Rakušané slaví první proražení tunelu Semmering na dolnorakouské straně
K prorážce druhé trouby by mělo dojít v prvním čtvrtletí příštího roku. Tím bude definitivně završena ražba tunelu.
Stavbaři budující 27,3 kilometru dlouhý úpatní železniční tunel Semmering mezi Dolními Rakousy a Štýrskem měli dnes důvod k oslavě. Po loňské zářijové prorážce na štýrské straně došlo dnes k prorážce první ze dvou trub také v Dolních Rakousích u města Gloggnitz. K prorážce druhé trouby by mělo dojít v prvním čtvrtletí příštího roku, tím bude definitivně završena ražba tunelu.
„Stavební projekty této velikosti nejsou sprintem, ale maratonem, a pro budování tunelů to platí dvojnásob. Kdo osobně viděl práci dělníků pod horským masivem, může jim jen vyjádřit velkou úctu a vděk. Výsledky jejich práce budou sloužit mnoha dalším generacím,“ řekl šéf Rakouských spolkových drah (ÖBB) Andreas Matthä.
Zároveň s ražbou budují stavbaři vnitřní betonové ostění tunelu. Hotové je aktuálně na více než 40 kilometrech z celkových 55. Po dokončení ostění nastane poslední fáze stavby, kterou je instalace samotné tratě a jejích součástí. Do této fáze se stavba dostane příští rok.
Datum otevření tunelu se v minulosti několikrát posunulo, už více než dva roky ale ÖBB drží termín 2030. Zahajovací ceremoniál se na stavbě odehrál v roce 2012, samotná ražba začala po přípravných pracích v roce 2014.
Tunel vzniká mezi městy Gloggnitz v Dolním Rakousku a Mürzzuschlag ve Štýrsku. Jeho otevřením se má odstranit úzké hrdlo, které na jižním koridoru představuje původní 160 let stará trať přes průsmyk Semmering. Ta je jednou z nejvyužívanějších železničních tratí v síti ÖBB, jezdí po ní i české Railjety při cestě mezi Vídní a Štýrským Hradcem.
Nový tunel má dvě trouby a je budován na rychlost 230 km/h. Cestu mezi Vídní a Štýrským Hradcem zkrátí podle Andrease Matthä až o 50 minut.