Trolejbusový veterán zachráněný z Ukrajiny zamířil v Brně do lakovny

Trolejbus 9Tr v lakovně. Pramen: DPMBTrolejbus 9Tr v lakovně. Pramen: DPMB

Trolejbus 9Tr přivezl brněnský dopravní podnik z Ukrajiny před pěti lety. Oproti očekáváním byl v mnohem horším stavu.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) pokročil s renovací trolejbusu 9Tr, který si na jaře 2019 přivezl z ukrajinského města Rovno. Vůz aktuálně zamířil do lakovny, kde dostane původní červeno-krémovou barvu. Cestující by mohl poprvé svézt na jaře příštího roku.

„Vůz má nyní základovou barvu a čeká ho ještě minimálně týden tady v ústředních dílnách, během kterých provedeme finální lakování všech částí karoserie. Celkem použijeme 50 kilogramů barvy,“ sdělil vedoucí ústředních dílen DPMB Tomáš Kadlec.

Podle vedení DPMB byl vůz v mnohem horším stavu, než se očekávalo. „Vzhledem k technickému stavu vozu jsme nuceni desítky součástek sami vyrábět nebo si je nechat vyrobit, což celý proces podstatně zdržuje,“ doplnil vedoucí technického provozu trolejbusů DPMB Marian Čech.

Po dokončení laku v ústředních dílnách se trolejbus vrátí do vozovny Komín, kde bude instalována podlaha a provedeno obložení boků a stropu. Techniky čeká i výroba a ukládání kabelových svazků a vybavování střechy.

Trolejbus 9Tr v lakovně. Pramen: DPMBTrolejbus 9Tr v lakovně. Pramen: DPMBHistorický trolejbus Škoda 9Tr před renovací. Pramen: DPMBTrolejbus Škoda 9Tr po transportu z Ukrajiny.
Pramen: DPMBRenovace trolejbusu 9Tr v Brně. Pramen: DPMBRekonstrukce trolejbusu 9Tr v Brně. Foto: DPMBTrolejbus Škoda 9Tr v Plzni. Pramen: Škoda Electric

DPMB trolejbus zachránil před ukrajinským šrotištěm, neboť jeho příběh je s Brnem úzce spjatý. DPMB jej chce proto zařadit do své flotily historických vozidel. Trolejbus začal jezdit v Brně v roce 1980 s evidenčním číslem 3136. Začlenil se tak mezi 120 dalších vozů této typové řady, které dopravní podnik v Brně provozoval. Postupem času byly tyto trolejbusy staženy z provozu a část z nich nabídnuta případným zájemcům.

Nabídku využilo západoukrajinské město Rovno, kam byl vůz 3136 (plus dalších šest) v roce 1996 odeslán. V Rovně sloužil pod evidenčním číslem 128 v každodenním provozu dalších 23 let. Dopravní podnik města Brna předpokládá, že by se opravený trolejbus 9Tr pod svým původním evidenčním číslem 3136 mohl do sbírky retro vozů zařadit na jaře příštího roku. Cestující bude vozit při speciálních příležitostech, jako jsou dny otevřených dveří.

Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958 až 1981, vyrobeno jich bylo více než sedm tisíc. V Brně byl poslední vůz tohoto typu vyřazen z provozu s cestujícími v roce 1996.

Tagy 9Tr DPMB trolejbus Škoda 9Tr
6 komentářů