Podchod z Wishe. V soutěži vyhrál neotřelý návrh, na Strakonické ale roste něco jiného

Podchod na Strakonické. Zdroj: TSKPodchod na Strakonické. Zdroj: TSK

Stavba nahradí řidiči nenáviděný přechod na začátku D4. Podobu z vizualizací moc připomínat nebude.

Když v roce 2020 vybírala osmičlenná komise složená ze zástupců Prahy, architektů, urbanistů a zbraslavské starostky řešení pro nahrazení řidiči nenávidněného přechodu přes čtyřproudou Strakonickou výpadovku, většinově se shodla na variantě podchodu architekta Josefa Habersbergera.

Ten se rozhodl počáteční úsek D4 překonat podchodem, zatímco ostatní dva návrhy nabízely nadchod.

Porota ocenila, že díky zahloubení budou cyklisté a pěší překonávat nejmenší převýšení. Zároveň komise kladně ohodnotila respektování historické cesty, elegantní řešení vstupu včetně návazných úprav a výjimečnosti řešení v podobě světlíku. Díky němu se neměli chodci do pochodu „bát“.

Stavba byla zahájena loni na podzim. A už nyní je jasné, že z „elegantního vstupu a výjimečného světlíku“ nebude nic.

Samotná zakázka byla totiž vysoutěžena v režimu Design & Build a dodavatel tedy zajišťuje i projekční práce. A jeho projektanti se rozhodli unikátní prvky ze stavby vyškrtnou, jelikož by byly zbytečně nákladné. Nabídková cena dosáhla téměř 109 milionů korun, staví Subterra z koncernu Metrostav.

Pouze ideový záměr

Jednalo se o ideový záměr, nikoliv projekt, který by řešit konkrétní umístění v prostoru a další detaily, jako je třeba odvodnění, údržba nebo třeba osvětlení. To vše řešil až projekt, stejně jako technologii výstavby,“ uvedla k odlišnostem proti architektonickému návrhu mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Podle architekta Josefa Habersbergera se významné změny týkají hlavně formy podchodu. „Nahrazení klenutého tvaru tubusu čtvercovým se sešikmenými rohy se projeví na atmosféře při průchodu. S tím je spojené i zrušení světlíku. Jeho reflexní stěny ve styku s geometrií klenby mohly být zpestřením a identitou místa,“ popisuje pro Zdopravy.cz autor návrhu.

Dodává, že rozumí potřebě snížit cenu stavby a tím pádem snížit i výšku jejího profilu. „I tak by se ale dalo s tvarem pracovat ku prospěchu prostorového dojmu,“ říká Habersberger.

Podchod pod Strakonickou na Zbraslavi. Autor: Josef HabersbergerPřechod přes Strakonickou u Zbraslavi. Zdroj: Mapy.czVizualizace návrhu podchodu na Strakonické. Zdroj: TSKStavba podchodu pod Strakonickou před D4. Foto: TSKStavba podchodu pod Strakonickou před D4. Foto: TSKStavba podchodu pod Strakonickou před D4. Foto: TSKStavba podchodu pod Strakonickou před D4. Foto: TSKStavba podchodu pod Strakonickou před D4. Foto: TSKStavba podchodu pod Strakonickou před D4. Foto: TSKStavba podchodu pod Strakonickou před D4. Foto: TSKStavba podchodu pod Strakonickou před D4. Foto: TSKPodchod na Strakonické. Zdroj: TSK

Problém s bezpečností a údržbou

Pozoruhodné přitom je, že už v rámci výběrového řízení se někteří z uchazečů TSK doptávali, zda je světlík budovaný v dělicím pásu výpadovky skutečně nutný. Tazatel argumentoval tím, že světlovod z nerezového plechu mezi pruhy považuje ŘSD v posudku za nevhodný z důvodů bezpečnosti a údržby.

TSK však odpověděla, že postoj ŘSD nebyl striktní a že v místě jsou navíc navržena betonová svodidla. „Zadavatel požaduje prosvětlení podchodu světlovodem nebo jiným obdobným řešením,“ konstatovala TSK v odpovědi.

Ze Strakonické zmizí kritizovaný přechod zpomalující řidiče. Začíná stavba podchodu

Změny vůči architektonickému návrhu netěší ani bývalého náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra, který nahrazení přechodu na rušné komunikaci původně inicioval.

Když jsem nastoupil do funkce náměstka pro dopravu, neexistoval záměr, co s tímto problematickým a nebezpečným přechodem udělat,“ připomíná genezi nápadu na architektonickou soutěž.

Habesbergrův návrh podle něj vhodně pracuje s morfologií terénu, protože silnice je zde výše položená a zároveň kopíruje polohu historické cesty mezi Zbraslaví a Lipencemi.

Podoba byla zároveň řešena, aby podchod byl prosvětlený a prostorný a nestal se tak nepřijemným místem na periferii,“ říká k důležitosti světlovodu.

Na základě návrhu ze soutěže získal podchod v roce 2023 stavební povolení. „Je zmařenou energií a příležitostí, že se s navrhnutou podobou nepočítá a architekt nebyl přizván k tak zásadním úpravám,“ uvádí Scheinherr. Dodal, že na problémy upozorňoval i současného náměstka Zdeňka Hřiba, který podchod zmiňoval nedávno na Facebooku.

Problémy s kanalizací

Podle současných odhadů TSK by měl být nový podchod zprovozněn začátkem prosince 2024. Už na konci roku by tak před současným přechodem mělo skončit omezení rychlost projíždějících aut na 50 km/h.

V průběhu prací dochází k částečným omezením provozu, doprava je však aktuálně zachována v režimu 2+2 jízdní pruhy v obou směrech.

Letos už byly osazeny prefabrikáty v první části podchodu a proběhly přeložky sítí. Ve středním dělícím pruhu se musela prohloubit kanalizace, která však podle TSK ležela jinde, než se čekalo, a práce se zkomplikovaly a zdržely.

Nyní se dokončuje protlak pro vodovod a budují se opěrné stěny v ulici Lesáků, které budou součástí rampy vedoucí do podchodu.

V následujících měsících se ve středním dělícím pruhu provede výkop pro osazení další části podchodu a budou pokračovat práce na opěrných stěnách.

Tagy Adam Scheinherr D4 I/4 podchod Strakonická Technická správa komunikací hl. m. Prahy Zdeněk Hřib
77 komentářů