Slepci mohlo tlačítko zachránit život, lidé ho ale neumí používat. Zkusili jsme zastavit metro

Tlačítko na nouzové zastavení vlaku metra. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTlačítko na nouzové zastavení vlaku metra. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Nedávné tragédii v metru se snažila řada lidí zabránit, nikdo z nich však neudělal tu jedinou potřebnou věc.

Minulý týden došlo ve stanici metra Křižíkova k velké tragédii. Slepec při hledání vodicích bodů holí na nástupišti zavrávoral a spadl do kolejiště. V dané části stanice bylo kolem dvaceti lidí, řada z nich se snažila muži pomoci. Ten však podle policejní mluvčí Evy Kropáčové ležel dál nehybně na kolejích.

Na kamerových záběrech je vidět, že lidé tahali z kapes mobily. Dostali jsme skutečně několik hlášení na lince 158, v těchto případech však není možné takto rychle zasáhnout a zastavit provoz,“ uvedla mluvčí. Muž následně po srážce se soupravou podlehl zraněním.

Ve středu spadl do kolejiště metra další muž, ten se však za pomoci cestujících úspěšně pokusil vylézt, záchranáři mu poté naměřili čtyři promile alkoholu.

Ani v jednom z případů však cestující nepoužili nouzové tlačítko na nástupišti, které jediné dokáže efektivně a rychle zastavit přijíždějící soupravu. Dopravní podnik proto ve čtvrtek během večerního provozu ukázal, jak tlačítko reálně funguje.

Nulový kód zastaví vlak

Nejoptimálnější okamžik na zastavení vlaku je, když se objeví jeho světla,“ říká vedoucí odboru Technologie provozu metra Eduard Votava. Lidé by ho však v případě nouze měli zmáčknout samozřejmě kdykoliv, a hlavně co nejdříve.

Zatímco zkouší cvičně rozbít ochranné sklíčko, vysvětluje Votava co vlastně zmáčknutí tlačítka způsobí.

Funguje to tak, že ovlivní zabezpečovací zařízení vlaku – vyšle proti němu nulový kód,“ vysvětluje technik. Normálně má podle něj vlak kódovanou rychlost 80 km/h, před stanicí se postupně snižuje.

Při stisku tlačítka dostane nulový kód, návěstidla se přepnou na obou stranách do oranžové barvy, a pokud vlak stojí během zmáčknutí ve stanici, tak je znemožněn jeho odjezd,“ vysvětluje.

Poté zahlédne světla vlaku, mačká tlačítko a vlak se skutečně zastaví ještě před příjezdem do stanice. Událost je nutné okamžitě nahlásit dozorčímu stanice.

Tlačítko na nouzové zastavení vlaku metra. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTlačítko na nouzové zastavení vlaku metra. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTlačítko na nouzové zastavení vlaku metra. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTlačítkem zastavený vlak vyčkává před stanicí na anulaci zásahu. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýVýměna sklíčka tlačítka na nouzové zastavení vlaku metra. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTlačítko na nouzové zastavení vlaku metra. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Ten se postará o „restart“ neboli anulaci tlačítka. Nutná je vizuální kontrola celého kolejiště, které musí obejít. Pohled na obrazovky z kamer nestačí. Po nahlášení dispečerovi může vlak odjet. U tlačítka se vymění prasklé ochranné sklíčko za nové a je připraveno k dalšímu použití.

Vstupy, pády, střety

Podle mluvčího DPP Daniela Šabíka dochází ke vstupům, pádům či střetům v kolejišti metra bohužel relativně často. Statistiky ukazují za uplynulých sedm měsíců tohoto roku 105 těchto událostí, loni za stejné období 85. „Dominují neoprávněné vstupy, pády jsou nešťastné náhody, zatímco střety jsou ze strany cestujících záměrné a v naprosté většině končí smrtí,“ popisuje Šabík.

Zatímco pádů do kolejiště DPP eviduje 21 a oproti roku 2023 jde o třetinový pokles, střetů s vlakem bylo letos pět, zatímco loni jen dva.

Celkový počet manipulací s ochranným sklem, tj. promáčknutí, rozbití nebo zapadnutí letos činí 690 případů. Z toho šlo o skutečnou aktivaci tlačítka pro nouzové zastavení vlaku v 81 případech.

Loni byla tato čísla obdobná, ke skutečné aktivaci došlo asi v desetině případů manipulace.

Tagy metro mimořádná událost nehoda metra
235 komentářů