Konstrukci poškodila slaná voda, varovala kontrola v Drážďanech. Lidé chtějí kopii mostu odpáleného SS
Kvůli netěsnému odvodňovacímu systému se do mostu dostalo velké množství vody s posypovou solí, uvedla už zpráva z roku 2019.
Saské státní zastupitelství se vložilo do vyšetřování zřícení části drážďanského mostu Carolabrücke. Spolu s policií zkoumá, zda se nestal trestný čin v souvislosti se zanedbáním péče o tuto důležitou dopravní stavbu, informoval web Sächsische Zeitung (SZ). Část mostu se do Labe zřítila před týdnem, nikomu se nic nestalo.
Podle předběžných poznatků byla na vině koroze. Úmyslný čin už policie vyloučila.
Saská prokuratura začala podle jejího mluvčího Jürgena Schmidta ve spolupráci s policií zkoumat, zda existuje dostatek indicií, že se stal trestný čin. Podle webu SZ by mohlo být důvodem zapojení prokuratury to, že o korozi, považované nyní za pravděpodobnou příčinu částečného zhroucení mostu, odborníci informovali už po prohlídce konstrukce před pěti lety.
„Dokument drážďanské radnice z roku 2019 vypadá jako předpověď částečného zřícení mostu,“ napsal k tomu saský list.
V Drážďanech se hraje o čas, k zemi šla další část mostu. Českou pomoc Sasové odmítli
Most Carolabrücke, jedna z nejvýznamnějších dopravních tepen v saské metropoli, se skládal ze tří částí označených A, B a C. Po částech A a B jezdily automobily, na části C byly tramvajové koleje a chodník. Před týdnem se nečekaně zřítil asi stometrový úsek mostní části C.
V pátek pak při demolici spadla další část úseku C, kterou se ovšem z břehů u drážďanského Nového Města podařilo odklidit, než do saské metropole dorazila povodňová vlna z Čech. Trosky, které zůstaly v korytě, podle úřadů nijak výrazně k vzrůstu hladiny řeky ve městě nepřispěly.
Koroze předpínací výztuže
„Kvůli netěsné části odvodňovacího systému z doby před rokem 1989 se do mostu dostalo velké množství vody zatížené posypovou solí,“ stojí ve zprávě o stavu mostu z roku 2019. Podle ní proto hrozí poškození mostu, především kvůli možné korozi předpínací výztuže, „která by vedla k náhlému selhání výztuže, což by ohrozilo statiku mostu„.
Technici z drážďanské správy cest odebrali už minulý týden z mostních částí A a B vzorky, aby zjistili, zda rovněž nejsou poškozené. Podle ředitelky úřadu Simone Prüferové budou výsledky známé do dvou týdnů. Pak bude podle ní jasné, zda bude možné části mostu používat, nebo zda připadá v úvahu jen jeho úplné zboření.
Prüferová přitom zdůraznila, že při minulých kontrolách mostu vykazovala část C, která se minulou středu zřítila, nejmenší škody. Proto byla její sanace naplánována až na příští rok.
Mostní části A a B už byly opraveny. Zda zůstanou nyní stát, nebo budou muset být strženy, není zatím jasné. V případě, že by musel být vybudován zcela nový most, chce část obyvatel Drážďan, aby se postavila kopie původního mostu z konce 19. století.
Tento most den před koncem druhé světové války v Evropě vyhodily do povětří jednotky SS kvůli postupující Rudé armádě. Na jeho místě pak na přelomu 60. a 70. let minulého století vznikl současný most.