V Nizozemsku zabavili 16 500 elektrokol z Číny. Po úpravách jezdila rychle jako motorky
Znepokojivá je podle úřadů snadnost, s jakou lze přeprogramovat rychlostní limit.
Nizozemské úřady v létě zabavily v přístavu Rotterdam 16 500 nelegálně upravených elektrických kol se zesíleným rámem i pneumatikami. Říká se jim fatbikes, podobají se motorkám a byla přivezena z Číny. Další tisícovku kol zabavily úřady v distribučních centrech nizozemského dodavatele, uvedly podle agentury AFP nizozemské úřady.
Cyklistika je v Nizozemsku velmi oblíbená a rozšířená. Kola byla připravena k dodatečné úpravě, která by jim umožnila jet rychlostí přes 25 kilometrů v hodině, což je limit pro elektrokola v celé Evropě. Měla také silné baterie a další technické úpravy, uvedl dopravní inspektorát.
Od ledna 2023, kdy byla pro jezdce na skútrech zavedena povinnost nosit přilbu, se v Nizozemsku počet fatbikes prudce zvýšil. Na těchto kolech totiž helma povinná není. Trend, oblíbený zejména mezi dospívajícími, ale vyvolal četné stížnosti a výzvy k regulaci tohoto typu kol.
Znepokojivá je podle úřadů snadnost, s jakou lze přeprogramovat rychlostní limit i použití silnějších baterií. Organizace Veiligheid.nl navíc upozornila, že spolu s popularitou těchto upravených kol rapidně vzrostl i počet úrazů, které končí na pohotovosti.
Téma „tlustých kol“ ve středu vyvolalo ostrou debatu mezi poslanci a novou nizozemskou vládou. Poslanci žádají, aby byla povolena jen pro osoby starší 14 let a aby byla jízda povinná s přilbou. Hlasovat by o tom měli do konce září.
Na koloběžce osmdesátkou
V Česku začal jeden z dovozců nabízet v podobných rychlostních kategoriích i koloběžky. Několik technických úprav podle něj umožní legalizovat elektrokoloběžky jako motocykly s patřičnou homologací.
Naprostá většina elektrokoloběžek má přitom omezovač rychlosti nastavený na 25 km/h, přestože konstrukce umožňuje jet rychlostí třeba čtyřikrát vyšší. Pokud by koloběžka jela rychleji, hrozí jezdci pokuta.
Na koloběžce osmdesátkou. Firma nabízí českou homologaci umožňující obejít rychlostní limity
Pokud si zákazník připlatí za verzi dovážené koloběžky s homologací, provede se podle dovozce oproti běžnému stroji „pár drobných úprav“ tak, aby koloběžka odpovídala předepsaným pravidlům.
Konkrétně jde třeba o odlišné přední světlo, které bude neustále zapnuté ve chvíli, kdy bude zapnutá i koloběžka. Zároveň se ze stroje musí odstrojit například ozdobné LED pásky na boku koloběžky, které neodpovídají českým předpisům.