Kontrakt za 13 miliard: Škoda podepsala smlouvu na dodávku až 25 souprav do Bulharska

Vizualizace nového vlaku pro Bulharsko od Škoda Group. Zdroj: Škoda GroupVizualizace nového vlaku pro Bulharsko od Škoda Group. Zdroj: Škoda Group

Elektrické jednotky vycházejí z typu RegioPanter. Součástí je zajištění servisu na 15 let.

Škoda Group potvrdila podepsání zakázky, o které informovalo bulharské ministerstvo dopravy už na začátku srpna. Týká se dodání až 25 bezbariérových elektrických jednotek vycházejících z typu RegioPanter. V Bulharsku nahradí zastaralé soupravy a nabídnou klimatizované vozy s více než 300 místy k sezení, wi-fi a bezpečnostním kamerovým systémem.

Základní kontrakt zahrnuje dodání 20 čtyřvozových elektrických jednotek, součástí je také zajištění full servisu na dobu 15 let. Součástí smlouvy je i opce na dalších pět vozidel. Hodnota kontraktu včetně opce dosahuje podle Škody téměř 13 miliard korun (přes půl miliardy eur).

Našich moderních elektrických jednotek bude brzy po Evropě jezdit téměř 400,“ uvedl ředitel Škody Petr Novotný.

Vizualizace nového vlaku pro Bulharsko od Škoda Group. Zdroj: Škoda GroupVizualizace nového vlaku pro Bulharsko od Škoda Group. Zdroj: Škoda Group

Vlaky dosáhnou maximální rychlosti 160 km/h a jsou připraveny pro provoz na tratích s elektrifikací 25 kV AC 50 Hz. Nízkopodlažní nástup bude mít šířku dveří 1 500 mm. V soupravě jsou i multifunkční prostory pro invalidy, dětské kočárky či jízdní kola. Jednotky budou vybaveny také systémem ETCS Level 2.

První jednotky do dvou let

Tento typ jednotek Škoda zatím dodala kromě Česka i na Slovensko a do Lotyšska. Nejnověji zahájily zkušební provoz také v Estonsku.

Škoda v bulharské soutěži porazila Alstom, který nabídl vyšší cenu. Nové jednotky mají být dodány do dvou let od podpisu smlouvy. Dopravce je nasadí na linky Sofie – Burgas, Sofie – Varna a Sofie – Ruse. Dodávka bude financována z prostředků Národního plánu obnovy a udržitelnosti.

Škoda Group dodá dvacet elektrických jednotek do Bulharska

Bulharsko se tento evropský zdroj financování rozhodlo využít velmi intenzivně, vypsalo několik soutěží na dodávku různých typů elektrických jednotek. Jedna ze soutěží přilákala i čínského výrobce CRRC, který nabídl výrazně nižší cenu než konkurence. Nabídku začala zkoumat Evropská komise, čínský výrobce se poté stáhnul sám.

I v dalších soutěžích na nové vlaky došlo přitom k zajímavému vývoji. Vyhrál je původně Stadler Rail, ten ale podle serveru Railcolornews.com nakonec od podpisu smlouvy ustoupil. V jednom případě nedodal výrobce včas bankovní záruky, ve druhém podle ministerstva požadoval změny v podmínkách dodávky. Zakázku tak má získat polská PESA. Šlo o dvoupodlažní vlaky.

Tagy Bulharsko RegioPanter Škoda Group
25 komentářů