Jsme dokonalý pár. Škoda pokračuje v námluvách, Talgu nabízí svou kapacitu v Česku
„Mohu potvrdit, že jsme schopni navýšit kapacitu o 20 až 25 %,“ uvádí provozní ředitel Zdeněk Sváta.
Poté, co na konci srpna stáhl maďarský výrobce Magyar Vagon svou nabídku na převzetí španělského producenta rychlovlaků Talgo, otevřely se opět dveře pro námluvy s českou Škoda Group.
Spolupráce či fúze, která je podporovaná španělskou vládou, by měla pomoci vyřešit problémy s nedostatečnou výrobní kapacitou Talga. Právě tu plzeňský výrobce ve svých českých závodech nabízí.
V rozhovoru pro web El Economista to řekl provozní ředitel Škody Zdeněk Sváta.
„Mohu potvrdit, že jsme schopni navýšit kapacitu o 20 až 25 procent,“ uvedl Sváta. Podle něj se jedná zejména o výrobu hliníkových karoserií v ostravském závodě Škody.
Železniční šampión
V rozhovoru Sváta zopakoval také vizi šéfa Škoda Group Petra Novotného, podle kterého by partnerství vytvořilo evropského šampiona v železničním byznysu a pomohlo by oběma zemím.
„Jsme dokonalý pár, protože jsme silní v produktech, které Talgo nemá, a to je zase silné ve výrobcích, které Škoda nemá a mít nebude,“ řekl Sváta s tím, že případná fúze mu osobně dává velký smysl.
Španělská vláda vetovala maďarské převzetí Talga. Odmítnutí otevírá dveře fúzi se Škodou
Kromě svařování vozových skříní by Talgo podle Sváty mohlo profitovat z české kapacity v lakovnách, montážních halách či při finálním oživování vlaků pro provoz.
„V současné době jsme schopni vyrobit asi 300 osobních vozů ročně. Ale to můžeme zvýšit, pokud přidáme více pracovních směn a outsourcujeme nebo internalizujeme více procesů,“ uvedl Sváta. Je podle něj na odbornících z Talga, aby si sami řekli, kde mají ve výrobě úzká hrdla.
Škoda podle provozního ředitele mohutně investuje a do vývoje a pro uplatnění technologií potřebuje buď prodávat více vlaků, nebo know-how sdílet s partnery. „Vyvíjíme vlastní trakční motory a měniče, investujeme do vlastního zabezpečovacího systému a vlakového zabezpečovacího systému, který splňuje nejnovější bezpečnostní standardy,“ uvedl Sváta.
Zároveň však dodal, že firma chce růst pouze organicky a neaspiruje na pozici železničních gigantů jako je Alstom či Siemens.
Ziskovost se dostaví
Právě „enormními investicemi“ a dopady pandemie zároveň provozní ředitel vysvětluje kumulovanou finanční ztrátu, kterou Škoda v účetnictví vykazuje. „Investujeme do modernizace či do zvýšení kapacity, ale vždy s ohledem na zvýšení efektivity. Všechno by mělo vést k dosažení vyšší ziskovosti, která, jak doufáme, brzy přinese ovoce,“ podotkl ředitel.
Ten zároveň ocenil, že téměř polovina příjmů Talga pochází z údržby vlaků. I Škoda v této oblasti vidí velký potenciál. „Je to ziskový a předvídatelný byznys, protože se dá plánovat a riziko je omezené, takže je to příležitost,“ podotkl.
Škoda se takto stará o údržbu vozů metra linek A a B v Praze a také o železniční soupravy zakoupené Jihomoravským krajem.
„Přísně tajné“. Talgo zveřejnilo dopis od Škody, česká firma nechce španělskou převzít
Sváta se také vyjádřil ke spekulacím, že by Talgo mělo dodávat vlaky pro společnost Flix, která se chystá expandovat na středoevropské tratě. „Přístup k velkým výběrovým řízením by byl jedním z důvodů našeho zájmu o fúzi. Malý dodavatel se tohoto výběrového řízení nemůže ujmout, protože nemá výrobní ani finanční kapacitu,“ uvedl
Spolupráce by podle něj otevřela dveře právě k takovýmto zakázkám, které jsou pro jednotlivé firmy svou velikostí momentálně nedostupné.
Zároveň vyvrátil informace o tom, že by Škoda Group byla momentálně na prodej. „Je to rozhodnutí akcionářů ze skupiny PPF a nemůžu za ně mluvit, ale pokud vím, Škoda není a nebyla na prodej,“ řekl Sváta. Vyvrátil také spekulace šířené maďarským konkurentem, že by Škoda byla nabízena právě investorům z Ganz-MaVag/Magyar Vagon.