Pod dráty do Kájova, do Volar na baterie. Elektrizace trati na Šumavu má projektanty

Stanice Kájov. Pramen: Berger BohemiaStanice Kájov. Pramen: Berger Bohemia

K zahájení elektrizace má dojít v roce 2027.

Sdružení firem Metroprojekt a Elektrizace železnic připraví za 62 milionů korun projekt na takzvanou prostou elektrizaci trati z Českých Budějovic do Kájova. Ta má umožnit nasazení bezemisních vlaků mezi Českými Budějovicemi a Volary.

Vyplývá to z kontraktu podepsaného v registru smluv. Odhadovaná cena byla o tři milionů korun nižší. Kdo další se přihlásil není jasné, Správa železnic dosud zprávu zadavatele nezveřejnila.

Podle zadávací dokumentace má dojít k elektrizaci trati v úseku z Českých Budějovic (respektive z Boršova nad Vltavou) do Kájova. „V úseku Kájov – Volary se předpokládá provoz bateriových jednotek BEMU,“ uvedla Správa železnic. Vzhlede k tomu, že BEMU by měly jezdit i do Prachatic i Vimperka, ve Volarech by měla vzniknout nabíjecí stanice. Trať bude elektrizována na střídavou napájecí soustavu.

Už dříve uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda, že práce na trati by měly proběhnout v letech 2027 a 2028. Tzv. prostá elektrizace má přinést jednodušší a levnější řešení elektrizace tratí v Česku. Dosud totiž byly s elektrizací spojeny ještě velké úpravy tratí. V případě prosté elektrizace půjde, zjednodušeně řečeno, jen o natažení drátů.

„Vedle obecnějších benefitů (pohodlnější spojení, bez nutnosti přepřahů lokomotiv, bezemisní doprava v cenné přírodní lokalitě Šumavy) je elektrizace této trati vhodná také s ohledem na značný turistický potenciál celé oblasti, pro který bude možné navýšit budoucí provoz,“ uvedl Gavenda.

Trať prošla už v letech 2014 až 2016 dvoumiliardovou modernizací, která se ale netýkala mezistaničních úseků. Zahrnula pouze dopravny, nástupiště a instalaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, takže ji lze ovládat dálkově z Kájova.

V posledních letech zde SŽ provádí i tzv. prostou rekonstrukci některých mezistaničních úseků, letos na podzim se to bude týkat části Nová Pec – Černý Kříž. Stavba zahrne kompletní výměnu železničního svršku a čištění kolejového lože, zřídí se bezstyková kolej, dělníci provedou rekonstrukci propustků a příkopů a vymění přejezdové konstrukce na 19 přejezdech.

Na Šumavě pod dráty. Správa železnic připravuje elektrizaci trati do Volar

Tagy Elektrizace železnic (EŽ) Metroprojekt prostá elektrizace Správa železnic trať 194 České Budějovice - Černý Kříž
30 komentářů