Odcházení Banánů, Plecháčů i Bastardů. České dráhy představily plán na konec vybraných lokomotiv
Lokomotiva řady 151 v retro nátěru. Foto: České dráhy
Z deseti různých řad elektrických lokomotiv zůstanou postupně v provozu jen dvě.
Je nějaký stroj určen do depozitáře NTM v Chomutově?
Řada 210. Už nemá použití na zálohách? Resp. Posun bude provádět vlaková masina?
Posun se provádét nebude,protože lokomotivu a vozy nahradily jednotky.
Nákladní vlaky pořád jsou ze solo vozů 😀
Ale ČD žádné nákladní vlaky nevozí.
No vlastně to, do budoucna, dává smysl. Díky Apollo.
Vlaku s vagony bude pořád mrak za 10 i 20 let.
Ale jejich posun zajistí dízlové lok., které můžou i mimo koleje s trolejí( Odstavné koleje, prohlídkové koleje, myčky vozů…)
150/151 mi budou moc chybět,byli to dobré mašiny,dnes už legendy
To jsou na tom Banany tak technicky špatně, že z 151 bude jezdit půlka a 150 žádné? Rychlíky do Chebu teď tahá co?
Jelikož tam je od Kadaně střídavina, tak banán už dávno ne. Z Děčína to táhne Vectron.
Tak do Kadaně snad Krysa ani nikdy nejezdila..
Ale do Kadaně-Prunéřova jezdila. Jednu dobu tahala 150.2 R 603, který začínal v Prunéřově. Teď začíná v Klášterci a tahá ji Vectron.
Do Děčína chebský rychlíky nejezdí. Chápu, že jste asi myslel Ústí.
Do Chebu určitě ne banány.
Do Chebu to ale tahalo vždycky několik mašin.
Proč, tam je takový stoupání? Vectron není moc těžkej, jestli to tam klouže tak snad i jemu
V ústí nebo za ním se vždy měnili mašiny stejnosměrná za střídavou ci více systémovou.
Kvůli úvrati v ústí – jednal potřeba vícesystémovosti a taky je ten přepřah rychlejší než to objíždět.
Praha – Ústí Bastard, dál vectron
Vlastně to je pro 371 ideální výkon těch 5 vozů.
Hlavně by chtělo zrušit to nesmyslné zajíždění na hlavní v Ústí, místo nějž by mohly Krušnohory zastavovat aspoň někde na půl cesty, třeba v Roudnici nebo v Lovosicích.
Na to máte rychliky Labe.
Jo, ono to z Karlových Varů nebo Chomutova nejezdí dostatečně pomalu.
no,to je náramně chytré.je vidět,že dráze vůbec nefandíte,že vám jde jen o kšeft.znamenité,osvědčené lokomotivy vyhazujete do šrotu a nahrazujete předraženým brakem.hlavně když kápne nějaká provize.
To se neděje jen na dráze, takhle funguje celá dnešní bruselská ekonomika.
Snížení typů a tím zlepšení údržby a dostupnosti náhradních dílů. Ekonomické zdůvodnění vyřazení a naopak výběr pravděpodobně nejlepší a nejspolehlivější současné lokomotivy s daleko vyššími parametry jak jízdních vlastností tak bezpečnosti…. no postě ti hajz..vé z Bruselu, co si to dovolují!!!
Teď jste v první větě přesně citoval důvod nasazení sergejů v zemích RVHP.
Jen ta další věta už na sergeje zrovna nesedí…
Neboli typu který tu byl nevhodný od samého začátku… s tou koncepcí bylo vše v pořádku, akorát Sergej byl kripl. Když k němu budu velmi vstřícný, tak řeknu vhodný semtam na něco, a to ještě tak možná v sibiřských dálavách.
Jojo, taky názor. Takže necháme vše ve starém, protože nové je špatné. Mám ty stroje taky rád, ale chápu, že jednou je prostě konec.
Morální zastaralost, Nedostatek dílů a značná opotřebovanost. taky nejezdíme Trabantama a 120tkama, že?
Nač taková moderna? Volský potah je skvělý!
Taková moderna! Stačí soumar nebo nohy!
Jak to dělají ve Švýcarsku a jiných zemích, kde pochopili, že o staré kvalitní věci se má pečovat a ne je nahrazovat nekavlitníma?
Zrovna ve Švýcarsku jezdí i spousta nových vozidel. Třeba railjet oproti všem vozidlum které jsem u ČD poznal považuji za nejkvalitnější, což se nedá říct o klonech interjet a comfortjet montovaných v Ostravě.
Raijlet se od interjetu a comfortjetu liší jen v tom, že je určen k provozu v ucelené soupravě s řidícím vozem 🙂 Tady ta úvaha trochu pokulhává…
Tam je hlavně problém v té Škodě. Kdyby to celé dělal Siemens, bylo by to skvělé. Ale protože se na tom podílí Škoda, tak je to křáp, i kdyby to bylo naprosto totožné s kompletním výrobkem od Siemense 😀
Jenže ono to totožné není, bohužel.
Existuje teoretická možnost že to při kopírování ve Schadewerke opajcovali všechno správně, žádnou vlastní úpravou to nezprasili a možná se i povedlo že to bez zmetků vyrobili… není to vyloučeno.
Ovšem, jak uvádíte je to možnost pouze a zcela teoretická -:))
Zrovna ve Švycarsku jezdí na takových IC vlacích o generaci starší stroje než jsou Krysy, o něco modernější Bobiny.
