Odcházení Banánů, Plecháčů i Bastardů. České dráhy představily plán na konec vybraných lokomotiv
Lokomotiva řady 151 v retro nátěru. Foto: České dráhy![Lokomotiva řady 151 v retro nátěru. Foto: České dráhy](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/51_023-retro.jpg)
![Lokomotiva řady 151 v retro nátěru. Foto: České dráhy](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/51_023-retro.jpg)
Z deseti různých řad elektrických lokomotiv zůstanou postupně v provozu jen dvě.
Jak to tedy bude s Plecháči? Nejdřív píše, že se s nimi od příštího grafikonu už nepočítá a potom tam stojí, že posledních dvanáct Plecháčů, tedy lokomotiv řady 242, má dosluhovat na na rychlíkové lince R11 z Plzně do Českých Budějovic a Jihlavy…
Nepočítá se s brněnskými, ty ostatně už jezdí jen jako zálohy v několika kusech, zbytek už je u ČDC nebo čeká na odvoz do šrotu. Plzeňské ještě nějaké rychlíky nebo zálohově osobáky odvezou.
Dotaz do plena, neuvazuje (neuvazovalo) se u casti Vectronu i o zastavbe dieselem, aby mohly masiny delat i vykony mimo draty?
Jestli si to dobre vybavuju, Vectron mel umet az tri druhy „napajeni“ soucasne, z cehoz jedna cast mohl byt prave dieselovy zdroj, samozrejme o vyznamne nizsim vykonu, nez co dokazal vytahnout v provozu na elektriku.
Kazdopadne nas ceka dalsi spousta rozluckovych akci a zamackavani slz.
To máte trochu zmatené – existují všechny možné verze Vectrona – takový co umí jen jednu soustavu, dvě, tři i všechny čtyři (1,5 kV, 3 kV, 15 kV 15,6 Hz, 25 kV 50 Hz), pak se dělají Vectrony co mají třeba 2 soustavy a tomu pro pojíždění v depu a na přísuny na koleje bez trolejí, pak Vectron co má opět třeba dvě soustavy obvykle 15 kV 15,6 Hz a 25 kV 50 Hz k tomu slabší motor tzv. Last Mile, a nakonec je tu Vectron který má jen jednu soustavu zatím jen 15 kV 15,6 Hz a k tomu… Číst vice »
vypadlo mi slovo – a k tomu „baterie“ pro pojíždění v depu
Ty dieselové Vectrony (Vectron Dual Mode) sice existují, ale nejsou zrovna praktické. Vlastně mají 2 verze: – dojezdovou (tj. elektrický výkon 6,4MW s malým agregátem pro zajetí kousek na vlečku nízkou rychlostí) – výkonově symetrickou (2,4 MW elektrického výkonu, 2MW při provozu na diesel) S tím elektrické napájecí soustava může být AC 15kV/16,7Hz a AC 25kV/50Hz, nikoliv však 3kV DC, které je u nás stále hodně zastoupeno v severní části ČR. Nízký výkon a absence DC to diskvalifikují od použití na koridorech. Zbývá pár linek mimo koridory (třeba R11), ale tam bude v podání ČD efektivnější/ekonomičtější využívat dožívající lokomotivy, které… Číst vice »
https://assets.new.siemens.com/siemens/assets/api/uuid:088ead46-5ee0-4e1f-b1d9-a70aa68f57b9/siemens-mobility-digital-datasheet-dualmode-cz-10-2023-compr.pdf
Konecne! Jen nechapu prodej Taurusu…..
Mohlo se dodelat ETCS spolecne s Railjety
Nedostala náhodou nějaká 150.2 loni dílny? Bude se opakovat scénář jako se 750.042?
Plánuje se u rychlíku do Děčína souprava na 160 km/h? Jinak mi totiž na tu trasu se zastaveními po pár kilometrech přijde 150.2 kvůli vyššímu výkonu vhodnější než 371 a vlastně kvůli převodu i než 151.
Ano, honeckery 😁😁😁😁😁😁
plánuje, ale bude záležet na dodávkách comfortjetů.
Docela bych se divil vzhledem k tomu, že nejsou žádné zprávy o tom, že by chtělo začít Ministerstvo platit víc za vyšší komfort. Bohužel.
Nevíte někdo, jak to bude u Syslů na Ústecku po roce 2026, až tam většinu Os linek přebere RJ?
Doufejme, že to bude jejich konečná.
Je to tak, tato řada se nepovedla
Připomínám, že je do nich instalováno ETCS, takže to jejich konečná zatím asi nebude… Ale nenapadá mě, kde by našlo přes 30 těchto vozů uplatnění.
No právě, nevím, k čemu by se hodily.
Tak to mě ano – jakákoliv rychlíková linka v klasice v elektrické trakci. Třeba R17, krátké R10, R20, západní R11 – ty všechny buď točí vynuceně tupě, nebo se ostrý obrat stíhá jen tak tak. A bez ohledu na to by se ušetřila práce posunovačů.
A dále je to klimatizovaný vůz, ve kterém se dá hodina jízdy vydržet vcelku v pohodě.
Spojí 3 dohromady a udělají osobák – jsou klimatizované a s vakuovaným záchodem tak splňují nároky dnešní doby 🙂
Takový dotaz, zde se píše že 151 budou nasazeny na R20 Děčín-Praha, nemá zde být také povinné ETCS od 2025? jakož to součást 1. Koridoru? nebo se pletu. poprosím o objasnění. Děkuji
Nemá. Tam ještě není ani po více než roce uzavřena soutěž na instalaci ETCS.
