Už jsme v polovině, hlásí stavbaři z turbokřižovatky na D10. Obří stavba u Kosmonos získává obrysy

Betonáž turbookružní MÚK Kosmonosy na dálnici D10. Foto: ŘSDBetonáž turbookružní MÚK Kosmonosy na dálnici D10. Foto: ŘSD

Plný provoz se na křižovatce spustí za rok. Zároveň začne stavba přeložky I/16 směrem na Jičín.

Přestavba mimoúrovňové křižovatky na dálnici D10 u Kosmonos je už za polovinou. „Uvést celou stavbu do plného provozu bychom chtěli nejpozději v létě příštího roku,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jiří Veselý.

Proměna křižovatky za tři čtvrtě miliardy korun je největší stavbou na dálnici D10 od jejího vybudování. Na stavbě pracuje denně kolem 50 lidí.

Nad dálnicí se už nyní postupně rýsuje ohromná okružní křižovatka. V uplynulých dnech stavbaři dokončili betonáž mostovek zhruba poloviny stavby. Podle Veselého na to spotřebovali okolo 1 600 m³ betonu. Pro další týdny jsou v plánu zásypy středního dělicího pásu dálnice, pod kterým je budován nový systém odvodnění.

Betonáž turbookružní MÚK Kosmonosy na dálnici D10. Foto: ŘSDBetonáž turbookružní MÚK Kosmonosy na dálnici D10. Foto: ŘSDPráce na stavbě křižovatky Kosmonosy na D10. Foto: ŘSDPráce na stavbě křižovatky Kosmonosy na D10. Foto: ŘSDPráce na přestavbě MÚK Kosmonosy. Foto: ŘSDPráce na přestavbě MÚK Kosmonosy. Foto: ŘSD

Práce se podle ŘSD soustředí také na osazování štěrbinových žlabů nebo zhotovení základů portálů. Pokračuje ukládání zeminy do vrstev náspu prstence okružní křižovatky na severní a východní straně. „Celá stavba pokračuje podle plánu a bez významných odchylek proti harmonogramu,“ dodal Veselý.

Provoz na dálnici D10 zůstává omezen pouze částečně. Veden je v režimu 2 + 2 zúžené jízdní pruhy a rychlostí sníženou na maximálních 80 km/h.

Největší stavba na D10 pokročila, ŘSD otevře u Kosmonos novou výjezdovou větev

Nová mimoúrovňová křižovatka je navržena jako spirálovitá turbo-okružní. Její prstenec bude mít vnější průměr 140 m a bude dvoupruhový. Stavba vyjde na 737 milionů korun bez DPH.

Zaús­těno do něj bude celkem devět větví – jednosměrná výjezdová větev na D10 na Turnov, jednosměrná vjezdová větev z D10 od Turnova, obousměrná ze silnice I/38, jednosměrná výjezdová na D10 na Prahu, jednosměrná vjezdová z D10 od Pra­hy, obousměrná z průmyslové zóny a obousměrná z přeložky silnice I/16.

Na tuto přeložku už jsme získali stavební povolení a její výstavbu plánujeme mezi lety 2025–2027,“ informoval mluvčí ŘSD Veselý.

V květnu se uvedla do provozu první ucelená část budoucí křižovatky. Šlo o 600 metrů dlouhou přímou sjezdovou větev z dálnice ve směru od Liberce do Kosmonos.

Tagy D10 dálnice D10 MÚK Kosmonosy ŘSD ČR
7 komentářů