Jak se staví dopravní tepny. Ptejte se Martina Borovky z Vinci Construction
Jednou z nejviditelnějších staveb, na které skupina právě pracuje, je 32 kilometrů dlouhý úsek dálnice D4.
Hostem nového dílu podcastu Cesty zdopravy.cz bude Martin Borovka, generální ředitel Vinci Construction CS, tedy jedné z největších stavebních skupin v Česku a na Slovensku, pod níž spadá i Eurovia. V jejím čele stál od roku 2007 a je tak jedním z nejdéle sloužících šéfů v oboru.
Francouzské skupině zasvětil Borovka celý svůj profesní život, když tam absolvoval stáž už při studiích ve Francii. Od roku 2005 pracoval v managementu české Eurovie nejdříve jaké výkonný ředitel, od roku 2007 jako generální ředitel. Před dvěma lety se koncern Vinci rozhodl spojit v Česku a na Slovensku pod střechu jednoho holdingu dosud samostatně existující značky. Martin Borovka se tak stal šéfem skupiny, která dnes zahrnuje 22 firem včetně Eurovia CZ, Průmstav, Stavby mostů nebo GJW Praha. Loni zvýšila skupina svůj hrubý zisk meziročně o 11 procent na 1,56 miliardy korun a její obrat vzrostl o 13,5 procenta na 29,5 miliardy korun.
Jednou z nejviditelnějších staveb, na které skupina právě pracuje, je 32 kilometrů dlouhý úsek dálnice D4, který je zároveň prvním skutečně dotaženým dálničním PPP projektem v Česku. „Nasazení lidí i techniky na D4 je mimořádné. V současnosti na dálnici pracuje přes 1 100 lidí a 500 strojů a tyto počty budou kulminovat v letních měsících,“ řekl Martin Borovka před letošními letními prázdninami. Dálnice se bude otevírat ještě letos, pak se těžiště dálničních prací skupiny přesune na vysoutěžené úseky na dálnicích D6 a D35. Velkým železniční projektem skupiny je modernizace železničního uzlu v Pardubicích.
Vinci Construction CS má zkušenosti se stavbami silnic, železnic i vodních cest a může tak srovnávat technologie, ceny nebo způsob soutěží, ve kterých se dodavatelé vybírají. Jaké jsou tedy nejmodernější technologie, které se u dopravních staveb používají? Jak se řídí stavební firma? Jak se hledají lidé pro české stavby? Proč tolik soutěží končí na stole antimonopolního úřadu? Jak vnímá Martin Borovka chuť polských konkurentů proniknout na český trh? A jaké jsou vlastně největší problémy českého stavebnictví?
V případě skupiny Vinci Construction je nezbytné zmínit i stavbu pražského metra D. Třicetimiliardovou zakázku na úsek linky metra D Olbrachtova – Nové Dvory loni v září vyhrálo sdružení firem vedené společností Subterra z koncernu Metrostav. Jeho nabídka byla o dvě miliardy vyšší než ta od sdružení Porr, Vinci a Marti. Levnější sdružení bylo ale vyloučeno a následně se rozběhl koloběh sporů, který vyústil v to, že pražský dopravní podnik musel posoudit předložené nabídky znovu. Vítěz tendru se však nezměnil.
Podcast s Martinem Borovkou budeme natáčet tento týden a přineseme vám ho v pátek 13. září. Své dotazy šéfovi stavební skupiny můžete psát až do úterního podvečera zde v diskusi.