Arriva řeší klimatizaci do rychlíků, do dvou let ji chce dosadit do 33 jednotek
Klimatizaci mají zatím jen čtyři jednotky.
Společnost Arriva vlaky plánuje do dvou let dovybavit většinu motorových jednotek řady 845 klimatizací. Její absence v jednotkách nasazovaných na rychlíky objednávané ministerstvem dopravy patří mezi nejčastější výtky cestujících, zejména v létě. Vlaky mají totiž pouze výklopná, nikoliv stahovací okna. V jednotkách je tak příliš velké horko.
Jednání o dosazení klimatizací do jednotek 845 je veřejně známé zatím oficiálně jen z programu Rady Libereckého kraje, kraj spolufinancuje provoz rychlíků na svém území. Radní se záměrem souhlasili. Klíčový je souhlas ministerstva dopravy, s kterým je podle informací deníku Zdopravy.cz již dohoda.
„Dosazení klimatizací do jednotek 845 právě projednáváme s objednavateli dopravy a věříme, že se záměr zrealizuje. Pokud se podaří nalézt dohodu, chtěli bychom klimatizací vybavit nejpozději do zahájení letních prázdnin 2026 dalších 33 jednotek. Instalace by byla postupná,“ řekl mluvčí Arriva vlaky Jan Holub.
Arriva má v tuto chvíli vybavené klimatizací 4 jednotky, u kterých si ověřila i funkční a provozní vlastnosti klimatizace. Prosadit klimatizaci za cenu zvýšené úhrady za kilometr zkoušela Arriva prosadit již před dvěma lety. Firma tehdy mluvila o nákladech 7–10 milionů korun za jednotku.
Jednotky z 80. let minulého století po modernizaci jsou nasazovány na dieselové rychlíky Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem, Praha – Tanvald, Praha – Rakovník, Praha – Příbram – České Budějovice a Kolín – Šluknov. Objevují se také na osobních vlacích v Libereckém kraji nebo na pražské městské lince.
Arriva osadila první jednotky 845 klimatizací, ministerstvo dopravci nechce přidat