Elinka se po opravě motoru vrací na Bechyňku. Bude mít prodlouženou sezonu
Oprava vadného vinutí 90 let starého motoru vyžadovala velký podíl ruční práce.
Nejstarší elektrický železniční vůz v tuzemsku M 400.001, kterému se přezdívá Elinka, se po náročné opravě jednoho z motorů vrátí na svou domovskou trať Tábor – Bechyně. Stane se tak v sobotu 10. srpna. Oznámilo to Národní technické muzeum (NTM), které je majitelem vozu.
„Oprava vadného vinutí 90 let starého motoru vyžadovala velký podíl ruční práce, neboť technologie, kterými bylo původní vinutí vyrobeno, se dnes nepoužívají. Firmě HMF Komárková Teplice, která opravu prováděla, patří za znovuzprovoznění Elinky velký dík,“ řekl Zdeňek Řešátko, ředitel Železničního muzea NTM.
Vzhledem k tomu, že kvůli závadě přišla Elinka i cestující o polovinu sezony, bude provoz prodloužen až do září. „Domluvili jsme se s kolegy z Národního technického muzea, že zajistíme nostalgické jízdy tohoto vozu nejen o čtyřech srpnových sobotách, ale také 7. a 14. září. Zájemci tak budou mít více příležitostí svézt se tímto historickým unikátem na kolejích,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
V rámci akce Léto na Bechyňce jezdí každou sobotu od 6. července do 14. září 2024 na vybraných pravidelných spojích historický elektrický vlak vedený lokomotivou Bobinkou. V těchto vlacích platí běžný tarif ČD. O sobotách od 10. srpna do 14. září se zájemci budou moci na této trati svézt také dvěma páry zvláštních vlaků, na které bude nasazena Elinka.
Z Tábora bude odjíždět vždy v 9:35 a 13:35, na zpáteční jízdu z Bechyně se vydá v 11:25 a 15:26. Jednosměrné jízdné ve zvláštních historických elektrických vlacích bude stát v bývalé 3. třídě 200 korun, pro děti od 6 do 15 let 100 korun, v bývalé 2. třídě 250 korun, pro děti od 6 do 15 let 200 korun. Jízdenky se prodávají v pokladnách a v e-shopu ČD.
Elinka se vrátila na trať předloni po několikaleté pauze, když ji v roce 2018 z provozu vyřadila rovněž závada na jednom ze čtyř trakčních motorů. Tehdy přitom oprava Elinky nebyla jistá. Národní technické muzeum k ní přistoupilo ve spolupráci s Českými drahami až poté, co prozatím padla možnost přeměny trakční soustavy na bechyňské trati. Ta je unikátní stejnosměrnou napájecí soustavou s napětím 1 500 voltů. Loni byla Elinka součástí oslav 120 let tratě, u jejíhož zrodu stál konstruktér a továrník František Křižík. Šlo o první elektrifikovanou trať v českých zemích i celém Rakousko-Uhersku.
Elinka
Elektrický vůz vyrobený v roce 1903 vagonkou Ringhoffer v Praze na Smíchově a firmou českého elektrotechnického vynálezce Františka Křižíka. Vůz byl ve 30. letech minulého století modernizován ve firmě Škoda pro napájení 1500 V ss (původně bylo 2 x 700 V ss). V provozu vydržel až do roku 1973, kdy byl zařazen do sbírek Národního technického muzea. Maximální rychlost je 50 km/h, nabízí až 40 míst v bývalé 2. a 3. vozové třídě (10 + 30). Vozová skříň byla vyrobena ze dřeva a byla potažená ocelovým plechem. Vůz měl osvětlení, vytápění, přenosný telefon a na střeše bleskosvod. Přezdívka nejspíš vznikla ze zkratky pro Elektrische Lokalbahn.
Bobinka
Malá elektrická lokomotiva bývalé řady E 422.0., dnes řada 100. Pojmenování Bobinka vzniklo podle označení pojezdu lokomotivy Bo´Bo´ a jeho zdrobněním, aby se odlišila od rychlejších, silnějších a větších lokomotiv stejného uspořádání náprav s přezdívkou „Bobina“, které jezdily na hlavních tratích. Lokomotivy E 422.0 vyrobila v letech 1956 a 1957 lokomotivka Škoda v Plzni pro tratě Tábor – Bechyně a Rybník – Lipno (napájení 1500 V ss). V pravidelném provozu byly do roku 2002. Jejich maximální rychlost je 50 km/h, výkon 360 kW, hmotnost 48 tun a délka skoro 13 metrů. Pro porovnání větší sestra „Bobina“ byla konstruována pro rychlost 120 km/h, měla výkon 2 032 kW, hmotnost 82 tun a délku skoro 16 metrů.