Průlom: Na jihočeskou úzkokolejku mohou vyjet vlaky, zatím jen na několik kilometrů
První vlaky s cestujícími by měly vyjet v sobotu 10. srpna, a to na úsek Nová Bystřice – Hůrky.
Rok a deset měsíců poté, co po jindřichohradeckých úzkokolejkách projely zatím poslední vlaky, se na obzoru objevilo obnovení provozu. Drážní úřad po několikaměsíčním zkoumání vydal společnosti Správa úzkokolejných drah (SÚD) osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Zatím jen na 5,5 kilometru dlouhý úsek Nová Bystřice – Hůrky. Osvědčení má platnost od 3. srpna, vlaky by měly vyjet o týden později.
Správa úzkokolejných drah je dcerou zbankrotovaných Jindřichohradeckých místních drah (JHMD), o jejichž reorganizaci se snaží tým věřitele Jana Kysely. Základním předpokladem navržené reorganizace je obnovení provozu, což bylo dosud bez osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy nemožné. Původní osvědčení JHMD vypršelo 2. října 2022, ten den také na tratě naposledy vyjely vlaky.
Podle Kysely na trať vyjedou první vlaky s cestujícími v sobotu 10. srpna, a to právě na zmíněný úsek Nová Bystřice – Hůrky. Jezdit zatím bude dopravce Good thing, který je součástí snah o restrukturalizaci, a to v komerčním režimu. Podle Kysely budou v provozu historické vagony, v jejichž čele se budou střídat (dle dní v týdnu) parní lokomotiva polka U46.101 a dieselová lokomotiva T47.
Společnost Good thing aktuálně zprovoznila nové internetové stránky, kde se snaží své plány a kroky vysvětlovat.
Drážní úřad obdržel žádost od SÚD o vydání osvědčení koncem ledna. Nalezl v ní ale nedostatky a řízení na několik týdnů přerušil. „Žadatel ve stanovené lhůtě nedostatky odstranil a osvědčení tak mohlo být k dnešnímu dni vydáno. S přihlédnutím k závěrům provedených státních dozorů, které byly zaměřeny na kontrolu stavu trati, vydal Drážní úřad osvědčení pouze pro úsek Hůrky – Nová Bystřice,“ doplnila mluvčí DÚ Pavlína Straková.
Podle Kysely je vyjetí vlaků důležitý signál pro všechny, kterých se dění kolem úzkokolejek týká. Proto se firma rozhodla provoz zahájit, ačkoliv jde zatím jen o krátký úsek. Nadále usiluje o zprovoznění obou tratí (Jindřichův Hradec – Nová Bystřice, Jindřichův Hradec – Obrataň) v celé délce.