Dozvuky nehody na přejezdu v Olomouci. Správa železnic ignorovala doporučení Drážní inspekce

Foto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech. Zdroj: Policie České republikyFoto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech. Zdroj: Policie České republiky

Čekání na další mimořádnou událost, označila inspekce postup SŽ.

Loňské střetnutí kamionu s osobním vlakem na přejezdu v Olomouci odhalilo, že Správa železnic se neřídí některými bezpečnostními doporučeními Drážní inspekce. Vyplývá to ze zveřejněné závěrečné zprávy o nehodě. Už dříve Drážní inspekce u stejného přejezdu kvůli předešlé nehodě doporučila, aby tam byla doplněna závorová břevna.

„Z hlediska optické zábrany sníží pravděpodobnost vjezdu řidiče na železniční přejezd při jeho nereagování na světelnou signalizaci železničního přejezdu ve výstraze,“ uvedla v roce 2018 inspekce. K doplnění ale nedošlo. Inspektoři proto „nepřijetí odpovídajícího opatření na základě předchozího bezpečnostního doporučení“ vyhodnotili jako přispívající faktor vzniku mimořádné události, při které utrpělo újmu na zdraví 8 osob (z toho 7 ve vlaku) a celková škoda přesáhla 44 milionů korun.

Větším následkům na straně cestujících zabránila tehdy rychlá reakce vlakvedoucího. Hrozivě vypadající nehodu již uzavřely soudy, polský řidič se omluvil a dostal podmínku.

Tečka za hrozivou nehodou na přejezdu v Olomouci. Polák dostal podmínku, omluvil se

Zpráva popisuje detailně průběh samotné události včetně toho, jak došlo k požáru. Přední čelo vlaku narazilo do pravé zadní části tahače a do pravého boku návěsu nákladního auta. „Dynamikou nehodového děje se uvolnilo spojení návěsu s tahačem, na kterém došlo k utržení pravé palivové nádrže, jejíž nafta se rozstříkla i na řídicí vůz vlaku, kde spolu s lehkým topným olejem hořícím v topném agregátu drážního vozidla utrženém při střetnutí zapříčinila vznik požáru,“ konstatuje zpráva.

Vlakvedoucí kontroloval, zda lidé stihli utéct

Vlak vjel na přejezd rychlostí 37 km/h. Strojvedoucí před vjetím na přejezd zaregistroval kamion, z jehož rychlosti usoudil, že před přejezdem nezastaví. Proto zavedl rychločinné brzdění. Kabinu strojvedoucího opustil skokem z okna levých dveří. Zpráva současně potvrzuje už dřívější chválu vlakvedoucího od hasičů. Hořící vlak opustil jako poslední poté, co se přesvědčil, že všichni cestující včas stihli utéct. Sám byl přitom zraněný.

Hasiči: Vlakvedoucí pohotovou reakcí zachránil cestujícím v Olomouci život

Velká část zprávy řeší i to, proč na přejezdu nejsou závory. Rozhodnutí o tom, že přejezd bude zabezpečen světelnou signalizací nedoplněnou o závorová břevna, vydal v roce 2010 Drážní úřad.

Ten na dotaz inspekce letos vysvětlil své rozhodnutí i větším hlukem z přejezdů se závorovými břevny (kvůli delší době, kdy je v provozu výstražný zvukový systém). Drážní inspekce ale vysvětlení Drážního úřadu označila za zástupné, nikoliv věcné, neboť nejbližší obytný dům se nachází cca 50 metrů od přejezdu, a to ještě za stromovým porostem.

Výrazné zvýšení provozu přes přejezd

Na stejném přejezdu došlo ke střetnutí vlaku již v roce 2017. Tehdy Drážní inspekce v závěrečné zprávě doporučila Drážnímu úřadu, aby Správě železnic nařídil instalaci závorových břeven. K tomu došlo, Správa železnic ale pokyn nerespektovala a žádnou změnu na přejezdu neprovedla. Podobným způsobem zabezpečení, jaké inspekce doporučila, tzn. přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným doplněným o závorová břevna (použitím polovičních závor přehrazujících jízdní pruh komunikace jen před přejezdem), je v Olomouci již zabezpečen přejezd na ul. Švýcarské nábřeží (P8409), který umožňuje v úrovni kolejí křížení dráhy železniční s pozemní komunikaci a také s dráhou tramvajovou.

Inspekce ve své zprávě současně upozornila, že provoz se na daném přejezdu od nehody v roce 2017 výrazně zvýšil. Jde o ukazatel – takzvaný dopravní moment, který se počítá jako součin intenzity silničního provozu na pozemní komunikaci vynásobené deseti hodinami a průměrné intenzity provozu na železniční trati za 24 hodin. V roce 2017 činil 342 442, v době vzniku události 548 700. Jde o jeden z nejvytíženějších přejezdů bez závor v celé síti Správy železnic. „Nedoplnění zabezpečení přejezdu o závorová břevna (na základě dříve vydaného bezpečnostního doporučení) bylo v podstatě „čekáním“ na další MU, která jak ukázal čas, vznikla,“ uzavřela inspekce.

Nehoda na přejezdu v Olomouci. Foto: České dráhyNehoda na přejezdu v Olomouci. Foto: Drážní inspekceNehoda na přejezdu v Olomouci. Foto: Drážní inspekceNehoda na přejezdu v Olomouci. Foto: Drážní inspekceNehoda na přejezdu v Olomouci. Foto: Drážní inspekceFoto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech.
Zdroj: HZS Olomouckého krajeFoto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech.
Zdroj: HZS Olomouckého krajeFoto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech.
Zdroj: HZS Olomouckého krajeFoto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech.
Zdroj: HZS Olomouckého krajeFoto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech. Zdroj: DATELFoto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech. Zdroj: DATELFoto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech. Zdroj: DATELFoto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech.
Zdroj: České dráhyFoto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech.
Zdroj: Policie České republikyFoto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech.
Zdroj: Zdravotnická záchranná služba Olomouckého kraje
Tagy bezpečností kultura Správy železnic drážní inspekce nehody na přejezdech Správa železnic střetnutí vlaku a nákladního auta
64 komentářů