Nový život pro Bobinu. Polonizovaný stroj získalo choceňské muzeum, vrátí mu historický lak

Lokomotiva 140.099. Foto: Muzeum technických zajímavostí ChoceňLokomotiva 140.099. Foto: Muzeum technických zajímavostí Choceň

Jde o lokomotivu z roku 1958.

Muzeum technických zajímavostí Choceň se stalo novým majitelem lokomotivy 140.099 přezdívané Bobina. Jde o první elektrickou lokomotivu ve sbírce spolku. Muzeum ji koupilo od společnosti Gepard Express, potvrdil Dominik Šimek ze spolku.

O pořízení vozidla informovalo muzeum na svém facebookovém profilu. Stroj vyrobený v roce 1958 nyní čeká například přelakování, spolek s ním počítá pro nasazení pro různé příležitosti.

Lokomotiva jezdila v různých depech ČSD a později ZSSK, odkud v roce 2011 putovala ke společnosti CTL. Přes LokoTrans se „Bobina“ dostala ke společnosti Gepard Express.

Stroj této řady prošel instalací zabezpečení pro provoz v Polsku, takzvanou polonizací. „Díky naší výborné spolupráci s Gepard Expressem se nám podařilo domluvit získání Bobiny do našich muzejních sbírek,“ dodal spolek na svém profilu.

Podle Šimka ještě není rozhodnuto, kde bude lokomotiva umístěna. V plánech je změna vzhledu lokomotivy do historického nátěru.

Lokomotivy řady 140 byly prvními sériově vyráběnými lokomotivami pro elektrický provoz v tehdejším Československu, vyráběly se v Plzni. První prototyp byl dokončen v roce 1953. Na vývoji tehdejší Závody V. I. Lenina spolupracovaly se švýcarským podnikem SLM Winterthur (zejména řešení podvozků). Celkem bylo vyrobeno 100 těchto lokomotiv.

Tagy lokomotiva 140 Muzeum technických zajímavostí
20 komentářů