I u nás jezdí Bobiny, tak nevím, co máte.
Ale ne pravidelně na IC..
Na IC tam jezdí hlavně ř. 460.
Řada 460 je starší než bobina?
Ja psal o něco modernější, ne starší a ne 460, nedavejte mi do úst co jsem neřekl laskavě.
Oni je nahrazují novýma a kvalitníma.
Co tady proboha lžete? Budete dělat jakože ve Švýcarsku nové nanakupují?? Ano i u nich se najdou semtam kousky okolo 50 let, ale to jsou vyjímky, ne pravidlo. Navíc obvykle kousky které byly v době uvedení špička na trhu, ne jak ty naše o desetiletí později licenčně vyráběné, dodnes jezdící.
Takový Bastard ř.371 byl zastaralý už ve chvíli kdy vyjel z továrních vrat!
Já bych tam nechal osvědčený Litevky a Mikáda, to byl poctivej kus železa, ne jako teď 🙂
Mám tyhle mašiny rád a budou mi moc chybět,ale unifikace vozového parku ČD je jediná správná cesta
Myslíte ten starý neefektivní šrot?
Nechápu jednu věc: na IV. koridoru se od prvního ledna výhradní provoz nezavede? Proč tam teda chtějí nechávat ty 380?
Nezavede.
Jen pro úvod, přezdívky lokomotiv a jednotek nejsou, dle mého názoru, vlastní jména, proto není potřeba psát je s velkým písmenem, vlastní jméno je jméno konkrétní lokomotivy, nebo obchodní název, či výrobce dané lokomotivy. Ze závěru článku vyplývá, že přezdívka „plevel“ na Vectrony sedí jak vyšitá. ———- Co se týče vlaků Praha – Děčín, tak říkalo se, že v úseku Praha – Kralupy, bude ETCS už od letošní změny GVD, tak to uplně nedává smysl, aby tam mohly jezdit bastardi a krysy. Potom, myslel jsem že plecháče a pomalé peršingy mají přejít k ČD Cargu a ne že mají být… Číst vice »
A vůbec se zde nepíše o uhelkách a hrbatých, uhelky by měly skončit uplně, hrbaté ETCS dostat mají.
Že by to bylo obsahem článku, který je o ČD a nikoliv o ČD Cargo?
A to to ČD Cargo je nějaká tajná organizace, že se o ní nemluví?
V článku o mistrovství světa v hokeji se má psát o tom, jak jste si udělali Mistrovství Horní Dolní v kuličkách? Však je to taky sport…
Pokud by s ním souviselo, tak samozřejmě. Ale to se radši napíše půl pravdy a zavádějící článek, aby byli spokojení takový trollové, jako vy.
Vy jste přepisový paranoik, člověče. Nikde se půl pravdy nepíše. Píše se o lokomotivách ČD. Že to nejste schopen pobrat, je váš problém.
Je to čítankový dezolát. Co příspěvek, to toxická perla.
Na mě jako troll působíte vy.
E499.2 byly nejkrásnější lokomotivy ve střední Evropě, jejich čas nadešel, naviděnou v muzeu…
Nejkrásnější hned po laminátkách.
Po plecháčích, Bobinách, uhlekách, hrabatých, bastardech, laminátkách.
Ale kdeže, jedině E499.2, nadčasové, mistrovské designem i technicky. Týmu pana Palíška veliké díky!
Technicky asi nie … zlá aerodynamika … asi by ste nechceli mať v horúcom letnom dni otvorené okienko na dverách ….. O tom, ako tam pieklo cez tie čelné okná by vám vedeli mnohí rozprávať ….
Sorry, nie otvorené, ale spustené ….
Aerodynamihou horší než stará Bobina, vůbec se to nehodilo na schválené rychlosti. Esteticky byly opravdu vyjímečné, ale to zdaleka neznamená, že jednoznačně krásné. Někomu se líbí, někomu ne.
On se jmenuje Palík.
Banánů a pro mě (chápu, že pro zdejší většinu nepochopitelně) i 380 bude věčná škoda.
Banán to je pojem,legenda kterou každej fanda železnice bude znát,snad se nějaké dostanou do muzeí.Jednu 150 prý koupili slováci a jednu 150 koupili prý poláci
Rozhodně se jako někdejší vlajková loď do musea hodí.
Tak už fantasie jede na plno.
….a právě to bylo kdysi to, co mě ke dráze zlákalo. Ta rozmanitost , barevnost, různorodost ať už infrastruktury, staveb, vozidel…..dnes všechny perony jak přes kopírák, nuda, fádnost, dva druhy lokomotiv….aby vše bylo jednoduché, vymlouváme se na TSI, stavební normy a já nevím na co všechno. Stejně tak jako od Španělska po Polsko všude narazim na čokolády Milka, stejně tak všude potkám pomalu už jen Vectrony. A nemít jednotky na boku číslo, tak ani nevím.co to je. Upřímně, železnice již kouzlo jisto jistě ztratila…
A s tím plně souhlasim!!!!
Např: kolik je lokálek které plně opsadily regonovy.
