Výtoňský most přestěhujeme do Modřan, rozhodli radní. Krok však musí schválit UNESCO

Vizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPR

Převoz pomocí pontonů a instalace nové mostovky vyjdou v lokalitě Chuchle – Vltavanů na 345 milionů. 

Pražští radní rozhodli o nové lokalitě, kam se přestěhuje ze Smíchova současná konstrukce Výtoňského mostu, pokud tuto formu zachování chráněné památky odsouhlasí UNESCO. V nové lokalitě má most sloužit jako lávka pro pěší a cyklisty.

Prověřovalo se deset lokalit, ze kterých už loni na konci roku vzešly dvě favoritní – ve Velké Chuchli či o něco dále v Lahovičkách. Radní se nyní na základě studie Institutu plánování a rozvoje (IPR) rozhodli pro lokalitu mezi Modřany a chuchelským dostihovým závodištěm, tedy dále po proudu, v tomto případě totiž nebude muset konstrukce překonávat modřanský jez a plavební komoru.

 

Vizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPR

Druhá lokalita u bývalého nádraží v Modřanech by byla komplikovanější. Doprava nýtované konstrukce prostřednictvím pontonových mostů by musela překonat zmíněný jez, pilíř by také musel být nešikovně uprostřed řeky.

Odstěhování mostu proti proudu Vltavy je jednou z mála možností, jak postavit na Výtoni novostavbu tříkolejného mostu a zároveň zachovat památkovou ochranu původní konstrukce. Tu se Správa železnic neúspěšně pokoušela z mostu už dvakrát sejmout. Nyní se připravuje památkářský posudek HIA, který má přesvědčit organizaci UNESCO, že toto řešení je přijatelné.

SŽ si v Německu najala poradce, pomůže s přípravou na památkový audit k Výtoňskému mostu

Opravu stávajícího mostu Správa železnic (SŽ) dlouhodobě odmítá, ohledně památky se vede řadu let trvající konflikt s památkáři a spolkem Nebourat.

Náměstek primátora Jiří Pospíšil po jednání radních uvedl, že vedení města bere dnešní usnesení jako hypotetickou možnost v případě, že se SŽ rozhodne nynější konstrukci odstranit.

Radní totiž schválili umístění lávky v modřanské lokalitě pouze v případě, že „(…) nebude možné a účelné zachovat historickou konstrukci železničního mostu ve stávající poloze“.

Přemístění mostní konstrukce musí předcházet posouzení a rozhodnutí orgánů státní památkové péče z hlediska zájmů na ochraně kulturního dědictví v řízení o vydání závazného stanoviska nebo rozhodnutí dle zákona,“ uvádí dále důvodová zpráva k usnesení.

Poptávka tam je

V obou loni předvybraných lokalitách v současnosti existují přívozy. Ta vítězná je vedle chuchelského závodiště u přívozu P4, druhá byla u přívozu P6. „Díky tomu víme, že je tam po spojení poptávka,“ uvedl již dříve radní Petr Hlaváček.

K vybrané variantě nyní dodal, že díky ní dojde také k propojení dvou významných cyklotras podél Vltavy.

Součástí návrhu bude i návrat původních secesních prvků a oprava konstrukce,“ uvedl Hlaváček. O secesní prvky most přišel při elektrifikaci, stěhování by vzhled vrátilo do podoby v době jeho vzniku.

Podle radního se však i po přesunu bude muset vyměnit řada ocelových prvků, vznikne celá nová mostovka a samozřejmě pilíře. Tyto náklady bude chtít Praha uhradit od státu, respektive od majitele mostu, kterým je Správa železnic.

Podle Pavla Paidara ze Správy železnic už existuje i vyčíslení nákladů na přesun. Demontáž, převoz pomocí pontonů a instalace nové mostovky vyjdou ve vybrané lokalitě Chuchle – Vltavanů na 345 milionů. Vymění se 5–10 procent ocelových prvků.

Městská Technická správa komunikací bude podle dnešního rozhodnutí radních chtít uvést konstrukci do adekvátního technického stavu včetně protikorozní ochrany. „V případě, že se nepovede provést plnohodnotnou protikorozní ochranu, je potřeba se připravit na výrazně zvýšené náklady na údržbu konstrukce,“ píše se ve schváleném dokumentu.

Nový problém u mostu pod Vyšehradem: Kam se starou konstrukcí. Daleko se nedostane

Spekulovat o umístění železničního mostu jinde než pod Vyšehradem je snaha obejít loňské usnesení zastupitelstva o nutnosti most opravit. Je to bezprecedentní hazard, který ohrožuje zápis Prahy v seznamu světového dědictví UNESCO,“ uvedl předseda Prahy Sobě Adam Scheinherr.

Dodal, že podle něj nejsou dořešeny pozemky pro přesun, a pokud nakonec postup SŽ povede k likvidaci mostu, budou to mít na svědomí i radní, kteří dnes hlasovali pro. „Rekonstrukce mostu by přitom byla rychlejší i levnější, což je možná důvod, proč se jí SŽ tolik brání a bez ohledu na potřeby města prosazuje novostavbu,“ uvedl.

Obrovské množství nýtů

Otázka stěhování mostu se řešila už i na debatě nad soutěžními návrhy na začátku loňského roku. Spoluautor vítězného návrhu Libor Marek tam uvedl, že podle něj je nesmyslná představa, že se most rozebere a složí jinde.

To by bylo strašně složité,“ řekl a upozornil na obrovské množství nýtů. Oblouky bude podle něj třeba přesouvat vcelku, a to jen v krátkém úseku řeky mezi Palackého mostem a vznikajícím Dvoreckým mostem.

Aktuální rozhodnutí přemístit most výrazně dále proti proudu řeky tak bude obnášet větší zásah do konstrukce, která se tedy bude pravděpodobně rozřezávat na menší dílce. Nová poloha je od současné lokality na Výtoni vzdálena vzdušnou čarou 6,2 kilometru.

SŽ hledá vedle zpracovatele posudku HIA i projektanty nového mostu. Práce správa plánuje na roky 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun. Nyní může po mostu kvůli špatnému stavu v jeden moment projíždět jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině.

Loni zveřejněné vizualizace přesunu mostu do chuchelské či lahovické lokality:

Vizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: SŽVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: SŽVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: SŽVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: SŽVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Tagy Vyšehradský most Výtoňský most železniční most pod vyšehradem
253 komentářů