Na tisíc obyvatel 940 vozů. V Praze opět stoupl počet aut, od roku 1990 je jich trojnásobek
Jen 59 procent lidí v Praze volí pro svou cestu hromadnou dopravu, zbylých 41 procent jede autem.
Loni připadalo v Praze na 1000 jejích obyvatel 940 motorových vozidel. V případě samotných osobních aut činí hodnota 750 což znamená, že o jedno auto se dělí 1,3 obyvatele Prahy. Vyplývá to z dat z čerstvě publikované Ročenky Technické správy komunikací (TSK) za rok 2023.
Loni přibylo v pražském registru 43 975 vozů, jejich počet dosáhl více než 1,3 milionu. Osobních aut je z toho celkem 1 038 948, v roce 1990 to přitom bylo jen 336 037.
V roce 2023 ujela motorová vozidla na celém území hlavního města za období 0–24 hodin průměrného pracovního dne celkem 23,168 milionu vozokilometrů. Z toho podíl osobních automobilů činil 21,115 milionu vozokilometrů, tj. 91 %.
Podíl cyklistů na celkovém počtu vozidel v dopravním proudu se pohybuje v rozmezí 0,1–1,0 %. Z dlouhodobějších statistik vyplývá, že 59 procent lidí v Praze volí pro svou motorizovanou cestu hromadnou dopravu, zbylých 41 procent jede autem.
Velmi mírně přitom loni stoupla jejich obsazenost, dosahuje 1,33 osoby na jedno auto. Předloni to bylo 1,30. Pro srovnání: v roce 1990 se v jednom autě v Praze podle statistik „mačkalo“ 1,71 člověka.
Oproti roku 2022 došlo v Praze k nárustu počtu vozidel o 3,4 %, a to téměř ve všech kategoriích – nejvíce přibylo osobních automobilů (+35 220 vozidel, tj. +3,5 %), dodávek kategorie N1 (+3 803, tj. 3,5 %) a motocyklů (+3 653, tj. +3,6 %).
Nejvytíženější úseky
Data však podle TSK významně ovlivňuje fakt, že registrace vozidel je dána adresou místa pobytu provozovatele nebo adresou sídla firmy. Statistiky tak výrazně ovlivňují sídla leasingových společností. To potvrzuje i graf níže, ve kterém je největší podíl tvořen automobily s první registrací v loňském roce.
Do širšího centra, tedy oblasti uvnitř městského okruhu, vjelo v pracovní dny průměrně 250 000 vozidel, z toho 240 000 osobních. Oproti předchozímu roku to je o 3,4 procenta méně.
Vně městského okruhu projelo denně průměrně 346 000 aut, z toho 302 000 osobních, což je meziroční nárůst o 4,1 procenta.
Nejvytíženější komunikací byl stejně jako v uplynulých letech Barrandovský most, který denně přejede na 142 000 aut. Na druhém, třetím a čtvrtém místě jsou jednotlivé úseky Jižní spojky a na pátém Strakonická mezi Barrandovským mostem a Dobříšskou.
Nejvytíženější mosty a křižovatky uvádí následující tabulky: