Odcházení Banánů, Plecháčů i Bastardů. České dráhy představily plán na konec vybraných lokomotiv

Lokomotiva řady 151 v retro nátěru. Foto: České dráhyLokomotiva řady 151 v retro nátěru. Foto: České dráhy

Z deseti různých řad elektrických lokomotiv zůstanou postupně v provozu jen dvě.

279 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Je nějaký stroj určen do depozitáře NTM v Chomutově?

Novotny32@email.cz

Řada 210. Už nemá použití na zálohách? Resp. Posun bude provádět vlaková masina?

Apollo17

Posun se provádét nebude,protože lokomotivu a vozy nahradily jednotky.

Leinad

Nákladní vlaky pořád jsou ze solo vozů 😀

Apollo 17

Ale ČD žádné nákladní vlaky nevozí.

Novotny32@email.cz

No vlastně to, do budoucna, dává smysl. Díky Apollo.

Elb

Vlaku s vagony bude pořád mrak za 10 i 20 let.

Apollo 17

Ale jejich posun zajistí dízlové lok., které můžou i mimo koleje s trolejí( Odstavné koleje, prohlídkové koleje, myčky vozů…)

banán

150/151 mi budou moc chybět,byli to dobré mašiny,dnes už legendy

Elb

To jsou na tom Banany tak technicky špatně, že z 151 bude jezdit půlka a 150 žádné? Rychlíky do Chebu teď tahá co?

Joe

Jelikož tam je od Kadaně střídavina, tak banán už dávno ne. Z Děčína to táhne Vectron.

Elb

Tak do Kadaně snad Krysa ani nikdy nejezdila..

Apollo 17

Ale do Kadaně-Prunéřova jezdila. Jednu dobu tahala 150.2 R 603, který začínal v Prunéřově. Teď začíná v Klášterci a tahá ji Vectron.

Richmond

Do Děčína chebský rychlíky nejezdí. Chápu, že jste asi myslel Ústí.

Robert Pražák

Do Chebu určitě ne banány.

Elb

Do Chebu to ale tahalo vždycky několik mašin.

Leinad

Proč, tam je takový stoupání? Vectron není moc těžkej, jestli to tam klouže tak snad i jemu

Elb

V ústí nebo za ním se vždy měnili mašiny stejnosměrná za střídavou ci více systémovou.

Richmond

Kvůli úvrati v ústí – jednal potřeba vícesystémovosti a taky je ten přepřah rychlejší než to objíždět.

Richmond

Praha – Ústí Bastard, dál vectron
Vlastně to je pro 371 ideální výkon těch 5 vozů.

Bez přezdívky

Hlavně by chtělo zrušit to nesmyslné zajíždění na hlavní v Ústí, místo nějž by mohly Krušnohory zastavovat aspoň někde na půl cesty, třeba v Roudnici nebo v Lovosicích.

mikemp

Na to máte rychliky Labe.

Elb

Jo, ono to z Karlových Varů nebo Chomutova nejezdí dostatečně pomalu.

samoj

no,to je náramně chytré.je vidět,že dráze vůbec nefandíte,že vám jde jen o kšeft.znamenité,osvědčené lokomotivy vyhazujete do šrotu a nahrazujete předraženým brakem.hlavně když kápne nějaká provize.

HonzaEM

To se neděje jen na dráze, takhle funguje celá dnešní bruselská ekonomika.

DavidS

Snížení typů a tím zlepšení údržby a dostupnosti náhradních dílů. Ekonomické zdůvodnění vyřazení a naopak výběr pravděpodobně nejlepší a nejspolehlivější současné lokomotivy s daleko vyššími parametry jak jízdních vlastností tak bezpečnosti…. no postě ti hajz..vé z Bruselu, co si to dovolují!!!

Petr

Teď jste v první větě přesně citoval důvod nasazení sergejů v zemích RVHP.

Berhof

Jen ta další věta už na sergeje zrovna nesedí…

SYN

Neboli typu který tu byl nevhodný od samého začátku… s tou koncepcí bylo vše v pořádku, akorát Sergej byl kripl. Když k němu budu velmi vstřícný, tak řeknu vhodný semtam na něco, a to ještě tak možná v sibiřských dálavách.

janvagala

Jojo, taky názor. Takže necháme vše ve starém, protože nové je špatné. Mám ty stroje taky rád, ale chápu, že jednou je prostě konec.

Špalek

Morální zastaralost, Nedostatek dílů a značná opotřebovanost. taky nejezdíme Trabantama a 120tkama, že?

vbb

Nač taková moderna? Volský potah je skvělý!

Luboš Beneš

Taková moderna! Stačí soumar nebo nohy!

HonzaEM

Jak to dělají ve Švýcarsku a jiných zemích, kde pochopili, že o staré kvalitní věci se má pečovat a ne je nahrazovat nekavlitníma?

Rudolf Tuček

Zrovna ve Švýcarsku jezdí i spousta nových vozidel. Třeba railjet oproti všem vozidlum které jsem u ČD poznal považuji za nejkvalitnější, což se nedá říct o klonech interjet a comfortjet montovaných v Ostravě.

Daniel

Raijlet se od interjetu a comfortjetu liší jen v tom, že je určen k provozu v ucelené soupravě s řidícím vozem 🙂 Tady ta úvaha trochu pokulhává…

XP3

Tam je hlavně problém v té Škodě. Kdyby to celé dělal Siemens, bylo by to skvělé. Ale protože se na tom podílí Škoda, tak je to křáp, i kdyby to bylo naprosto totožné s kompletním výrobkem od Siemense 😀

tarten

Jenže ono to totožné není, bohužel.

SYN

Existuje teoretická možnost že to při kopírování ve Schadewerke opajcovali všechno správně, žádnou vlastní úpravou to nezprasili a možná se i povedlo že to bez zmetků vyrobili… není to vyloučeno.

Luboš Beneš

Ovšem, jak uvádíte je to možnost pouze a zcela teoretická -:))

Elb

Zrovna ve Švycarsku jezdí na takových IC vlacích o generaci starší stroje než jsou Krysy, o něco modernější Bobiny.

tarten

I u nás jezdí Bobiny, tak nevím, co máte.

Elb

Ale ne pravidelně na IC..

vbb

Na IC tam jezdí hlavně ř. 460.

Petr

Řada 460 je starší než bobina?

Elb

Ja psal o něco modernější, ne starší a ne 460, nedavejte mi do úst co jsem neřekl laskavě.

Petr

Oni je nahrazují novýma a kvalitníma.

SYN

Co tady proboha lžete? Budete dělat jakože ve Švýcarsku nové nanakupují?? Ano i u nich se najdou semtam kousky okolo 50 let, ale to jsou vyjímky, ne pravidlo. Navíc obvykle kousky které byly v době uvedení špička na trhu, ne jak ty naše o desetiletí později licenčně vyráběné, dodnes jezdící.
Takový Bastard ř.371 byl zastaralý už ve chvíli kdy vyjel z továrních vrat!

Adam

Já bych tam nechal osvědčený Litevky a Mikáda, to byl poctivej kus železa, ne jako teď 🙂

banán

Mám tyhle mašiny rád a budou mi moc chybět,ale unifikace vozového parku ČD je jediná správná cesta

Luboš Beneš

Myslíte ten starý neefektivní šrot?

franta0

Nechápu jednu věc: na IV. koridoru se od prvního ledna výhradní provoz nezavede? Proč tam teda chtějí nechávat ty 380?