Fuj
Taky souhlasím, ikdyž historicky ta jednotvárnost tady byla už dříve. V 19. století např KFNB, ale jiné společnosti, stavěla typizované výpravní budovy a vlastnila typizovaný vozový park. Je to efektivnější, ale né rozmanité. A budeme už jen kupovat atlasy železnic ČSD, abychom si k té nostalgii přičichli 🙂
Přesně tak, krása naší železnice už dávno zanikla.
Při vší úctě, železnice není na okrasu. Alespoň primárně.
Nezlobte se na mě, ale dle vašich příspěvků působíte jako extrémní ubrečenec utápějící se v nostalgii. Svět se mění, staré odchází, nové přichází, a že se vám ty nové věci z principu nelíbí (protože jsou nové, a ne staré), to na tom vůbec nic nezmění.
Různorodost staveb je dost odvážné, vzhledem k tomu, jak velmi podobné či stejné byly už tehdy nádraží, což je logické.
Tak naštěstí ještě máme železnici TT 1:120, třeba….😉
Ale dnes jsou přeci vozidla díky soukromým dopravcům mnohem barevnější než třeba před 50 lety .
A potom si uvedomíte, že železnica je tu na to, aby čo najpohodlnejšie, najefektívnejšie a čo najekonomickejšie prepravila množstvo bežných cestujúcich a nie na to, aby sa pár fandov a šotoušov kochalo. Tiež som sa asi naposledy zviezol „lipenkou“ so žehličkou, lebo tá pomalá jazda sa dá vychutnať len v BDs so susteným oknom. Ale zároveň si uvedomujem, že keď tú trať bude niekto používať na denné jazdenie, tak ten regiopanter bude pre neho rozhodne lepšia alternatíva …. A mašinfíra bude určite spokojnejší, keď si len prebehne na druhý koniec a nebude musieť behať s mašinou po staničke a robiť… Číst vice »
Zrovna nedávno jsem si liboval, jak je v nově rekonstruované stanici Letohrad krásný a přehledný – byť nudný a rutinní provoz.
Linku Králiky-UnO vozí jedno vozidlo, Let-HK druhé vozidlo. Každý linka má svůj peron. Vozidla nešíbují, nerozpojují, nelámou linku, v taktu každý den stejně a stejně.
Chápete, jak je to krásné? Že už nemusíte mít strach cestovat?
Pamatuju, ten ruch, ten provoz, elektriky od UnO, šukafony do Lichkova, brejlovci na HK, otáčení vlaků, zpoždění a chaos.
Už nikdy více.
A má to klimu a pohodlné sedačky a na řízení stačí 1 slečna v Praze.
Železnice ztratila kouzlo v okamžiku, kdy se uzavřela nádraží a teď jsou bez živé duše. Mrtvé nádraží neprobudí ani pára, naopak nádraží s personálem dělá parádu i moderní technice.
Nevím, jak vy, ale já na nádraží žít nechci. Na něm strávím přiměřeně krátký čas před cestou, ale nepotřebuji se jím kochat.
No kdysi se dráha stavěla taky dle jednoho mustru. Stejné budovy nádraží, hlásek, stavědel…říká se tomu unifikace. Snižuje to náklady výrazně….
Nadčasový design. Pamatuji, že svého času, tak přelom roku 2000, byly tyto mašiny dost poruchové, kvůli instalaci nějaké novinky, fakt už nevím přesně co. Ano pořádně nevím co to ETCS je, pomůže někdo? Na dráze nejsem už 20 let, v žilách stále modrá ajzenboňácká krev, ale už to tak moc nesleduju. Každopádně, banány, krysy… či jak se jim to říkalo, jsou krásné mašiny. vykonaly super práci za ty roky. Budou mi na naši trati chybět (320)
>Ano pořádně nevím co to ETCS je, pomůže někdo?
Co třeba strýček Google či tetička Wiki?
Mašinky krásné, vykonaly obrovský kus poctivej práce. Nezabudnuteľný Košičan, alebo ten pocit, keď sme v Přerove namiesto bobiny dostali elegantný banán …. Ale tak ako do histórie nenávratne odkráčalo Mikádo, Albatros, Sľachtičná, Štoker, … tak sam musia aj Banány, …..
ETCS je nový evropský zabezpečovač. Tedy vlakový.
Bláznivý praštění komouši vyráběli různé typy lokomotiv. A my toto (za přijatelnou cenu) už nedokážeme?
My jsme jen montovna a smetiště Evropy, tak bychom vyráběli.
To se fakt nezmůžete na více, než tyhle dezolé kydy?
Vy máte asi hodně smutný život, co?? Každá země má svoje problémy a opravdu nejsme ta nejhorší na světě (i když si to tady spousta lidí myslí). Koneckonců, proč se teda vlastně neodstěhujete jinam?
Dobrý den, kdo tedy podle vás vyrábí prakticky všechny trakční jednotky, které dnes u ČD potkáte? Nějaká montovna? Ne, je to Škoda Transportation, česká firma s vlastním vývojem. To, co píšete, je úplně mimo….
A na co více lokomotiv, když to zvládne jedna?
Máte čudné myslenie … aj tí „komouši“ pochopili význam unifikácie a šli cestou univerzálnych lokomotív, resp. lokomotív s drvivou väčšinou unifikovaných dielov, lebo si uvedomovali, že ten bordel v nekonečnom množstve typov lokomotív je neudržateľný … Preto asi vyrábali rady X63, X62, X72, ale aj 131 už mala takmer unifikovanú kabínu, preto bol aj asynchron projektovaný ako univerzálny a k nemu vznikala rada 184 ….