Má, viz prohlášení o dráze. Jen ne od 1. 1., ale od grafikonu, tedy až koncem roku a jen v úseku Praha – Kralupy.
Paráda. Konečně konec dalšího šrotu. Děkujeme za službu, odejděte.
Teď si to tvrdě rozsekl chytráku 🙂
Tak zrovna 151 je dost spolehlivá mašina. Oproti peršinkům rozhodně. Navíc s daleko vyšším výkonem. Ex 21 Dukla v pohodě vytáhla ze Vsetína na Lideč, což u peršinku bez postrku rozhodně nehrozilo.
Tak jasné, těch přes 500kW navíc, co má 150/151 něco udělá 🙂
Mňa by zaujímalo ako vyrieši ZSSK náhradu za mašiny rady 350. Šušká sa že na tých pár rokov si chcú požičať Traxxy…
Spíš by mě zajímalo čím nahradí tu šílenost 361.1
Teraz majú čerstvo nainštalované ETCS…
Sakra… Takže Ex2 bude dávat 160km/h stále jen ze svahu a s větrem v zádech 🙁
Idú sa už vyradzovať aj kusy s ETCS?
Nemuzu si pomoct, ten banan byl proste designove topka. A myslim, ze ani dnes se z pohledu designu nemusi za nic stydet.
Mně se designově i barevně taky líbí, zvláště na tu dobu. Dnes je to hezké retro ve srovnání s jinými lokomotivami, které snad nemohly být považovány za hezké ani tehdy.
Jako ekonom to chápu, jako šotouše mě samozřejmě mrzí, že lokomotivní flotila už nebude tak rozmanitá jako dřív.
Ta poslední věta je špatně, ne? Ještě tam bude zmíněná 380 na IV. koridoru a na koridoru Praha – Děčín ty další dvě řady.
To je otázka několika let, kdy 380, 162 a 151 taky skončí, s rozvojem ETCS.
No jasný, ale zatím ta věta, že po koridorech budou jezdit dva typy, je poněkud matoucí.
Na 162 se ETCS instaluje.
A když už je zmíněn RegioPanter, tak měly být zmíněny i oba typy jednotek InterPanter (pěti i třívozová).
Což ovšem nejsou lokomotivy (o nichž článek pojednává).
Vectron, kolik jich ČD vlastní? Raději budou platit drahý pronájem, než vlastnit své lokomotivy. Cestujícím je jedno, co je táhne a fírové tam modernizovaná stanovště mají také.
Ty s tím jezdíš?
A ty lokomotivy ve vlastnictví byly zadarmo?
Tento komentář jen ukazuje, kolik lidí naprosto nevnímá ekonomické souvislosti.
To je krásné, kolik šrotu zmizí z českých kolejí. A šotouši ať si brečí. 😁🖕
Šrot který bez problémů tahá dálkové vlaky 160 pod stejnosměrem není žádný šrot. Šrot máte ve své hlavě. Ve Švýcarsku jezdí lokomotivy R 4/4 a R6/6 které jsou daleko starší než naše 15x.
A rozhodně mají odporovou regulaci výkonu, že? 😉
A ta něčemu vadí? Na expresních výkonech je odporová regulace hospodárnější než tyristorová.
Na střídavé trakci odporová ragulace? To dokáží jenom 350 a 371.
Tak pravil odborník 🙂
🖕🖕🖕
😀
263 nemel by smysl nabídnout ji ZSSK? za nejake drobnř? U nás je atyp u nich nosnou řadou v okolí Bratislavy
Museli by se ovšem jako ty slovenské modernizovat a 001 je v současnosti a asi i trvalé neprovozní
Ty dvě 263 by byly atypy i u ZSSK. Jsou to prototypy řady, ZSSK má už sériové kusy.
Přijde mi neuvěřitelný, že Máša z Dášou doklepaly ve dvou víc jak 3 dekády…
4 dekády 🙂
Dočkáme se přesunu pendolin tedy na České Budějovic aby tam mohly v těch zatáčkách jezdit tedy těch 200?
“Já ti dám zatáčku” 😄
…samosebou, jenom když je na semaforu zelená…
Zatáčku mají jen silnice, jak tramvaje, tak vlaky i metro jezdí do oblouku!
Mnohem důležitější je kdy se zbavíme regionov a 810 v celých Středních Čechách. To že to přežilo rok 2000 ostuda
Vůbec to není důležité a to, že to přežilo nejenom rok 2000, ale i 2020 je důkazem nesporné kvality. 🙂
Regionova nepřežila rok 2000, neb v tu dobu vůbec neexistovala.
Druhá 263 nejezdí pro závadu čeho?
Trafo.
Trafo ne.
Nejezdí první.
A 162 co jezdí na S7? Ty předpokládám zůstávají
Mají už začít chodit pantery, takže už taky dlouho nevydrží.
A Pantery mají jít i na S7?
Ne, jen na S4. Kde se tím uvolní elefanty.
Banáni, to jsou vzpomínky na mé mládí. Budou mi chybět…
Vždyť za komoušů nebyly a furt se na ně čekalo.
Druhá část souvětí je vlastně pěkný dvojsmysl. 🙂
Já také nežil za komunismu. Ale když jsem poznal železnici, banán mě jako malého uchvátil 🙂