní kolejnicové brzdy. Nová nosná konstrukce bude desková masivní železobetonová-monolitická. Nové kolejnice typu S33 se upevní systémem známým z metra. Vymění se i kladky a jejich upevňovací rámy. Životnost nových nosných konstrukcí má být 100 let.
Na základě výsledků geotechnického průzkumu bude také novými hlubinnými základy zabezpečen svah proti sesuvu. Pod zem budou instalovány pilotové stěny. Opravou projdou oba klenbové kamenné mosty i most Nebozízek.
Čtvrtá generace lanovky
První petřínská lanovka z roku 1891, která byla stavěna současně s rozhlednou, měla částečně jiný průběh trasy. Byla přímá a o něco kratší. Dolní stanice stála o něco výš než nynější. Horní stanice byla poblíž restaurace Nebozízek.
Na počátku první světové války musela být doprava zastavena. Po válce bylo podniknuto několik marných pokusů o obnovení provozu, naposledy v roce 1921.
Problémy lanovky se začaly zabývat Elektrické podniky hlavního města Prahy před IX. sokolským sletem. V roce 1931 byla lanovka převedena do jejich majetku a okamžitě se přistoupilo k její zásadní rekonstrukci podle projektu firmy ČKD.
Druhá lanovka zahájila provoz 5. června 1932 a byla dlouhá léta vyhledávanou turistickou atrakcí. V červenci 1965 došlo pod vlivem dlouhotrvajících dešťů k silnému podmáčení trati a k jejímu vážnému narušení. Provoz musel být okamžitě zastaven.
Slavnostní obnovení pravidelného provozu současné podoby lanové dráhy se uskutečnilo 15. června 1985.