Ano, vyráběli super mašiny, který už v době vzniku byly 100 let za opicema. A kromě Sovětského svazu je nikdo jiný nechtěl. A to jen proto, že tam zítra již znamená včera.
To neumíme za přijatelnou cenu vyrobit vyprodukovat vlastními silami moderní lokomotivu s dobrými provozními parametry, která by mohla jezdit i kamkoliv za hranice? To si jako budou ČD pronajímat lokomotivy v půjčovně? Když jsem viděl Bílého Vectrona v čele vlaku neměl jsem z toho dobrý pocit.
Řekl bych, že při hodnocení ekonomiky provozu čehokoliv se používají suchá data, nikoliv něčí dobré, nebo špatné subjektivní pocity. – Co je špatného na tom, že si ČD bere vozidla s půjčovny? Pokud je finanční model pro ČD výhodnější, než přímá koupě, tak proč ne? ČD jsou zadlužené, takže musejí hlídat ekonomiku, aby byly i nadále pro trh důvěryhodný zákazník. – Proč vyvíjet separátně něco, co už na trhu je a osvědčilo se to? Navíc jeden takový trapný pokus, který vyšel (i vás ) sakra draho tady v nedávné minulosti byl a kupec doteď řeší rébus, kam ty lokomotivy uklidit,… Číst vice »
Obnovte RVHP a můžete začíl ony lokomotivy vyrábět a zasypát s nimi trh RVHP…
Kdo my? Inženýři ve škodovce to zvládli. Ale management to svojí neschopností a nenasytností pohřbil.
Nejspíš to bude tím, že ŠKODA je momentálně přezakázkovaná jednotkama a tramjema… a po šlamastice s 380 dá nejspíše od lokomotiv ruce pryč.
A zákazníci její případné další produkty z kategorie lokomotiv budou ohmatávat velice opatrně dvoumetrovýma klackama a jakékoliv sliby (pro certifikaci v XXX např.) budou ignorovány dokud nebude bumážka na papíře…
Posledním případem v této oblasti si dost efektivně zruinovali důvěryhodnost. Za takových okolností nedostanou ze zákazníků předem ani halíř takže se jim vývoj a certifikace výrazně prodraží… takže pochybuju že to vůbec zkusí.
A proč by to kdo dělal? Máte možnost založit firmu a vyrábět lokomotivy. Nikdo vám v tom nebrání. Udělejte tu nejlepší a pak s ní bude jezdit celá Evropa. Ostatně CZ Loko to v podstatě dokázala. Minimálně je ve špičce.
ČD si pronajímá i kupuje podle toho, co je pro ní výhodnější. Leasing je naprosto běžná věc u spousty firem i osob. Především teda u aut. Má to své výhody i nevýhody. V tomhle případě zřejmě výhody převážily a ČD budou mít velmi unifikovaný vozový park, což je obrovská výhoda, která jim doposud chyběla.
Na koľajisko mi Vectron, Taurus, … nesmie. Tam kraľujú bobiny, peršingy, gorily, banány, esá, laminátky, plecháče, …. a staré B-čka, resp. Amee, Bmee …. Ale keď mám cestovať v reále, tak 1000x radšej vectron so súpravou InterJet (alebo ako sa to nové čudo volá) ….
Jako cestujícímu je mi šumafuk, co ten InterJet táhne. Hlavně, že ho to táhne na čas, klimatizuje, mohu si dát kávu…
No, keď tam máte mašinu, ktorá vďaka výkonu dokáže krátiť jazdné doby a tak redukovať prípadné meškanie, tak tú modernú techniku celkom oceníte ….
Proboha proč? Spolehlivá nová lokomotiva co Vám neklekne někde v poli. Ještě že ekonomika není jen o pocitech.
A nebude to nudné a nezáživné? Sice chápu že je ekonomicky výhodnější mít jen 2 typy lokomotiv, ale proč má být (německá) lokomotiva jednou z nich? A vedle toho se bude krčit něco co vypadá jako Pershing? A lokomotivy typu Emil Zátopek (asi řada 380) půjdou kam?
Je to v článku, kam půjdou 380 😉 A ta německá to bude proto, že „my“ jsme vyrobili předražený zmetek… Vectron je prostě spolehlivější a levnější, Škodovka si za to může sama…
Hip, hip, hurá. Konečně se Čd vymaňuje z historických okovů. Ještě kdyby tak zmizely všechny staré vozy, tak bych byl neskonale vdečný.
e499 es 499 – sikma …aspon jak jsem drive slysel jeji prezdivku –
naprosto nejhezci masina.
Banán byl pro mě po bobine a laminace třetí designově nejpovedenější československou lokomotivou
Sice mimo téma, ale nevíte jak to bude s obměnou vozového parku na R20, R12, R11?
To se zeptejte Regiojetu 😁
Kdysi si kolega z Olomouckého depa posteskl, že v Olomouci mají nejstarší šrot v republice. O půl roku roku později jsem jel na R20. Béčko mělo pod záchodovým okénkem vyhnilou díru, že kdyby někdo seděl na míse, tak si mohl potřást rukou s někým na perónu a zbytek zevnějšku vozu nevypadal o moc lépe. No a uprostřed vozu pod nálepkou dkv Ústí byl patrný nápis z původní odstraněné nálepky dkv Olomouc. Takže asi takový přístup mají dráhy k vozové kvalitě na R20, takže dokud nebude soutěž s novými vlaky, tak zde bude nasazováno vždy to nejhorší možné, a to jsem… Číst vice »
Vrabec nelži. Nálepka DKV Ústí tam určitě nebyla, protože ČD v Ústí žádné DKV už 15 let nemá. Předtím zase nebyla R20.
