Podcast: Je zázrak, že v periferním regionu zůstal takový klenot, říká David Chovančík z Osoblažky

Úzkokolejka Třemešná ve Slezsku - Osoblaha. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaÚzkokolejka Třemešná ve Slezsku - Osoblaha. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Zlatá éra Osoblažky byla za socialismu, kdy prošla kompletní rekonstrukcí. To ji zachránilo, říká Chovančík.

V novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz vás vezmeme na úzkorozchodnou trať do slezské Osoblahy. Naším hostem je David Chovančík, projektový manažer dopravce Slezské zemské dráhy a také projektový manažer obecně prospěšné společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha.

Slezské zemské dráhy jsou dopravcem turistických parních vlaků na trati z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy. Osoblažská úzkorozchodná dráha je pak společností založenou většinou obcí podél tratě, která převzala do své správy nádražní budovy na trati a kompletně je s pomocí dotací nechala zrekonstruovat.

Od letošního prosince by měla převzít také zdejší provoz pravidelných vlaků v objednávce kraje od Českých drah. Právě tomuto tématu se detailně v rozhovoru, který si právě teď můžete pustit, věnujeme.

„První turistický vlak vyjel 13. listopadu 2004, bude to letos dvacet let. Už tehdy Moravskoslezský kraj začal podporovat cestovní ruch i v odlehlejších regionech. Místní majitel firmy, která opravovala železniční vozidla v Krnově, přišel s nápadem, že by přivezl z Rumunska parní lokomotivu. Sehnal pár vozů a na Osoblažce rozjel vlaky pro turisty. Spojil se se starostou Bohušova, který byl také nadšeným vláčkařem, a společně na kraji domluvili první dotační podporu na Osoblažsku. Tou byl parní vlak,“ popisuje v podcastu David Chovančík začátky turistických vlaků na trati.

Probíráme také historii tratě i to, proč nebyla postavena v normálním rozchodu a ani později nebyla přestavěna na normální rozchod. Starostové o to přitom opakovaně žádali. Podle Chovančíka je zázrak, že „v periferním a sociálně znevýhodněném regionu, který to nemá a neměl lehké, zůstal takový klenot“. „Je to díky obcím a nadšencům,“ je přesvědčen Chovančík.

Nádražní budovy jsou nově opravené z evropských dotací a není je zatím možné využívat k žádným komerčním aktivitám. Některé stanice ale fungují jako místní komunitní centra. „V Bohušově je velmi šikovný správce, který má v čekárně simulátor z lokomotivy a místní děti tam chodí,“ říká Chovančík.

Nákladní doprava skončila na této trati v roce 1998, podvalníková jáma v Třemešné však ožila loni, kdy tu ČD Cargo předvedlo železničním fanouškům a návštěvníkům parních jízd, jak se nákladní vozy na úzkorozchodné podvozky překládaly. „Bylo by moc pěkné, kdyby na Osoblažce opět vyjel nákladní vlak s vozem na podvalníkách, děláme na tom,“ popisuje jeden ze svých velkých snů David Chovančík.

Věnujeme se také vztahům s Českými drahami, od nichž by měly obce převzít provoz letos v prosinci, a se Správou železnic, pro níž jde o jedinou úzkorozchodnou trať, kterou má v péči. „Se Správnou železnic máme nadstandardní vztahy, trať berou jako klenot,“ říká David Chovančík a velmi pozitivně mluví i o domluvě s Českými drahami.

Často musí odpovídat na otázku, zda je rozumné, aby obce od Českých drah přebíraly fungující provoz a samy se stávaly dopravcem. Na to odpovídá: „Obce už provozují dopravu, i když jen výletní, už dlouho. Je to už dvacet let a nejsou v tom žádní nováčci. Využívají toho, že mají know-how. Proč by si nemohly obce rozhodovat o své trati ve svém regionu samy.“

Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
11. minuta: Jak dnes vypadá vozový park Slezských zemských drah a jak se na trať do Osoblahy dostala půjčená parní lokomotiva z Rakouska
21. minuta: Jak se bude vyvíjet provoz turistických vlaků v dalších letech
24. minuta: Převzetí provozu pravidelných osobních vlaků od ČD
32. minuta: Jaká je budoucnost nádražních budov na trati
34. minuta: Jak se o trať do Osoblahy stará Správa železnic
37. minuta: Jaká je historie nákladní dopravy na zdejší trati a kdy naposledy byla využita podvalníková jáma v Třemešné
40. minuta: Historie vzniku úzkorozchodné dráhy
44. minuta: David Chovančík odpovídá na dotazy čtenářů
54. minuta: Jaká verze ETCS se plánuje na trati do Osoblahy a co by s tím dopravci dělali

Tagy Osoblažská úzkokolejka podcast Cesty Zdopravy.cz Trať 298 Třemešná ve Slezsku Osoblaha
1 komentář