Konstrukci poškodila slaná voda, varovala kontrola v Drážďanech. Lidé chtějí kopii mostu odpáleného SS

Demoliční práce na zbytcích tramvajovém mostu Carolabrücke v Drážďanech. Foto: Die SachsenDemoliční práce na zbytcích tramvajovém mostu Carolabrücke v Drážďanech. Foto: Die Sachsen

Kvůli netěsnému odvodňovacímu systému se do mostu dostalo velké množství vody s posypovou solí, uvedla už zpráva z roku 2019.

Odebírat
Upozornit na
guest
30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
FrantaM

Věděl bych o jednom starém mostu pro kolejovou dopravu, který bychom jim mohli darovat. Prý stačí pár menších oprav a bude lepší než nový.

czhunter

Tedy v rámci vzdychání a slastném sténání nad krásou starých dobrých časů už se postavila kopie kdejaké blbosti, ale požadovat takovýto most v 21. století je už docela extrém.

Nějakej dřevěnej středověkej by nechtěli?

Radek

A zatím žádný spolek za zachování cenné brutalistní architektury? 🙂

náhodný kolemčtenář

Další důvod, proč nesolit. Třeba ve Švédsku, Norsku se nesolí, asi tam mají nějaké mírnější zimy než u nás nebo co…

David

Nebo možná dělat údržbu mostů?

náhodný kolemčtenář

Mosty nejsou zdaleka jediná věc, která solí trpí.

Jiří Kocurek

Například boty. Jenže co dělat se sněhem ušlapaným na led? Inert zase práší.

Y.K.

No nechci nic říkat, ale na většině mostů je solení zapovězeno údržba neúdržba, protože ta sůl opravdu ocelové části poškozuje a předepínací víztuž nikdo nevidí, je zalitá v betonu. Jak moc se na nesolení mostů dbá je tedy otázka, mě připadá, že spíše vlažně. A tu sůl tam zavozí jedoucí auta.

Žádána je rychlost.

Kubrt

Hlavně mají zimní pneumatiky s ocelovými hřebíkama.

Jiří Kocurek

Oni nesolí na štěrkových silnicích a jak píše Kubrt, používají hřebové pneu. V ČR nelze aplikovat.

Milan

Při pohledu na fotky v článku si pokládám otázku, jaká konstrukce tramvajové tratě na mostě je lepší – tzv. metro, což je uchycení kolejnic na tzv. hrobečky přímo na betonové desce mostovky (toto v Praze použito, přes vedení tramvajové trati mimo vozovky po jejích stranách, na Trojském mostě – https://maps.app.goo.gl/uMUsNKyCWiLAHV7g8 ) nebo tak jak se poselední dobou dělají mosty železniční s tzv. průběžným štěrkovým lože, do něhož jsou osazeny pražce, k nimž jsou upevňovány kolejnice, protože tato konstrukce sice je těžší, ale tlumí vibrace způsobené průjezdem kolejových vozidel po dané trati/mostě (v Praze použito na TRAMvajových estakádách Barrandov – https://maps.app.goo.gl/Ja5KjreX7gBnCc6b9… Číst vice »

Kubrt

Pevná jízdní dráha vždy obsahuje nějaký elastický prvek nebo vrstvu, která „odpruží“ vozidlo od spodku (nebo konstrukce mostu) na místo štěrku. Ostatně, pokud most spadl kvůli korozi výztuže, je vše ostatní jen vedlejší okolnost. Spadl by, i kdyby po něm nic nejezdilo.

Jirka

To je taky nápad solit mosty nad vodou , to je i hodně zdravé pro vodní obyvatele.

Jan

Vodní obyvatelé se buď přizpůsobí, nebo nepřizpůsobí. Prostě přírodní výběr. Stejně se to Labe pak vlije do slaného moře, tak co.

Nose Peak

Teorie pěkná, ale ruplo to pod kolejema, ne pod asfaltem. Koleje, počítám, v zimě nesolej ani v Drážďanech…

Kubrt

Koroze předpínací výztuže mohla běžet i bez soli, resp. sůl mohla přispět v té chodníkové části. Takhle z běžného článku se asi nedozvíme, kde a kolik se té soli našlo.