HonzaEM

Jen pro úvod, přezdívky lokomotiv a jednotek nejsou, dle mého názoru, vlastní jména, proto není potřeba psát je s velkým písmenem, vlastní jméno je jméno konkrétní lokomotivy, nebo obchodní název, či výrobce dané lokomotivy. Ze závěru článku vyplývá, že přezdívka „plevel“ na Vectrony sedí jak vyšitá. ———- Co se týče vlaků Praha – Děčín, tak říkalo se, že v úseku Praha – Kralupy, bude ETCS už od letošní změny GVD, tak to uplně nedává smysl, aby tam mohly jezdit bastardi a krysy. Potom, myslel jsem že plecháče a pomalé peršingy mají přejít k ČD Cargu a ne že mají být… Číst vice »

HonzaEM

A vůbec se zde nepíše o uhelkách a hrbatých, uhelky by měly skončit uplně, hrbaté ETCS dostat mají.

Joe

Že by to bylo obsahem článku, který je o ČD a nikoliv o ČD Cargo?

HonzaEM

A to to ČD Cargo je nějaká tajná organizace, že se o ní nemluví?

vbb

V článku o mistrovství světa v hokeji se má psát o tom, jak jste si udělali Mistrovství Horní Dolní v kuličkách? Však je to taky sport…

HonzaEM

Pokud by s ním souviselo, tak samozřejmě. Ale to se radši napíše půl pravdy a zavádějící článek, aby byli spokojení takový trollové, jako vy.

Swariner

Vy jste přepisový paranoik, člověče. Nikde se půl pravdy nepíše. Píše se o lokomotivách ČD. Že to nejste schopen pobrat, je váš problém.

Michal M

Je to čítankový dezolát. Co příspěvek, to toxická perla.

JJD

Na mě jako troll působíte vy.

JosBun

E499.2 byly nejkrásnější lokomotivy ve střední Evropě, jejich čas nadešel, naviděnou v muzeu…

vbb

Nejkrásnější hned po laminátkách.

HonzaEM

Po plecháčích, Bobinách, uhlekách, hrabatých, bastardech, laminátkách.

JosBun

Ale kdeže, jedině E499.2, nadčasové, mistrovské designem i technicky. Týmu pana Palíška veliké díky!

Michal Tvrdý

Technicky asi nie … zlá aerodynamika … asi by ste nechceli mať v horúcom letnom dni otvorené okienko na dverách ….. O tom, ako tam pieklo cez tie čelné okná by vám vedeli mnohí rozprávať ….

Michal Tvrdý

Sorry, nie otvorené, ale spustené ….

tarten

Aerodynamihou horší než stará Bobina, vůbec se to nehodilo na schválené rychlosti. Esteticky byly opravdu vyjímečné, ale to zdaleka neznamená, že jednoznačně krásné. Někomu se líbí, někomu ne.

Petr

On se jmenuje Palík.

rumpeak

Banánů a pro mě (chápu, že pro zdejší většinu nepochopitelně) i 380 bude věčná škoda.

banán

Banán to je pojem,legenda kterou každej fanda železnice bude znát,snad se nějaké dostanou do muzeí.Jednu 150 prý koupili slováci a jednu 150 koupili prý poláci

tarten

Rozhodně se jako někdejší vlajková loď do musea hodí.

Petr

Tak už fantasie jede na plno.

Jouda

….a právě to bylo kdysi to, co mě ke dráze zlákalo. Ta rozmanitost , barevnost, různorodost ať už infrastruktury, staveb, vozidel…..dnes všechny perony jak přes kopírák, nuda, fádnost, dva druhy lokomotiv….aby vše bylo jednoduché, vymlouváme se na TSI, stavební normy a já nevím na co všechno. Stejně tak jako od Španělska po Polsko všude narazim na čokolády Milka, stejně tak všude potkám pomalu už jen Vectrony. A nemít jednotky na boku číslo, tak ani nevím.co to je. Upřímně, železnice již kouzlo jisto jistě ztratila…

Petr

A s tím plně souhlasim!!!!

Někdo

Např: kolik je lokálek které plně opsadily regonovy.