Mimochodem dotaz, sice mimo téma, ale nevíte, kdy bude obměna vozového parku na R20, R12, R11? Zrovna kombinace Bee, Aee a dalšího reliktu historie v dnešní době už není vhodný na dnešní dobu.
Nedávno na R12 souprava složená z AB + 4xBd264
Tak hlavně aby ČD mělo náhrady když teď napučovalo Vectrony 🤣🤣
Náhrady budou právě z těchto lokomotiv. Umíte li číst. Při vší úctě ke krásám těchto strojů už není možné držet je při životě každodenním oběhem.
Cargu ještě poslouží.
Právě že je. Jen nebýt ETCS tak vesel jezdí dál.
Tak velké ČD budou mít dvě řady lokomotiv 383 (193) a 362. Menší Regiojet zřejmě tři řady – základ 388 a dále 362 a 386.
Zhlediska údržby i zácviku strojvedoucích to bude pro ČD jednodušší a efektivnější. Nicméně chudák ČD Cargo, které převezme většinu zbylých řad.
Pro Cargo je novinkou jen řada 242 případně 380 pokud je později dostanou. 162/163 již cargo má a hlavně je stejně zdualizuje na řadu 363. Naopak se zbaví zbytku řad 120,121 a 122 a pravděpodobně i 230.
230 se vyřazovat nebudou, to že nebudou jezdit v ČR na tom nic nemění.
Na trati Ostrava – Opava mají 151 poslední tři týdny … snad zde nebude druhá epizoda Pendolin dlouhá a brzy je nahradí vectrony.
Pendolina do Opavy jsou kvůli zkušebnímu provozu ETCS(?) v plánu do prosince. Jde o oběh stažený ze spoje do/z Košic…
Vím, ale pokud se kolem dráhy pohybujete delší dobu, víte, že je to živý organismus, a zítra může být vše jinak.
Pendolino by tady klidně mohlo jezdit i v novém GVD.
Predpokladám, že ZSSK bude silno lobovať, aby sa Pendolino vrátilo do Košíc
Tak ať ŽSR dá dohromady koleje
Za mě raději klasika (ale ne staré B) s vectronem, pendolinem nerad jezdím.
Jak to tedy bude s Plecháči? Nejdřív píše, že se s nimi od příštího grafikonu už nepočítá a potom tam stojí, že posledních dvanáct Plecháčů, tedy lokomotiv řady 242, má dosluhovat na na rychlíkové lince R11 z Plzně do Českých Budějovic a Jihlavy…
Nepočítá se s brněnskými, ty ostatně už jezdí jen jako zálohy v několika kusech, zbytek už je u ČDC nebo čeká na odvoz do šrotu. Plzeňské ještě nějaké rychlíky nebo zálohově osobáky odvezou.
Hm, není to dobrej základ pro ETCS? 😉
Dotaz do plena, neuvazuje (neuvazovalo) se u casti Vectronu i o zastavbe dieselem, aby mohly masiny delat i vykony mimo draty?
Jestli si to dobre vybavuju, Vectron mel umet az tri druhy „napajeni“ soucasne, z cehoz jedna cast mohl byt prave dieselovy zdroj, samozrejme o vyznamne nizsim vykonu, nez co dokazal vytahnout v provozu na elektriku.
Kazdopadne nas ceka dalsi spousta rozluckovych akci a zamackavani slz.
To máte trochu zmatené – existují všechny možné verze Vectrona – takový co umí jen jednu soustavu, dvě, tři i všechny čtyři (1,5 kV, 3 kV, 15 kV 15,6 Hz, 25 kV 50 Hz), pak se dělají Vectrony co mají třeba 2 soustavy a tomu pro pojíždění v depu a na přísuny na koleje bez trolejí, pak Vectron co má opět třeba dvě soustavy obvykle 15 kV 15,6 Hz a 25 kV 50 Hz k tomu slabší motor tzv. Last Mile, a nakonec je tu Vectron který má jen jednu soustavu zatím jen 15 kV 15,6 Hz a k tomu… Číst vice »
vypadlo mi slovo – a k tomu „baterie“ pro pojíždění v depu
Těch Hertzů je 16,7 (původně 16 2/3), ne 15,6.
Díky za objasnění!
Ty dieselové Vectrony (Vectron Dual Mode) sice existují, ale nejsou zrovna praktické. Vlastně mají 2 verze: – dojezdovou (tj. elektrický výkon 6,4MW s malým agregátem pro zajetí kousek na vlečku nízkou rychlostí) – výkonově symetrickou (2,4 MW elektrického výkonu, 2MW při provozu na diesel) S tím elektrické napájecí soustava může být AC 15kV/16,7Hz a AC 25kV/50Hz, nikoliv však 3kV DC, které je u nás stále hodně zastoupeno v severní části ČR. Nízký výkon a absence DC to diskvalifikují od použití na koridorech. Zbývá pár linek mimo koridory (třeba R11), ale tam bude v podání ČD efektivnější/ekonomičtější využívat dožívající lokomotivy, které… Číst vice »
https://assets.new.siemens.com/siemens/assets/api/uuid:088ead46-5ee0-4e1f-b1d9-a70aa68f57b9/siemens-mobility-digital-datasheet-dualmode-cz-10-2023-compr.pdf
Dík.
