Převzatý zůstává jediný ComfortJet. Kvůli školení Němců nejezdil na Ostravu

ComfortJet na Novém spojení v Praze. Pramen: České dráhyComfortJet na Novém spojení v Praze. Pramen: České dráhy

Jedna souprava už je vybavena řídicím vozem a slouží ke zkouškám a schvalování vlaku výrobcem.

Cestující mezi Prahou a Ostravou si mohou od středy při troše štěstí opět užívat pohodlí v nejnovější soupravě Českých drah pro dálkové spoje. Jediný ComfortJet, který státní dopravce převzal do majetku, obsluhuje vlaky IC 510/511 Ostravan Praha – Bohumín – Praha.

„Jednotka 003, kterou máme převzatou, byla v srpnu a na začátku září v Německu z důvodu školení zaměstnanců Deutsche Bahn. Z Německa se vrátila 6. září a po provedení údržby se vrátila do provozu,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

České dráhy přitom původně byly, pokud jde o nasazování ComfortJetů do provozu s cestujícími, optimističtější. Do června počítaly se třemi soupravami pro Ostravu, další měly jezdit od poloviny srpna na mezinárodních vlacích Berliner.

Takové plány prezentovaly v dubnu. Dnes už termíny neuvádějí. „Přebírání dalších jednotek a jejich nasazení na vnitrostátní vlaky i na spoje Berliner předpokládáme po vyladění všech jejich funkcionalit,“ doplnil Šťáhlavský. Dle dřívějších vyjádření by měly ČD do konce roku převzít osm souprav.

ComfortJet zatím v tuzemsku jezdí ve zkušebním provozu s cestujícími jako neúplná souprava bez řídicího a restauračního vozu. Souprava má devět vozů, neboť je řazen jeden koncový vůz 2. třídy navíc a náhradní jídelní vůz.

České dráhy si u konsorcia Siemens Mobility/Škoda Group objednaly 20 devítivozových souprav ComfortJet v roce 2021. Kontrakt má hodnotu 12,5 miliardy korun.

První nasazení kompletní devítivozové jednotky v definitivní podobě České dráhy plánují na jaro 2025. Všech 20 objednaných souprav v kompletním složení by měly mít k dispozici v průběhu roku 2026. Turnusováno má být 17 souprav, tři budou záložní.

ComfortJety budou jezdit od Villachu po Kodaň.

Jak to s jejich dodávkou vypadá podle ČD nyní?

– výroba, testování a ladění vlaků s cílem jejich schválení a plánovaného provozu v rámci střední Evropy průběžně běží,

– s různými soupravami byla provedena řada zkušebních jízd na běžné železniční infrastruktuře včetně zkušební jízdy do Německa v trase Praha – Berlín – Hamburk – Kiel/Flensburg a zpět

– v současnosti je stavebně dokončeno 7 vlaků většinou v dočasném 8-vozovém řazení

– z toho 1 souprava byla převzata a používá se ke školení personálu (včetně školení personálu DB v Německu) a k provozu na vlaku IC 510 / 511 Bohumín – Praha – Bohumín

– 1 souprava je vybavena řídicím vozem a slouží ke zkouškám a schvalování vlaku výrobcem

– další 4 soupravy jsou v procesu přejímky a probíhá jejich vyladění pro pravidelný provoz

– 1 souprava je dokončena a ve výrobním závodě probíhá její oživení

– jednotka ComfortJet (3 vozy vlaku) bude oficiálně představena výrobci na Innotrans 2024 v Berlíně ve dnech 24. až 27. září 2024

– přebírání dalších jednotek a jejich nasazení na vnitrostátní vlaky i na spoje Berliner předpokládáme po vyladění všech jejich funkcionalit

Lokomotiva Vectron společnosti České dráhy (ČD) a souprava ComfortJet.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý02 Pohled na ComfortJet. Foto: Aleš Petrovský05a Druhá třída v soupravě ComfortJet. Foto: Aleš Petrovský04a První třída v soupravě ComfortJet. Foto: Aleš PetrovskýPrvní ComfortJet Českých drah. Foto: Zdopravy.cz / Jan ŠindelářPrvní ComfortJet Českých drah. Foto: Zdopravy.cz / Jan ŠindelářPrvní ComfortJet Českých drah. Foto: Zdopravy.cz / Jan Šindelář

 

Tagy České dráhy ComfortJet
44 komentářů