ŘSD může na přestavbě křižovatky D1 s D2 v Brně ušetřit přes miliardu korun

Křižovatka D1 a D2 v Brně. Foto: Google Street ViewKřižovatka D1 a D2 v Brně. Foto: Google Street View

Cena má v hodnocení váhu 70 %, i nabídka s nejkratší dobou výstavby je výrazně levnější než odhad.

O téměř 1,2 miliardy korun levněji může vyjít přestavba jedné z nejvytíženějších dálničních křižovatek v Česku. Nejnižší nabídka na rozšíření a proměnu křižovatky Brno-jih, kde se propojuje D1 a D2, je za 3,196 miliardy korun, odhad byl 4,386 miliardy korun.

Vyplývá to z informací na profilu zadavatele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). S nejnižší cenou přišlo podle informací generálního ředitele ŘSD Radka Mátla sdružení OHLA ŽS + Swietelsky stavební a Hochtief. Soutěž trvala téměř tři čtvrtě roku kvůli množství dotazů. Přišlo nakonec pět nabídek. Nejlevnější nabídka neznamená ale automaticky vítězství: v tendru měla cena 70 % váhy v hodnocení, zbytek připadá na dobu výstavby a záruku. Zatímco uchazeč s nejnižší cenou nabídl 643 dnů, nejkratší dobu výstavby 595 dnů nabídl zájemce s cenou 3,565 miliardy korun.

Jde o celkem 1,5 kilometru dlouhý úsek, stavba naváže na aktuální rozšiřování D1 mezi exity Brno-centrum a Brno-jih.

Plán modernizace D1 Brno-jih. Foto: ŘSD

Jednou z klíčových částí zakázky bude rozšíření křižovatky Brno-jih, kde se D1 propojuje s D2. Dojde i k přestavbě části dálnice D2. Křižovatka bude zásadně přestavěna z čtyřlístkovitého typu na dvoulístkovitou křižovatku dálnic.

Primární křižovatkové směry mezi dálnicemi D1 a D2 jsou navrženy výhradně větvemi přímými nebo polopřímými. Zbylé směry z dálnice D1 do centra Brna a opačně jsou převáděny větvemi vratnými a větvemi přímými. Díky tomuto uspořádání je možné eliminovat tři ze čtyř stávajících průpletů na nynější čtyřlístkové křižovatce a dále je možné zrušit jeden kolektorový pás na D1. Silnice I/41 je navržena na přímé převedení na dálnici D2.

Přes křížení s dálnicí D2 v úseku mezi připojovacími a odbočovacími pruhy bude dálnice D1 vedena v čtyřpruhovém uspořádání. Připojovací pruh ze směru Bratislava přejde v pruh průběžný, bude tak opět vytvořen třípruhový jízdní pás. Uspořádání ve směru jízdy na Prahu je řešeno shodně. Tento návrh umožňuje kapacitní vedení dopravy, zároveň vytváří vhodné vedení pro řešení kapacitních a bezpečných připojovacích a odpojovacích pruhů.

Detailně je stavba popsána v informačním letáku.

Tagy D1 D1 Brno jih MÚK Brno jih Ředitelství silnic a dálnic rozšíření D1 u Brna ŘSD
14 komentářů