CZ LOKO dodá dalších deset lokomotiv na Slovensko

První EffiShunter 1000M pro ZSSK Cargo. Foto: Lukáš RůžičkaPrvní EffiShunter 1000M pro ZSSK Cargo. Foto: Lukáš Růžička

Všechny lokomotivy budou vybaveny zabezpečovačem ETCS.

Dalších deset lokomotiv EffiShunter 1000M si u české společnosti CZ LOKO objednal slovenský státní nákladní dopravce ZSSK Cargo. Dopravce uplatnil opci k původní smlouvě, v rámci které CZ LOKO postupně dodává 20 lokomotiv.

Vyplývá to z údajů ve slovenském registru smluv. Hodnota zakázky je 26,2 milionu eur (659 milionů korun) bez DPH. Výrobce počítá se stejným modelem produkce jako dosud: většina lokomotiv se bude modernizovat v Chorvatsku. Podle smlovy má dopravce přistavit původní starší lokomotivy řady 742 každý měsíc, výrobce má pak rok na modernizaci. Stávající rámcová smlouva umožňuje využít opci ještě na dalších deset vozidel. Vozidla z této opce mají být hotová kompletně v dubnu 2026.

Jde o modernizaci lokomotiv řady 742, po modernizaci získávají označení 742.71, obchodní název je EffiShunter 1000M. Zatímco v první smlouvě byly některé lokomotivy objednány bez ETCS, nyní dopravce objednal evropský zabezpečovač do všech deseti kusů.

Podobnou proměnu lokomotiv 742 na modernější stroje provedlo CZ LOKO například pro ČD Cargo nebo České dráhy. Jezdí také u CER nebo Rail Cargo Carrier.

Montáž probíhá v chorvatské společnosti TŽV Gredelj ze Záhřebu. Patří do slovenské skupiny Budamar. V Chorvatsku proběhne modernizace rámu a finální montáž, v jihlavském závodě CZ LOKO se budou modernizovat podvozky a nové pakety pro lokomotivu.

Pro CZ LOKO jde o zatím největší kontrakt na Slovensku.

CZ LOKO dokončilo první EffiShunter 1000M pro ZSSK Cargo

Řada 742 se vyráběla v ČKD v letech 1977 až 1986. Při komplexní modernizaci vznikne prakticky nové vozidlo. Původní zůstává jen podvozek a hlavní rám. I tyto části ale procházejí hlavní opravou a mnoha úpravami. Výkon spalovacího motoru 1 000 kW umožňuje maximální rychlost 100 km/h.

Tagy 742.71 CZ Loko EffiShunter 1000M ZSSK Cargo
5 komentářů