Salonní vůz následníka trůnu už nevyjede. Je příliš cenný, zdůvodňuje muzeum
Salonní vůz Františka Ferdinanda d'Este z roku 1909. Pramen: NTM
Vagon je k vidění v depozitáři NTM v Chomutově, výhledově má být jedním z lákadel chystaného železničního muzea v Praze.
Já osobně jsem toho názoru, že aby technická památka měla svou skutečnou historickou cenu jako technická, měla by být funkční. Technická věc není jako obraz nebo socha, které byly určeny ke statickým účelům. Já osobně bych si představoval nějakou muzejní trať, která by měla zvláštní status (třeba jako místní dráha), aby tam mohly jezdit vozidla bez revize, nesměly by tam být přejezdy, aby byla minimalizována možnost nehody na minimum a tam technické skvosty ukazovat jako funkční. Jako statický exponát nám stačí věrná maketa, ale na druhé straně to chápu. Doufám že alespoň takový skvost bude využíván k reprezentativním účelům jako… Číst vice »
A kde si takovou trať představuje realizovat?
Kolešovice?
I když tam je moc přejezdů, co se nedají zrušit, lepší by byly Morkovice.
Za mě máte naprosto chybnou představu – chcete-li dopravni prostředek jakéhokolkiv druhu či jakýkoliv jiný stroj udržovat funkční, tak z principu se dříve ři později (pro jeho stáří či ještě dříve opotřebování právě jeho používáním) nevyhnete výměně jeho součástí, a tím snižujte jeho historickou hodnotu!
Takže u vozidel a dalších strojů (jako např. sochy z mostů a jiných exteriíérů) je jediné správné řešení originály památek zachovat uložené v interiérech a pro provozování (včetně instalace soch na mosty a jiné exteriéry pro něž byly určeny) udělat věrné funkční kopie!
K čemu potřebujete originální díly, když vozidlo stejně není funkční? Já netvrdím s historickým vozidlem denně jezdit, ale aby alespoň bylo schopné za zvláštních příležitostí ukázat, co umí. To rozhodně k zásadnímu opotřebení součástí nepovede. Nehledě k tomu, že historickou hodnotu těžko vyčíslíte. Jestli je větší historie nefunkční originální díly anebo funkční dílo s občas vyměněným některým dílem je věc názoru. I automobiloví veteráni mají mnohem větší cenu jako funkční než jen jako nablýskaná hromada nepojízdného šrotu.
Osobně u tak cenného exponátu považuji toto rozhodnutí za rozumné.
Připomínám, že o jiný velmi cenný salónní vůz Buštěhradské dráhy železniční historie přišla při nehodě v slovenském Varíně v roce 1965.
https://parostroj.net/historie/Nehody/Varin.htm
Tak ono těch rizik poškození je celá řada. Poškození kol, nárazniků, spřáhel, vandalové atd. U normálních vozidel běžná a jednoduše opravitelná věc. U historických vozidel se to rovná obrovským sumám- vše je atypické. A také nebylo řečeno B a totiž, že vůz musi mít platné revize. U historického vozidla opět velký a nákladný, až neřešitelný problém bez moderních úprav, to vše kvůli vyjetí 2x ročně. A za C pojištění, které se cenově i složitostí výrazně liší od provozního a statického exponátu. Jinými slovy, za vším krom komplikací, hledej i peníze. To, jakým způsobem to NTM komunikuje a vytváří zbytečné emoce,… Číst vice »
Vůbec nejde o neřešitelný problém. I vůz bez platné revize může být přepraven vlakem. Na přepravu na výstavu jednou do roka to plně dostačuje, na přepravu v osobním vlaku s cestujícími samozřejmě ne.
Kdopak mne to tu mínusuje?!? To si fakt jako někdo myslí, že se vůz bez platné revize nesmí přepravovat po kolejích?!? Opakuji, že smí, ale je třeba ho prohlídnout, pokud možno pro něj vypravit zvláštní vlak, nepřepravovat ho tedy v běžném vlaku. A přepravovat ho vždy s vypnutou brzdou s brzdícími vozidly před i za ním, rychlost během přepravy omezit třeba na 50 km/h a přepravovat ho i s doprovodem, tedy s pracovníkem, který může v případě problémů například zařídit okamžité zastavení takového vlaku.
Dal jsem mínus. Osobně jsou za tím vysoké náklady, které jsou potřebné jinde. Na prohlídku stačí když je na místě. Sám píšete na přepravu lidí to není.
.
Dal jsem mínus, protože to zavádí na jiné nesouvisející téma. Téma je o muzejní/nostalgické provozování toho vozu, ne o jeho jakousi přepravu.
Tak proč by to pan ředitel nemohl udělat? Nadšeným masám předhodí úžasnou ,,historickou“ soupravu bautzenů, všichni chrochtaji blahem a kolem lokomotivy se fotí a padají si kolem krku… A to včetně těch, kteří to ještě nedávno kritizovali. Zde se poněkud vytrácí poslání muzeologie, která má za úkol předvádět exponáty pokud možno v autentickém prostředí (tedy vozidla v provozu). Ale v některých institucích bohužel jistí vedoucí pracovníci ztratili soudnost.
Kdybyste aspoň tušil o čem mluvíte. 😉
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Muzeologie
Ano, tuším, o čem mluvím. Muzeologii aplikuji v praxi. Pokud vy o ní víte jen to, co se píše na Wiki, tak s těmito znalostmi vás určitě zamestnaji v NTM. Přihlaste se jim, prosím, budete platnou posilou týmu železničního muzea NTM!
Kdyby to byl řadový Hurvínek, tak budu souhlasit, že má být v sezonním provozu.
