ČD: Nejčastější příčinou zpoždění je sled vlaků aneb příliš jednokolejek a křižování

Zahájení provozu jednotek 847 pro provoz v Plzeňském kraji. Foto: České dráhyZahájení provozu jednotek 847 pro provoz v Plzeňském kraji. Foto: České dráhy

Zpoždění způsobená samotným státním dopravcem tvoří zhruba procento všech jeho vlaků.

Přesnost vlaků Českých drah byla v první polovině roku 2024 o půl procentního bodu lepší, než tomu bylo v roce 2023. V průměru 89,3 % příjezdů do stanic a zastávek bylo včas. Oznámily to dnes České dráhy, které v první polovině roku vypravily více než 1,2 milionů spojů.

Zpoždění způsobená samotným dopravcem tvoří zhruba procento všech jeho vlaků. Tato zpoždění vznikají nejčastěji kvůli delšímu nástupu a výstupu cestujících, například při přepravě skupin, většího počtu cestujících s jízdními koly nebo osob se sníženou schopností pohybu a orientace, které potřebují k nástupu a výstupu speciální plošiny. Druhou nejčastější příčinou zdržení na straně dopravce byla technická závada lokomotiv, jednotek a motorových vozů a třetí pak pozdní příprava vlaku k odjezdu.

Nejčastěji však podle ČD zpožďuje vlaky, tzv. sled vlaků, který se podílel od ledna do června na 26,9 % zpoždění. „Tato skutečnost je ovlivněna historickým charakterem naší železniční sítě. Ta je sice nejhustší v Evropě, ale také má jeden z největších podílů pouze jednokolejných tratí. V Česku je podíl jednokolejek neuvěřitelných 77,5 %,“ uvádějí České dráhy.

V sousedním Rakousku je to zhruba 56 % a v Německu 45 % tratí. Vlaky v zahraničí nemusí tak často čekat na křižování na jednokolejkách a mohou jet plynuleji. „To však platí i pro předjíždění pomalejších nákladních a osobních vlaků a rychlíky a expresy. Na naší železnici je totiž velmi málo vícekolejných úseků, kde by byla oddělena nákladní, regionální a dálková doprava, ale naopak je řada úseků s velmi vysokou hustotou provozu různě rychlých vlaků,“ doplňují ČD.

Do trojice nejčastějších příčin zdržení vlaků patří ještě čekání na přípoj v rámci čekacích dob (19,6 %) a také vliv plánovaných výluk (12,2 %), při kterých je snížená kapacita tratě (místo dvou kolejí je k dispozici pouze jedna, vlaky musejí čekat na protisměrné spoje) nebo se projevuje pomalejší náhradní doprava autobusy.

„Za pozornost stojí také pátá nejčastější příčina zdržení vlaků, a to zpoždění vzniklé na síti sousedního provozovatele. Tento údaj se totiž týká poměrně malého počtu mezistátních vlaků v celkovém počtu spojů, které České dráhy provozují. Uvedený údaj tak ilustruje, že přesnost českých vlaků je na vysoké úrovni a ve většině případů je lepší než v zahraničí,“ uzavřely ČD.

Deset nejčastějších důvodů zdržení vlaku podle Českých drah

1. Sled vlaků (křižování, předjíždění, provozní intervaly) 26,9 %
2. Čekání na přípoj v rámci čekacích dob 19,6 %
3. Vliv plánovaných výluk 12,2 %
4. Obrat soupravy, hnacího vozidla, personálu v cílové/vratné stanici 7,8 %
5. Zpoždění z jiných příčin na síti sousedního provozovatele (zpožděný příjezd ze zahraničí) 6,0 %
6. Vliv mimořádných událostí (např. nehoda na přejezdu, pohyb osob v kolejišti) 3,9 %
7. Prodloužení plánovaného pobytu, zvýšená frekvence cestujících 3,4 %
8. Technické závady hnacích vozidel 3,2 %
9. Povětrnostní vlivy (spadlé stromy, zaplavené tratě v důsledku bouří) 3,0 %
10. Sestava vlaku dopravcem (příprava vlaku k odjezdu) 2,8 %

Tagy České dráhy kapacita železnice zpoždění
123 komentářů