Emisní supermani: Data ukázala, kde bleskově zkontrolují až 60 aut denně a všechna projdou
Průchodnost vozidel měřením emisí se v průměru pohybuje kolem 97,4 procenta, přestože auta stárnou.
Současný systém měření emisí a technických kontrol v Česku vykazuje stále závažné nedostatky, které vedou k výskytu technicky nevyhovujících vozidel v provozu. To je závěr analýzy dat letošního prvního pololetí z Informačního systému technických prohlídek (ISTP).
Data dlouhodobě sleduje Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM), která se snaží upozorňovat na manipulace při měření a nedostatky státní kontroly stanic měření emisí. Z měření emisí v provozu podle ASEM totiž vyplývá, že přibližně 5 % vozidel vytváří přibližně polovinu škodlivých emisí.
Aktuální data za období od ledna do června 2024 ukázala, že průchodnost vozidel měřením emisí se v průměru konstantně pohybuje kolem 97,4 %, a to bez ohledu na palivo – podíl nevyhovujících benzinových i dieselových vozidel je téměř stejný. Průměrné stáří kontrolovaných aut se přitom pohybovalo v jednotlivých měsících od 13 do 15 let.
Policisté kontrolují emise přímo na silnicích. Polovina aut neprošla, přestože měla platnou STK
Celkem 269 emisních stanic (SME) mělo v daném období průchodnost 100 procent, přestože průměrné stáří měřených vozidel se stále zvyšuje. ASEM v tabulce zveřejnil, v jakých městech najdeme 10 nejaktivnějších 100% stanic. Například opavští měřiči zvládli zkontrolovat 1953 aut aniž by odhalili jediný emisní problém.
Z velkokapacitních stanic pak vede ta v Českých Budějovicích (ASEM nezveřejňuje konkrétní SME), která z 7528 kontrol odhalila jen 21 nevyhovujících motorů.
Analýza také ukázala na „emisní supermany“, kteří podle vykázaných dat zvládnou změřit 60 a více vozidel denně s vyhovujícím protokolem.
Pomalý pedál
„Více než 50 % všech akceleračních zkoušek u osobních vozidel s dieselovým motorem, která dostanou vyhovující protokol, je prováděno v rozporu s metodikou,“ říká k další sledované hodnotě Petr Novák z ASEM.
Technik totiž musí podle pravidel rychle sešlápnout pedál až na podlahu a držet ho tam, než motor dosáhne předepsaných otáček. Běžné vozidlo dosáhne této hodnoty do 1,5 sekundy. Pokud však bude sešlapovat pedál pomalu, pak nedojde k zatížení motoru a naměřená hodnota kouřivosti bude nesmyslně nízká a nebude odpovídat skutečnosti.
Podle Nováka bylo také v daném období několik desítek tisíc úspěšných emisních kontrol provedeno v nereálně krátkém čase do 10 minut, některé dokonce do 1 minuty. Těch bylo za pololetí 23, dalších 18 se zvládlo do dvou minut a v 58 případech stačily technikům na sérii složitých zkoušek jen tři minuty.
V ISTP se podle Nováka také stále vyskytují kontroly, které mají pro stejnou SPZ rozdílné VIN, případně mají uveden jiný typ paliva a s ním i jiné „naměřené“ hodnoty, než mají mít.
„V ISTP jsme za letošek nalezli 213 SPZ, které se v tom samém období vyskytly opakovaně, ale pro různá VIN. Tyto SPZ je možno najít u celkem 426 emisních kontrol. Ve všech případech šlo o vyhovující emisní kontroly,“ uvádí datový analytik.
„Za stejné období jsme v ISTP nalezli 463 unikátních platných VIN vozidel, kdy to stejné vozidlo bylo změřeno jako benzin a v historii jako diesel nebo naopak, přičemž oba protokoly mají stav ‚vyhovující‘ a oba protokoly obsahují naměřené hodnoty,” poukazuje na zřejmé podvody Novák.
Systémový problém
Systém měření emisí a STK ovládají v Česku podle organizace Transparency International skupiny, které umožňují korupční jednání. Jedná se podle ní o velký systémový problém, který se přitom v jiných odvětvích tolik nevyskytuje.
ASEM kvůli tomu dlouhodobě kritizuje nečinnost státní správy.
Ministerstvo dopravy se však kritice brání. Na začátku roku oznámilo, že si nechá zpracovat podrobnou analýzu současné praxe měření emisí a technických kontrol vozidel. Chce vyhodnotit rizika „českého měření“ a srovnat ho s praxí v okolních zemích.
Rozsáhlé podvody s měřením emisí. Ministerstvo po letech kritiky chystá analýzu
Ministr dopravy má také do konce roku předložit vládě zprávu o výsledcích měření emisí z let 2021 až 2023. Má zahrnovat činnosti státního odborného dozoru a návrhy na zefektivnění těchto činností s cílem snížit počet vozidel nesplňujících emisní limity.
Policie spolu s nově zakládanou Dopravní inspekcí pak v posledních měsících zintenzivňuje kontroly emisí přímo na silnicích.
Na konkrétní data ASEM se můžete podívat zde: