Obrazem: Úzkokolejka po dlouhé odmlce ožila, podívejte se na první den provozu
Zatím se dle rozhodnutí Drážního úřadu jezdí jen na necelých šesti kilometrech mezi Novou Bystřicí a Hůrkami.
Byla to dnes v Nové Bystřici na jihu Čech velká sláva. Zdejší nádraží po 678 dnech vidělo vlak s cestujícími. Šlo o vyzdobenou historickou soupravu s parní lokomotivou v čele.
Jde po dlouhé době o světlý moment v jinak smutném příběhu unikátní úzkokolejky, který se odvíjí od pádu Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) do insolvence v září 2022. Ve stejném roce v říjnu přišel úpadek, vypršení všech potřebných osvědčení a konec provozu.
O záchranu provozu a reorganizaci se aktuálně snaží tři hlavní hráči: věřitel Jan Kysela, vedoucí oprav JHMD Jan Píšala (oba dnes sedí v představenstvu JHMD) a šéf Swietelsky Rail Viliam Perknovský (stará se o trať). Shodují se na tom, že dnešek byl důležitý milník, nicméně rozhodnuto o osudu úzkokolejky není.
Zatím se dle rozhodnutí Drážního úřadu jezdí jen na necelých šesti kilometrech mezi Novou Bystřicí a Hůrkami, z čehož plyne i skutečnost, že jde o komerční provoz. Stará se o něj společnost Good thing, která si vozidla od zkrachovalých JHMD pronajímá.
Krokem k záchraně má být ale také provoz v závazku (kraje si vybraly dopravce Gepard Express), k čemuž je ale třeba povolení k provozu pro obě úzkorozchodné tratě z Jindřichova Hradce v celé délce. Hlavní aktéři věří, že se to podaří.
Lidé, kteří se dnes přišli svézt či jen se podívat, si náladu kazit nenechali. Počasí akci přálo a malý vlak krajině České Kanady prostě sluší. Přilákal stovky lidí.