ETCS na 4 koridoru bude povině tedy od kdy?
Od grafikonu 2026.
12/26 Pravděpodobně
Tipnul bych spíš 01/27… 😉
Konecne! Jen nechapu prodej Taurusu…..
Mohlo se dodelat ETCS spolecne s Railjety
Tak si to tu dohledej a budeš chápat. Napsalo se toho kolem nich dost.
ale puvodní zaměr byl ETCS dodat
Nedostala náhodou nějaká 150.2 loni dílny? Bude se opakovat scénář jako se 750.042?
Plánuje se u rychlíku do Děčína souprava na 160 km/h? Jinak mi totiž na tu trasu se zastaveními po pár kilometrech přijde 150.2 kvůli vyššímu výkonu vhodnější než 371 a vlastně kvůli převodu i než 151.
Ano, honeckery 😁😁😁😁😁😁
plánuje, ale bude záležet na dodávkách comfortjetů.
Pokud se tam dostanou nějaké vozy s rychlostí vyšší než 140, tak stejně ty posilové rychlejší nebudou a současné Aee už tuplem ne, takže dost pochybuju, že by se jezdilo v základu rychleji. Dále je to tam vázáno přestupními uzly.
Docela bych se divil vzhledem k tomu, že nejsou žádné zprávy o tom, že by chtělo začít Ministerstvo platit víc za vyšší komfort. Bohužel.
polovina trasy ani na 160 není, zas tak nutný to není, ale pro krácení zpoždění by se to hodilo.
Nevíte někdo, jak to bude u Syslů na Ústecku po roce 2026, až tam většinu Os linek přebere RJ?
Doufejme, že to bude jejich konečná.
Je to tak, tato řada se nepovedla
Připomínám, že je do nich instalováno ETCS, takže to jejich konečná zatím asi nebude… Ale nenapadá mě, kde by našlo přes 30 těchto vozů uplatnění.
No právě, nevím, k čemu by se hodily.
Tak to mě ano – jakákoliv rychlíková linka v klasice v elektrické trakci. Třeba R17, krátké R10, R20, západní R11 – ty všechny buď točí vynuceně tupě, nebo se ostrý obrat stíhá jen tak tak. A bez ohledu na to by se ušetřila práce posunovačů.
A dále je to klimatizovaný vůz, ve kterém se dá hodina jízdy vydržet vcelku v pohodě.
Sysel po celé trase Rožmberku zajímavá představa 🤣
To rameno se roztrhlo, takže by tam smysl dával.
Rameno se roztrhlo, ale stejně pokud jedu do Plzně, projíždím celou trasu. Vynucený přestup navíc na tom nic nezmění.
Loni v srpnu jsem na Ferdinandce zažil osobák eso + 2x honecker + sysel, přičemž kvůli vedru seděli v DDR části tak 2 lidi a zbytek ve slušně zaplněném syslu. 🙂
Jo, to je dobrej nápad. Jsem pro.
Spojí 3 dohromady a udělají osobák – jsou klimatizované a s vakuovaným záchodem tak splňují nároky dnešní doby 🙂
Já zase ano, prakticky všude, kde jezdí na R souprava z klasických vozů.
Ale jen do poloviny.
Minimálně jeden na severní Moravě.
v první řadě to bude asi MSK kraj od začatku tohoto roku, protože ETCS nema zatím ani jeden zdejší elefant
nějake jsou ještě turnusovany na trase Přerov-Brno (nebo někde v tom okolí)
dále na jakýkoli rychlík s VMAX140, nebo nahrada za osobaky
Takový dotaz, zde se píše že 151 budou nasazeny na R20 Děčín-Praha, nemá zde být také povinné ETCS od 2025? jakož to součást 1. Koridoru? nebo se pletu. poprosím o objasnění. Děkuji
Nemá. Tam ještě není ani po více než roce uzavřena soutěž na instalaci ETCS.
Má, viz prohlášení o dráze. Jen ne od 1. 1., ale od grafikonu, tedy až koncem roku a jen v úseku Praha – Kralupy.
Jojojo, tam se pokouší SŽ dotáhnout i jiné hráče než tlustého kapříka z domácího rybníčka….
Paráda. Konečně konec dalšího šrotu. Děkujeme za službu, odejděte.
Teď si to tvrdě rozsekl chytráku 🙂
To víš, já si nad skanzenem dobře nedělám, jako někteří. Od toho jsou historické jízdy a tam můžete onanovat dál 🙂 Cestující však ocení moderní železnici.
To víš že jó Ferdo 😀 a teď hajdy spát už máš nejvyšší čas, nebo ti maminka vyhubuje.
Tak zrovna 151 je dost spolehlivá mašina. Oproti peršinkům rozhodně. Navíc s daleko vyšším výkonem. Ex 21 Dukla v pohodě vytáhla ze Vsetína na Lideč, což u peršinku bez postrku rozhodně nehrozilo.