Nicméně kočár Karla IV a tenhle vagon spadají do úplně jiné kategorie než Hurvínek či koněspřežná stříkačka dobrovolných.
Vy jste korunovanej klenoty, které také nejsou vystaveny denně.
Nevím, o jaké korunovaci píšete, ale je skvělé, že Váš příspěvek je opravdu hodnotný a podložený faktickými argumenty.
Kolik je na svete unikatnich letadel a stejne letaji na leteckych dnech. A s daleko vetsim rizikem ze se letadlo muze poskodit nebo znicit nez vagon na kolejich.
No jak kdy, například Komárek dostane nový kotel.
Přičemž by bylo ještě žádoucí, aby dostal nový rozvod parního stroje, tedy rozvod Heusinger. Pak už by se z Komarka stalo v provozu použitelné vozidlo. Více než sto let poté, co to byla potřeba. Jen už ten Komarek i s novým kotlem nebude historické vozidlo, ale novostavba. Takže by snad bylo daleko vhodnější, kdyby Komarek byl odstaven z provozu a ponechán tak, jak je. A k novému kotli by byla postavena replika Komarka s parním strojem s rozvodem Heusinger a měli bychom krásný a hlavně plně funkční parní vůz, který by se mohl bez obav a neustálých technických problémů provozovat… Číst vice »
Což je případ i tohoto vozu. Je mnohem snadnější vyrobit repliku určenou k ježdění a originál uložit a opečovávat.
Přiznejme si, že salónní vůz bude maximálně vystaven někde na výstavě, vždyť vůz není možné použít pro cestující, na rozdíl od Komarka. Takže u salónního vozu lze akceptovat přepravu po prohlídce, s vypnutou brzdou, s doprovodem uvnitř a s přepravou zvláštním vlakem do místa výstavy. Osobně jsem přesvědčen, že si muzeum spočítalo, že udržovat takový vůz v provozním stavu je značně nákladné a hlavně zcela zbytečné.
No zrovna Komarek je ukázkový příklad jak muzejnictvi nedělat a jak došlo ke zničení exponatu.
Bohužel, byť slovo zničení asi není úplně na místě. Absolutně nechápu, proč se vůbec Komarek zprovozňoval. Jediné, co zprovoznění přineslo, bylo zjištění velkého množství zcela zbytečných konstrukčních chyb. To je sice zajímavé zjištění, ale takové zjištění by právě mělo vést k trvalému odstavení a zakonzervování zachovaného Komarka, tedy i k návratu co největšího množství původních dílů a postavení repliky s vyřešením zjištěných konstrukčních chyb, které jsou dost zásadní povahy a prakticky brání provozování muzejního Komarka.
No prave. Diky soukromim sbirkam lidi vidi letadla na obloze tam kam patri a ne v seru muzea. A take to stoji hromadu penez a nadseni lidi.
Asi to tak bude lepší…
Podle mě je to velká škoda, protože jakékoliv historické vozidlo (silniční, kolejové) je o to cennější, když je schopno jízdy a může udělat radost i jinde a jiným, než jen návštěvníkům muzea nebo depozitáře.
Samozřejmě je zde nějaké riziko poškození, ale k tomu může teoreticky dojít i v tom depozitáři (např.propadnutí střechy).
zrovna včera jsem si ho prohlížel. A docela mě mrzelo, že i přesto že je vedle vozu lávka, aby návštěvník šel v úrovni oken, není prakticky videt dovnitř na interiér s ohledem na okolní světelné podmínky. Lávka je tam tedy prakticky k ničemu… to by byl takový problém tak zajímavý interiér uvntř během výstavní doby osvítit? Asi ano, nejspíš by tři LED lampičky vyšli na miliony…
To se bojí, že ho zlomí jak regiojet v Pradubicích?
Určitě to bude mít obrovský úspěch, když exponáty už nikdy neyjedou.. Ještě že si nebereme zahraničí jako vzor, protože např.ve Švýcarsku a Německu by se to nestalo, a rádi ještě do nostalgie investují..
Ostuda!! Nechápu proč NTM dostávají tyto vozidla skoro zadarmo a radši je neprodaji některým spolkům, kteří si toho budou vážit o dost víc než NTM a rádi i cestující svezou!!
Tohle rozhodně není vůz, ve kterém by se vozili cestující…
A je prostě příliš cenný i s ohledem na stav interiéru. Není to obyčejné Béčko z Bautzenu…
Běž si vzít prášek Milošku.
Miloši, jmenuj prosím alespoň jeden spolek, který by měl na nákup tohoto vozu a jeho následnou údržbu…
Nemyslím si, že by se u nás do nostalgie neinvestovalo. Možná méně než v bohatších zemích, ale investuje se. Ale potom jsou jedinečné technické památky, které se prostě do provozu nepouští, protože jsou jedinečné a jejich poškození nebo zničení by bylo neospravedlnitelné.
Ve Švýcarsku by se to nestalo určitě, neměli krále a tak ani královský vagon. Věděl by někdo, jestli tohle jezdí? https://dbmuseum.de/en/nuremberg/vehicles/saloon-coach-bismarck
Tak jo,nechte si ho třeba na semeno.
Přesněji na klonování.
A 464.202 neni unikat? co kdyby nahodou trefila auto na prejezdu?
Tak z auta bude slisovaná hromádka plechu, lokomotiva možná přijde o stupačku.
Pokud to auto bude třeba uvízlej kamion dejmetomu s vrtnou soupravou, tak bych to až tak jednoduše taky neviděl…
Je mnohem pravděpodobnější, že bude vytláčet fíru s vlakem, který uvníznul v beznapěťovém úseku za stahovačkou.
Je jedna, ale do unikátu má hóódně daleko…Ten vagon je cenný i v evropském srovnání. Ta lokomotiva ne.