Dostavba slovenské D1 se přiblížila, soutěží se úsek za 37 miliard
Součástí 14kilometrového úseku budou dva tunely dlouhé téměř 8,5 kilometru.
Slovenská Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vypsala tendr na dostavbu posledního úseku dálnice D1 mezi Bratislavou a Košicemi, který dosud není ve výstavbě. Jde o největší investici v její historii, vyjde na 1,473 miliardy eur bez DPH (37 miliard korun). Uvedl to ministr dopravy Slovenské republiky Jozef Ráž.
Soutěžený úsek D1 Turany – Hubová bude dlouhý přibližně 14 kilometrů. Šéf NDS jej podle agentury TASR považuje pro propojení východu a západu Slovenska za mimořádně významný. Výrazně má odlehčit několika trasám i obcím, přes které se jezdí dnes.
Ze slovenského věstníku veřejných zakázek vyplývá, že by výstavba měla trvat sedm let.
„Doufám a věřím, že soutěž proběhne hladce a v zákonných lhůtách, a nebude předmětem mnoha odvolávání a blokování, jak to na Slovensku často vidíme,“ uvedl Ráž s tím, že k úspěchu tendru by měl přispět schválený zákon o strategických investicích.
Součástí projektu jsou mimojiné dva tunely s celkovou délkou téměř 8,5 kilometru. Vítěz tendru zajistí rovněž výstavbu 11 mostů, dvou mimoúrovňových křižovatek a nového střediska správy a údržby dálnic.
Práce na úseku se již několikrát rozeběhly. Roky se však diskutovalo, kudy a jak se má stavět. Kromě tunelové varianty se zvažovala například údolní varianta.
Na západní straně bude nový úsek napojen na hotovou dálnici, na východní straně se napojí na rozestavěný obchvat města Ružomberok.
Jízda do Tater se zkrátí o čtvrt hodiny. Slováci pokročili s dostavbou další části dálnice D1
Slovenská dálnice D1 je ve výstavbě od roku 1972. Vloni bylo z celkové plánované délky 512,4 kilometru zprovozněno 395,9 kilometru. Po dokončení soutěžených a rozestavěných úseků bude ke kompletnímu dobudování dálnice v celé plánované délce potřeba postavit ještě úsek mezi Košicemi a ukrajinskou hranicí.