Tak jasné, těch přes 500kW navíc, co má 150/151 něco udělá 🙂
A navíc v rychlosti, kdy to ta 151 ještě ani nevyužije 🙂 🙂
To jsou zas legendy… Jak mohl mít na trati s Vmax 80 km/h vliv výkon 3 nebo 4 MW proboha? V takových případech je rozhodující (na koleje přenositelná) síla a pokud už by mel být být mezi těmi stroji nějaký rozdíl, tak spis ve prospěch plynule regulace.
Přesně tak. Banán jede do 80 km/h jen na sérii a max výkon má jako Bobina 141 okolo 2 000 kW.Navíc nelze regulovat tažnou sílu rozdílně pro každý podvozek, jako u x62.
Jen formalitka: Ty 2 MW by byly jmenovitý, ne maximální výkon. 1000 A krát 3 kV jsou 3 MW (krátkodobě). 😉
Ale to je i u toho Esa/Peršingu. Při proudu 1000 A na motoru má Peršing 5 MW (každý podvozek 2.6 MW) krátkodobě. U osobky se běžně používá při rozjezdu proud okolo 900 A (místo 715 A trvalých).
Samozřejmě, reagoval jsem čistě na to slovo ”maximální”.
To není legenda, to je praktická zkušenost. Asi jsem vám zapomněl napsat, že Ex21 byl sestaven z vozů SŽD.
Kontrolní otázka: Dostal se ten banán na dané trati někam výrazněji za 42. stupeň (na nezanedbatelnou dobu, při jmenovitém napětí troleje)? Asi těžko, že. Takže žádné 4 MW vůbec nevyužil (leda tak na vytápění atmosféry) a prostě není možné, že by „utáhl více“. Naopak při rozjezdu mírně pilovitý průběh proudu zhoršuje využití dostupné adheze oproti ř. 163, která se maximální hodnoty umí „držet“ plynule. Nemluvě o tom, že bych se docela divil, kdyby se vzhledem k traťové rychlosti více než málo fírů ve více než málo případech vůbec do nějakých paralelů pouštělo (namísto využití sériových shuntů krátkodobě možná při trochu… Číst vice »
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/163716.jpg
Nevím jestli je to Dukla, ale má to 8 vozů a žádný postrk.
Má to osm vozů, ale Dukla to rozhodně není. Ex21 byla sestavena z vozů SŽD (Sovětskije želēznyje darógy).
To vyzerá na EC Košičan niekedy v nultých rokoch tohto storočia.
A z toho, čo som dohľadal na Vagonwebe mal Ex Dukla tých vagónov trochu viac…
No u ruských stodol který bývalo na Dukle klidně 16 a 18 byl standardní dovětek u rozkazu. Dodržování jízdních dob se nevyžaduje. Hlavní problém nebyl při jízdě do kopce ale z kopce. Neboť nebylo možné jen přibrždovat ale muselo se zpomalit třeba na 30 a než se to rozjelo na 80 tak se to podařilo dofoukat. A znova.
Mňa by zaujímalo ako vyrieši ZSSK náhradu za mašiny rady 350. Šušká sa že na tých pár rokov si chcú požičať Traxxy…
Spíš by mě zajímalo čím nahradí tu šílenost 361.1
Teraz majú čerstvo nainštalované ETCS…
Sakra… Takže Ex2 bude dávat 160km/h stále jen ze svahu a s větrem v zádech 🙁
Neboj sa, ZSSK v prvom rade pokryť linku Bratislava – Trenčín – Žilina, kde sa už teraz bez ETCS smie jazdiť iba 120 km/h
Nijak, ty tu budou do skonání světa. 😉
Idú sa už vyradzovať aj kusy s ETCS?
Nemuzu si pomoct, ten banan byl proste designove topka. A myslim, ze ani dnes se z pohledu designu nemusi za nic stydet.
Mně se designově i barevně taky líbí, zvláště na tu dobu. Dnes je to hezké retro ve srovnání s jinými lokomotivami, které snad nemohly být považovány za hezké ani tehdy.
Jako ekonom to chápu, jako šotouše mě samozřejmě mrzí, že lokomotivní flotila už nebude tak rozmanitá jako dřív.
Ta poslední věta je špatně, ne? Ještě tam bude zmíněná 380 na IV. koridoru a na koridoru Praha – Děčín ty další dvě řady.
To je otázka několika let, kdy 380, 162 a 151 taky skončí, s rozvojem ETCS.
No jasný, ale zatím ta věta, že po koridorech budou jezdit dva typy, je poněkud matoucí.
Na 162 se ETCS instaluje.
Ale jen ty s rekonstrukcí na WTB. Obyčejné 162 půjdou do Carga.
No a Cargo do nich snad to ETCS nenechá nainstalovat?
Cargo z nich udělá Esa.
ale z 162 wtb se taky budou dělat 362 wtb ne
A když už je zmíněn RegioPanter, tak měly být zmíněny i oba typy jednotek InterPanter (pěti i třívozová).
Což ovšem nejsou lokomotivy (o nichž článek pojednává).
A i RegioPanterů je milion typů, 3 vozová, 2 vozová, obě Moravie, teď ještě BEMU…
Vectron, kolik jich ČD vlastní? Raději budou platit drahý pronájem, než vlastnit své lokomotivy. Cestujícím je jedno, co je táhne a fírové tam modernizovaná stanovště mají také.
Ty s tím jezdíš?
A ty lokomotivy ve vlastnictví byly zadarmo?
Tento komentář jen ukazuje, kolik lidí naprosto nevnímá ekonomické souvislosti.