Nose Peak

To ano. Ale chodník je na druhé straně. Na té zřícené je cyklostezka. Spíš mi přijde, že soudruzi z NDR prostě někde udělali chybu…

Kubrt

Tak cyklostezka, ale nějaké solení tam asi bylo. Ostatně za časů DDR tam asi byl normální chodník. Ad chyba – tímhle způsobem trpí všechny předpjaté mosty. Nedokážu posoudit, jestli při dodržení veškeré technologické kázně a údržby se ten závěr dá udělat tak, že je absolutně spolehlivý. Možná ano. Ale přinejmenším v podmínkách 70. a 80. let v ČSSR (jak moc to bylo lepší v DDR??) se ta technologická kázeň nedodržovala (a ani dneska to není 100 %).

Nose Peak

Přesně to mám na mysli. Máme izolaci, dáme izolaci. Nemáme izolaci a termín dokončení je do výročí VŘSR? Nedáme izolaci…

Kubrt

Můj tchán pracoval v časech normalizace u Dopravních staveb a vzpomínal na nějaký předpjatý most – byl zakoupena francouzská injektáž, proběhlo školení, ale pak se ten postup stejně nedodržoval.

tarten

Když nemáš izolaci, dej tam igeliťák. Když nemáš igeliťák, dej tam aspoň papírový pytlík.

Zrzek

Hele oni i v NSR nejsou v dvakrát dobrém stavu. Zhruba před 8 lety jsem se divil, kolik mostů jen v Severním Porýní-Vestfálsku potřebuje akutně rekonstrukci.

Jiří Kocurek

Cyklostezku pole mě sloí úplně stejně jako solí silnice a chodníky. No a ze silnice tam nacáká.

ABCD

Každopádně tento typ mostu je asi extrémně háklivý na údržbu a zacházení s ním viz také Janov.

Jan Tichavský

Mě to připomíná Trojskou lávku. Taková železobetonová konstrukce je háklivá jak na údržbu (zamezení koroze) tak na kvalitní monitoring stavu, pokud je to vůbec možné, protože k zabetonovaným výztužím se nedá dobře dostat. Lávka i tento most byly prohlíženy, probíhal nějaký monitoring stavu a stejně byly prohlášené za prozatím bezpečné a ruplo to pak nenadále.

náhodný kolemčtenář

S Trojskou lávkou to prý bylo tak, že podle projektu měla být vyšší, bezpečně nad vodou i při sebevětší povodni. Pak se ale ukázalo, že z lávky by bylo vidět do oken nedaleké úřadovny StB, na příkaz shora byla (ovšem bez potřebných změn projektu) o pár metrů snížena. Při nedávných povodních do ní zboku zatlačil proud, rozevřely se mikrotrhliny, voda natekla dovnitř, povodeň opadla, vše se vrátilo, mikrotrhliny se uzavřely, nic nebylo poznat. Pár let to uvnitř korodovalo a bum.

P_V

Hezká pohádka. O pár metrů, bez změny projektu. 🙂

Kubrt

To je všeobecně známo, že ta předpjatá výztuž je citlivá na korozi a jak píše kolega níže, blbě se monitoruje.
U toho Morandiho mostu nebyl problém s korozí výztuže mostovky, ale se závěsem – každý jiný by tam dal několik ocelových lan, ale Morandi vymyslel a prosadil jeden závěs z předpjatého betonu. A ten praskl. Nevím, co konkrétně v tomto případě ke korozi výztuže vedlo (zatečení vody k lanu, degradace betonu..), ale každopádně ten závěs to nevydržel.

Jarda Š.

U tohoto typu konstrukce je potřeba kontrolovat, zda nejsou v betonu praskliny a zda k lanům nezatéká voda. Monitoring, který byl instalován na Trojské lávce, tyto vady neodhalí (resp. výstrahu dá pozdě, až když už se konstrukce bortí).

Jakub P

Koleje se záměrně nesolej, nicméně prosolená břečka se na podvozky tramvají stejně dostane. Ze zastávek, z míst, kde auta jezdí po kolejích, z křižovatek…