Obrazem: Stadler ukázal bezemisní vlak pro regionální tratě, první vyjede v Durynsku
První vůz s cestujícími má vyjet v roce 2026.
Společnost Stadler Rail představila na veletrhu InnoTrans v Berlíně novou generaci vozidel Stadler RegioShuttle (RS1). Nová vozidla RS Zero mají být odpovědí na požadavky na bezemisní dopravu i na neelektrifikovaných tratích. Výrobce již získal prvního partnera na testování nového vozu.
Jde o novinku, která je důležitá i pro český trh: po Německu je Česko druhou největší zemí, kde jezdí nejvíce motorových vozů Stadler RS1 a současně zemí, která má velký podíl regionálních neelektrifikovaných tratí.
Vozidlo je následníkem RS1. Odkazem na původní verzi jsou například lichoběžníková okna. Oproti stávajícím vozům RS1 měří RS Zero o dva metry více: 27,4 metru. Důvodem jsou především nové normy TSI.
Nové vozidlo bude Stadler nabízet v několika různých verzích podle pohonů a délky. K dispozici bude s vodíkovým a/nebo bateriovým pohonem, kromě jednočlánkové verze počítá Stadler i s dvouvozovou verzí. Kapacita jednovozové je 70 cestujících, dvouvozové 150 cestujících.
Za jednu z výhod považuje výrobce zatížení nápravy pod 18 tun. „Hodí se k vytvoření ekonomicky atraktivní přepravní nabídky na vedlejších tratích s nízkou hustotou provozu,“ uvedl výrobce. V Berlíně ukázal výrobce jednočlánkové vozidlo s pohonem na vodík.
Firma současně oznámila, že se dohodla se společností Erfurter Bahn a Durynskem na pilotním projektu testování vlaku. Půjde o vodikový vůz RS Zero. Nejde zatím o nákup vozidel, pouze dohodu o tom, že se budou testovat na místních tratích. V provozu by měla být od roku 2026.
Informační letáky k novému vozidlu jsou k dispozici pro bateriovou a vodíkovou verzi (v angličtině).