Salonní vůz následníka trůnu už nevyjede. Je příliš cenný, zdůvodňuje muzeum
Vagon je k vidění v depozitáři NTM v Chomutově, výhledově má být jedním z lákadel chystaného železničního muzea v Praze.
Unikátní salonní vůz AZA 1-0086 arcivévody Františka Ferdinanda d’Este z roku 1909 na akcích pro veřejnost dojezdil. Poslední jízdu na muzejním vlaku uskutečnil v květnu a nyní už bude k vidění pouze jako statický exponát. Oznámilo to Národní technické muzeum, kterému vůz patří.
Vagon je nyní k vidění v depozitáři NTM v Chomutově, výhledově pak má být jedním z hlavních lákadel chystaného železničního muzea v areálu Masarykova nádraží v Praze.
„Jde o unikátní památku železniční historie a současně cenné umělecko-řemeslné dílo. Z důvodu stáří a vysoké hodnoty nebude již vůz provozován na trati,“ uvedl generální ředitel NTM Karel Ksandr.
Salonní vůz AZA 1-0086 byl postaven v roce 1909 pro následníka trůnu Františka Ferdinanda d’Este ve smíchovské továrně Ringhoffer. Vnitřní uspořádání a vybavení vozu vycházelo z požadavků arcivévody, vnější vzhled byl inspirován rychlíkovými vozy c. a k. Státních drah. Návrh interiéru zpracoval dle požadavků arcivévody profesor umělecko-průmyslové školy architekt Jiří Stibral.
Arcivévoda používal vůz k soukromým i oficiálním cestám. Měl ho použít i k absolvování části cesty do Sarajeva v červnu 1914, ale kvůli zadřenému ložisku nápravy k tomu nedošlo. Od roku 1924 po rozhodnutí repatriační komise byl provozován Československými státními drahami. Před zařazením do soupravy vládního vlaku prošel roku 1925 rekonstrukcí. Roku 1966 pak ČSD vůz vyřadily z provozu a roku 1970 ho převzalo NTM.