Pochybuju že půjčovné je menší než odpis +servis.
Pochybovat můžete a možná máte i pravdu, ale pokud nemáte v šupláku 100 mega na novou mašinu a nutně jí potřebujete, tak je nájem za 10 mega ročně, které v šupíku máte, ekonomicky vhodné řešení.
To je krásné, kolik šrotu zmizí z českých kolejí. A šotouši ať si brečí. 😁🖕
Šrot který bez problémů tahá dálkové vlaky 160 pod stejnosměrem není žádný šrot. Šrot máte ve své hlavě. Ve Švýcarsku jezdí lokomotivy R 4/4 a R6/6 které jsou daleko starší než naše 15x.
A rozhodně mají odporovou regulaci výkonu, že? 😉
A ta něčemu vadí? Na expresních výkonech je odporová regulace hospodárnější než tyristorová.
Expresní výkony jako Ex1 za Ostravou? Kde se stojí co 10 km?
…to je spíš zbožné přání… …pokud mluvíme o stejnosměru…
Na střídavé trakci odporová ragulace? To dokáží jenom 350 a 371.
Tak pravil odborník 🙂
🖕🖕🖕
😀
263 nemel by smysl nabídnout ji ZSSK? za nejake drobnř? U nás je atyp u nich nosnou řadou v okolí Bratislavy
Museli by se ovšem jako ty slovenské modernizovat a 001 je v současnosti a asi i trvalé neprovozní
Ty dvě 263 by byly atypy i u ZSSK. Jsou to prototypy řady, ZSSK má už sériové kusy.
ale je to stejná řada 003… a dále, z pohledu UIC je to uplně stejná loko tudíž 96% dílu bude taky stejné
Přijde mi neuvěřitelný, že Máša z Dášou doklepaly ve dvou víc jak 3 dekády…
4 dekády 🙂
A nic nemá lepší řízení trakce…
Dočkáme se přesunu pendolin tedy na České Budějovic aby tam mohly v těch zatáčkách jezdit tedy těch 200?
“Já ti dám zatáčku” 😄
…samosebou, jenom když je na semaforu zelená…
… a vlakvedoucí je na tento typ lokomotivy řádně proškolen…
Zatáčku mají jen silnice, jak tramvaje, tak vlaky i metro jezdí do oblouku!
Ale no tak. Samozřejmě že jak metro, tak i tramvaje a vlaky zatáčí…
A o co se jedná pokud tramvaj sdílí se silnicí těleso? 🙂
Když jede po kolejnicích tak jede v oblouku a když to nevybere a vypadne tak už jede zatáčkou
Pak se jedná o oblouk v zatáčce.
Mnohem důležitější je kdy se zbavíme regionov a 810 v celých Středních Čechách. To že to přežilo rok 2000 ostuda
Vůbec to není důležité a to, že to přežilo nejenom rok 2000, ale i 2020 je důkazem nesporné kvality. 🙂
Nebo nekonečného zmaru, že něco takovýho se muselo v takovém počtu vyrobit a pak tak dlouho fungovat… Koneckonců vy s tím denně nejspíš nejezdíte.
Ferdo nezlob, když o tom nic nevíš, tak nepiš 🙂
Regionova nepřežila rok 2000, neb v tu dobu vůbec neexistovala.
Už by to chtělo i v Moravskoslezském kraji. Regionova na trati Krnov-Jeseník dost skáče.
Druhá 263 nejezdí pro závadu čeho?
Trafo.
Trafo ne.
Trafo jo.
Nejezdí první.
A proč nejezdí?
První zdechla na trafo, oprava se neplánuje a je nabídnutá k odprodeji, druhá zatím jezdí.
A 162 co jezdí na S7? Ty předpokládám zůstávají
Mají už začít chodit pantery, takže už taky dlouho nevydrží.
A Pantery mají jít i na S7?
Ne, jen na S4. Kde se tím uvolní elefanty.
Uvolněných osm ešusů z S4 poslouží na pokrytí nového GVD na S2 a S22. Krátké S7 prozatím zůstanou v režii Bdmteeo, pravděpodobně až do dodávky nových dvoupodlažních souprav. Vzhledem k současným parametrům trati a absence ETCS by byl Panter nebo přebytečné ešusy na 171 mrhání prostředky.Uvolněných osm ešusů z S4 poslouží na pokrytí nového GVD na S2 a S22. Krátké S7 prozatím zůstanou v režii Bdmteeo, pravděpodobně až do dodávky nových dvoupodlažních souprav. Vzhledem k současným parametrům trati a absence ETCS by byl Panter nebo přebytečné ešusy na 171 mrhání prostředky.
Banáni, to jsou vzpomínky na mé mládí. Budou mi chybět…
Vždyť za komoušů nebyly a furt se na ně čekalo.
Druhá část souvětí je vlastně pěkný dvojsmysl. 🙂
Já také nežil za komunismu. Ale když jsem poznal železnici, banán mě jako malého uchvátil 🙂
To mě zas uchvátila dvojka/krysa, a před ní ještě potkan.
Banány patří do Ovoce-zelenina, n.p.!
Pokud chcete být rýpavý, tak Vám odpovím stejně – krysy a potkani patří do kanálu 😛 😀
Čímž jste krásně uzavřel kruh, porotože článek je o tom, jak ty krysy do odpadu půjdou 🙂 🙂