Zlom na trhu s novými auty. Poprvé do Evropy dorazí více aut z Číny než opačným směrem
Růstu čínských značek nahrává jejich náskok v elektromobilitě.
Evropské automobilky musejí i po zavedení cel počítat s tím, že podíl čínských výrobců na evropském trhu s novými vozy poroste. Čínský export aut do Evropské unie bude letos poprvé vyšší než evropský vývoz do Číny, odhaduje aktuální analýza PwC Electric Vehicle Sales Review.
Odborníci z PwC tento odhad opírají především o vývoj na trhu s novými auty podle pohonů. Podíl elektromobilů totiž dál roste a v tomto segmentu jsou čínské automobilky vývojem výrazně před evropskými. Čína ve druhém čtvrtletí letošního roku vůbec poprvé vyrobila více než milion elektroaut za kvartál. PwC očekává, že podíl elektroaut dál poroste.
Podle analýzy má již každé třetí auto prodané na nejvyspělejších světových trzích elektrický nebo hybridní pohon. Ve světě se v prvním pololetí 2024 prodalo téměř 11 milionů aut s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem (meziročně o 22 % více), z toho 4,2 milionu byly čistě elektrické vozy. Prodeje aut s konvenčními motory naopak klesly o 6 %. Z celkových 4,2 milionu prodaných elektromobilů se jich v prvním pololetí 2024 prodalo 2,5 milionu právě v Číně.
„I díky tomu se letos poprvé v historii do Evropy z Číny přiveze víc všech druhů aut, než jich poputuje opačným směrem. Samozřejmě nelze v tomto kontextu opomenout, že například Volkswagen přesunul část své výroby právě do Číny a fakticky tak již auta určená pro čínský trh neexportuje,“ řekl partner PwC a expert na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Evropa jako základ čínského exportu
Upozornil ale na fakt, že tento trend se ale pomalu začíná objevovat i opačně, což ukazuje příklad čínské automobilky BYD s její první evropskou fabrikou v Maďarsku. „Avizovanou ambicí společnosti je přitom být do pár let největším výrobcem elektroaut v Evropě. Bez odpovídajících kroků na tyto varovné signály tak bude vliv čínských automobilek zejména na poli elektroaut v Evropě dál výrazně sílit,“ dodal Štefek.
Podle očekávání PwC letos čínské automobilky do EU dovezou 440 tisíc všech druhů aut, což bude tvořit 68 % čínského automobilového exportu. Naopak opačným směrem zamíří jen 325 tisíc vozů. V loňském roce se přitom čínské vozy poprvé dostaly nad polovinu všech evropských importů, když Čína loni do Evropy dovezla asi 280 tisíc aut.
Každý pátý elektromobil na evropském trhu je čínský, ukazují data o registracích
Evropa se přitom chce přílivu čínských automobilek bránit a chystá zavedení cel, jejichž detailní podoba by měla být známa v listopadu. „Evropská unie chce raketovému vstupu Číny na evropský trh bránit regulacemi a cly, které mají kompenzovat nadstandardní státní podporu čínského automotive, a tím výrazně nižšími výrobními náklady, které mohou vést k obchodní politice dumpingových cen,“ vysvětluje Pavel Štefek.
Prodeje elektromobilů v Evropě dále rostou. V prvním pololetí se na 10 největších evropských trzích prodalo 2,8 milionu hybridních a elektrických aut, meziročně o 9 % více. „Evropské automobilky aktuálně zažívají klesající prodeje čistě elektrických aut, které se na klíčových evropských trzích meziročně propadly o 2 % a trh tak letos táhnou hlavně hybridy. Důvodem je ukončení nebo výrazné zredukování dotačních programů na velkých evropských trzích. Hybridy jsou také odpovědí pro řidiče s tzv. range anxiety, tedy obavou z dojezdu, kvůli stále ještě nedostatečně rozvinuté dobíjecí síti v řadě regionů,“ vypočítává Pavel Štefek. Prodej aut s konvenčními motory nicméně letos klesl ještě výrazněji, každé druhé auto prodané na velkých evropských trzích (52 %) je aktuálně elektrické nebo hybridní.