Frontier couvá od Airbusu A321XLR, letoun nenaplnil očekávání
S odklonem od letounu tak padají i úvahy o možných letech do Evropy.
Americká letecká společnost Frontier Airlines odstoupila od plánu akvizice letounu Airbus A321XLR. Rozhodnutí zdůvodnila tvrzením, že stroj nenaplnil její očekávání. Nízkonákladovému dopravci vadí především fakt, že letadlo nedosahuje takového provozního výkonu a doletu, jaký od něj očekával.
Původní úvahy Frontieru směřovaly k zahájení letů na Havaj, které by mu A321XLR umožňoval, stejně jako mezinárodní expanzi, cílenou na Evropu a Jižní Ameriku. Letadlo by přitom tyto dálkové trasy mělo zvládnout.
Frontier odstupuje od letounů A321XLR pět let po oznámení záměru přeměnit původní objednávku 18 letadel rodiny A320neo právě na A321XLR. Dopravce je připraven své rozhodnutí v případě zlepšení parametrů bez bližšího upřesnění přehodnotit. Nyní byl kontrakt znovu převeden, tentokrát však na Airbusy A321neo.
Aerolinka se s Airbusem dohodla rovněž na odsunu dodávek 54 letadel s původními dodacími termíny v letech 2025-2028 na roky 2029-2031. Přesto však v následujících letech očekává více jak sto nových strojů. Za poslední čtvrtletí dosáhl její zisk 31 milionů dolarů (709 milionů korun). Americké letecké společnosti obecně hlásí v posledním období pokles zisků, pozitivně nevidí ani výhledy do dalších období.
Připraven do provozu
Airbus A321XLR by se měl do provozu dostat po několika odkladech na konci léta. Jako první jej převezme španělská Iberia, testován bude nejprve na evropských trasách, následně jej hodlá nasadit na lety z Madridu do USA.
Zásadní razítko nutné pro provoz A321XLR získal Airbus minulý měsíc. Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví udělila takzvané schválení typu, které je nutné pro komerční provoz letadla. Ke schválení došlo zatím ve verzi s motory LEAP-1A od společnosti CFM. Do konce roku očekává Airbus ještě razítko pro provoz s motory od Pratt & Whitney, které chtěl i Frontier.
Klíčové razítko pro nový letoun Airbusu. Úzkotrupý A321XLR má vzlétnout s cestujícími na konci léta
Evropský výrobce má na letoun A321XLR v současnosti asi 500 pevných objednávek včetně 69 od největšího zákazníka IndiGo. Půjde o úzkotrupý letoun s nejdelším doletem. Dolet prodlouží například dodatečná nádrž na palivo o objemu 12 900 litrů nebo mírné úpravy tvaru křídel. Podle konfigurace zvládne stroj přepravit 180 až 220 cestujících.
Airbus chce s letadlem proniknout na trh dálkových letů mezi městy, kde se dosud nevyplatí nasadit širokotrupé letadlo. Reaguje tak na poptávku aerolinek, která chtějí dálková letadla s menší kapacitou a nízkou spotřebou.
Ve Frontier Airlines vlastní podíl americká soukromá investiční společnost Indigo Partners, pod kterou spadá také například Wizz Air, který si však na rozdíl od Frontieru drží objednávku Airbusů A321XLR beze změny.