Odcházení Banánů, Plecháčů i Bastardů. České dráhy představily plán na konec vybraných lokomotiv
Z deseti různých řad elektrických lokomotiv zůstanou postupně v provozu jen dvě.
Zavedení evropského zabezpečovače ETCS v kombinaci s nákupy nových jednotek a lokomotiv přinese ještě letos konec provozu jedné lokomotivní řady a přesun dalších do čela méně důležitých vlaků.
„Kdo se chce svézt expresem vedeným legendární lokomotivou řady 151 přezdívanou ‚Banán‘ na železničním koridoru z Prahy do Ostravy a Žiliny, nebo si chce tuto lokomotivu na koridoru z Prahy na východ vyfotografovat, má na to zhruba posledních pět měsíců. Léto je díky dlouhým dnům a prázdninám ideální příležitostí železniční legendu zdokumentovat a zažít ji v provozu,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
O konci Banánů se mluví několik let. Lokomotiva dříve označená E 499.2 je z roku 1978, jezdila v čele rychlíků a expresů z Prahy do Košic a Čierne nad Tisou. Nyní zůstalo posledních 11 lokomotiv této řady v bohumínském depu, odkud jsou nasazovány na vlaky z Prahy do Žiliny. Se zavedením ETCS ale z této trati zmizí. Posledních šest lokomotiv najde útočiště v pražském depu. Jejich plánované nasazení je v čele rychlíků Labe linky R20 mezi Prahou a Děčínem.
„Do konce roku z našich tratí úplně zmizí pomalejší verze „Banánů“ s rychlostí 140 km/h označených řadou 150.2,“ dodal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Posledních šest lokomotiv slouží v pražském depu na spěšných vlacích z Prahy do Kutné Hory a vypomáhají na rychlících do Hradce Králové. Nejpozději s koncem letošního jízdního řádu, případně s dodávkou nových RegioPanterů, skončí jejich plánované nasazení.
380 bez ETCS bude jezdit na jih
České dráhy už v novém grafikonu nepočítají ani s lokomotivami řad 163, 210, 242 a 371. Lokomotivy řady 163 a 210 v příštím jízdním řádu už nebudou turnusovány a poslouží jen jako záloha a výpomoc při zvláštních akcích. Například jihočeská řada 210 bude do září nahrazena nově dodanou pěticí RegioPanterů. Pak poslouží už jen na záloze v Českých Budějovicích a v Plzni a také např. při zajištění dopravy účastníků hromadných akcí na lipenské lokálce a při podobných mimořádných výkonech.
Posledních dvanáct Plecháčů, tedy lokomotiv řady 242, má dosluhovat na na rychlíkové lince R11 z Plzně do Českých Budějovic a Jihlavy, na posilových výkonech nebo při zajištění sezónních vlaků na západě a jihu Čech. Vypomáhat jim bude také jediný provozní kus řady 263 s číslem 002. V roce 2026 už se s provozem těchto typů kromě mimořádných výkonů nepočítá.
České dráhy výrazně v novém jízdnímu řádu omezí provoz lokomotiv řady 371 přezdívaných Bastard. Budou jezdit společně s řadou 151 v čele rychlíků Labe z Prahy do Děčína a ještě v čele sezónních vlaků do Drážďan. Jejich provoz skončí úplně v roce 2026.
Změní se také nasazení elektrických lokomotiv řady 380. Ty už od prosince nebudou jezdit po koridoru z Prahy do Břeclavi a dál na Slovensko a do Maďarska. Důvodem je skutečnost, že nemají zabezpečovač ETCS. Přesunou se kompletně na 4. koridor z Prahy do Českých Budějovic a dál do Lince. Letošní léto je tak poslední možností vyfotografovat si stroje této řady na tratích z Prahy na Moravu.
Všechny změny povedou k velké unifikaci parku hnacích vozidel Českých drah na koridorech: ze současných 10 řad zůstanou dvě: Siemens Vectron a 362, v regionální dopravě pak RegioPanter.