Příprava nejdelšího slovenského tunelu zrychlí, projekt za 37,5 miliardy zařadili mezi strategické investice

Pracovní vizualizace tunelu Karpaty. Zdroj: Ministerstvo dopravy SRPracovní vizualizace tunelu Karpaty. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Výstavba tunelu Karpaty by mohla začít na konci roku 2029.

Slovenská vláda zařadila plánovaný tunel Karpaty mezi strategické investice. Uvedl to ministr dopravy Slovenské republiky Jozef Ráž. Zařazení tunelu mezi strategické investice má výrazně urychlit jeho přípravu.

„Zákon o strategických investicích vám dává největší benefit v délce příprav. Teď jsme v čase před vydáním EIA, následně bychom ve standardním procesu šli do územního rozhodnutí a stavebního povolení. Víme, že z větší části půjde o tunel, takže vzhledem k tomu, že stavíme pod zemí, nemusíme řešit majetkoprávní vypořádání,“ vysvětlil Ráž.

Podle Ráže tím lze benefitovat přímým požádáním o stavební povolení, protože územní rozhodnutí není potřeba. Výstavba tunelu Karpaty by mohla začít na konci roku 2029.

Pracovní vizualizace tunelu Karpaty. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Pracovní vizualizace tunelu Karpaty.
Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Součást obchvatu Bratislavy

Ráž si myslí, že všechny dálnice jsou podstatné pro rozvoj ekonomiky a je zastáncem vybudování celé dálniční sítě v plném profilu. Konkrétně tunel Karpaty by mohl v budoucnu odlehčit dopravě v hlavním městě Slovenska.

„Celé Slovensko, které by jelo přes Bratislavu směrem na Česko, by už nemuselo zajíždět do města. To znamená, že by jej objelo kolem po obchvatu a zamířilo rovnou na Česko. Ušetří se čas i intenzita dopravy v Bratislavě,“ řekl již dříve Ráž.

Nejdelší na Slovensku

Téměř 12 kilometrů dlouhý tunel má být nejdelším na Slovensku. Vznikne na trase Rača – Záhorská Bystrica. Navrhovaná varianta má splňovat původní předpoklad vedení dálnice D4 jako velkého dálničního okruhu kolem Vídně a Bratislavy. Náklady na výstavbu jsou odhadovány přibližně na 1,5 miliardy eur, tedy v přepočtu asi 37,5 miliardy korun.

Začátek řešeného území se nachází severovýchodně od bratislavské Rače, vyústění se plánuje severozápadně od obce Marianka. Úsek dálnice má končit v mimoúrovňové křižovatce Záhorská Bystrica, kde se napojí na úsek Stupava Jih a křižovatku dálnic D4 a D2 vedoucí od Brna.

Obchvat Bratislavy včetně připravovaného tunelu Karpaty (Oranžově, přerušovaně) Zdroj: Bratislavský samosprávný kraj

Obchvat Bratislavy včetně připravovaného tunelu Karpaty (Oranžově, přerušovaně)
Zdroj: Bratislavský samosprávný kraj

Tagy D1 Slovensko D4 Slovensko Malé Karpaty obchvat Bratislavy slovensko tunel tunel Karpaty
7 komentářů