Vídeň nahrazuje starší elektrobusy v centru, použije i vodík

Testování vodíkového busu Rampini před vídeňskou operou. Foto: Wiener Linien/Robert PeresTestování vodíkového busu Rampini před vídeňskou operou. Foto: Wiener Linien/Robert Peres

Nová vozidla budou vedle baterií poháněna i vodíkovými články, díky čemuž mají vydržet v provozu bez nabíjení celý den.

V centru Vídně dojde příští rok k výměně elektrobusů. Město nahradí modely, které ulice brázdí už přes deset let, novými hybridy. Nová vozidla budou vedle baterií poháněna i vodíkovými články, díky čemuž mají vydržet v provozu bez nabíjení celý den.

Od roku 2013 jezdí na linkách 2A a 3A v centru Vídně celkem 12 elektrických minibusů, které se dobíjejí na konečné. Od roku 2025 je mají nahradit nová vozidla stejného výrobce (Rampini), která se budou těm původním podobat rozměry i designem.

Vozy Rampini Hydron však nebude pohánět pouze klasická baterie, o zvýšení dojezdu se mají postarat i vodíkové palivové články. Díky tomu nebude muset dopravní podnik Wiener Linien využívat dobíjecí infrastrukturu v centru města a navíc může zredukovat flotilu z 12 na 10 vozů.

„Do pořízení a údržby nových autobusů Rampini investujeme společně s ministerstvem pro klima a Evropskou unií kolem 12 milionů eur. Tyto autobusy jsou důkazem našeho důsledného přechodu na technologie pohonu šetrné ke klimatu a činí z Vídně evropského průkopníka dekarbonizace místní veřejné dopravy,“ uvedl vídeňský radní pro veřejnou dopravu Peter Hanke.

Vodík bude desítka nových minibusů tankovat na městské vodíkové čerpací stanici, kterou společně provozují městský energetický podnik Wien Energie a komunální správce infrastruktury Wiener Netze.

„Potřebný zelený vodík se vyrábí přímo ve Vídni, takže jsme nezávislí a klimaticky neutrální,“ doplnila ředitelka Wiener Linien Gudrun Senková.

Příští rok chce Vídeň do provozu uvést i dalších deset čistě vodíkových autobusů klasické délky. Dvanáctimetrová vozidla portugalského výrobce CaetanoBus vyjedou na linku 39A v kopcovité severní části Vídně. Na jihu město letos zavedlo čistě elektrický provoz na šesti linkách. Cestující zde vozí 30 dvanáctimetrových Mercedesů eCitaro.

Technická data Rampini Hydron

Výrobce: Rampini, Itálie
Rozměry: délka 8 m; šířka 2,2 m; výška 3,25 m
Kapacita: 42 cestujících (z toho 13 sedících)
Trakční baterie: 175 kWh
Centrální elektromotor: 230 kW
Vodíková nádrž: 15 kg (3 vodíkové nádrže na střeše po 5 kg)
Dojezd: minimálně 250 km

Tagy Vídeň vodíkové autobusy Wiener Linien
17 komentářů