Luboš Beneš

Fuj

Zaměstnanec

Taky souhlasím, ikdyž historicky ta jednotvárnost tady byla už dříve. V 19. století např KFNB, ale jiné společnosti, stavěla typizované výpravní budovy a vlastnila typizovaný vozový park. Je to efektivnější, ale né rozmanité. A budeme už jen kupovat atlasy železnic ČSD, abychom si k té nostalgii přičichli 🙂

HonzaEM

Přesně tak, krása naší železnice už dávno zanikla.

Swariner

Při vší úctě, železnice není na okrasu. Alespoň primárně.

El Barto

Nezlobte se na mě, ale dle vašich příspěvků působíte jako extrémní ubrečenec utápějící se v nostalgii. Svět se mění, staré odchází, nové přichází, a že se vám ty nové věci z principu nelíbí (protože jsou nové, a ne staré), to na tom vůbec nic nezmění.

DavidS

Různorodost staveb je dost odvážné, vzhledem k tomu, jak velmi podobné či stejné byly už tehdy nádraží, což je logické.

Oldřich Sládek

Tak naštěstí ještě máme železnici TT 1:120, třeba….😉

czhunter

Ale dnes jsou přeci vozidla díky soukromým dopravcům mnohem barevnější než třeba před 50 lety .

Michal Tvrdý

A potom si uvedomíte, že železnica je tu na to, aby čo najpohodlnejšie, najefektívnejšie a čo najekonomickejšie prepravila množstvo bežných cestujúcich a nie na to, aby sa pár fandov a šotoušov kochalo. Tiež som sa asi naposledy zviezol „lipenkou“ so žehličkou, lebo tá pomalá jazda sa dá vychutnať len v BDs so susteným oknom. Ale zároveň si uvedomujem, že keď tú trať bude niekto používať na denné jazdenie, tak ten regiopanter bude pre neho rozhodne lepšia alternatíva …. A mašinfíra bude určite spokojnejší, keď si len prebehne na druhý koniec a nebude musieť behať s mašinou po staničke a robiť… Číst vice »

Jan Šlezingr

Zrovna nedávno jsem si liboval, jak je v nově rekonstruované stanici Letohrad krásný a přehledný – byť nudný a rutinní provoz.

Linku Králiky-UnO vozí jedno vozidlo, Let-HK druhé vozidlo. Každý linka má svůj peron. Vozidla nešíbují, nerozpojují, nelámou linku, v taktu každý den stejně a stejně.

Chápete, jak je to krásné? Že už nemusíte mít strach cestovat?
Pamatuju, ten ruch, ten provoz, elektriky od UnO, šukafony do Lichkova, brejlovci na HK, otáčení vlaků, zpoždění a chaos.

Už nikdy více.

Luboš Beneš

A má to klimu a pohodlné sedačky a na řízení stačí 1 slečna v Praze.

Libor

Železnice ztratila kouzlo v okamžiku, kdy se uzavřela nádraží a teď jsou bez živé duše. Mrtvé nádraží neprobudí ani pára, naopak nádraží s personálem dělá parádu i moderní technice.

smasska

Nevím, jak vy, ale já na nádraží žít nechci. Na něm strávím přiměřeně krátký čas před cestou, ale nepotřebuji se jím kochat.

Luboš Beneš

No kdysi se dráha stavěla taky dle jednoho mustru. Stejné budovy nádraží, hlásek, stavědel…říká se tomu unifikace. Snižuje to náklady výrazně….

Zaměstnanec

Nadčasový design. Pamatuji, že svého času, tak přelom roku 2000, byly tyto mašiny dost poruchové, kvůli instalaci nějaké novinky, fakt už nevím přesně co. Ano pořádně nevím co to ETCS je, pomůže někdo? Na dráze nejsem už 20 let, v žilách stále modrá ajzenboňácká krev, ale už to tak moc nesleduju. Každopádně, banány, krysy… či jak se jim to říkalo, jsou krásné mašiny. vykonaly super práci za ty roky. Budou mi na naši trati chybět (320)

vbb

>Ano pořádně nevím co to ETCS je, pomůže někdo?
Co třeba strýček Google či tetička Wiki?

Michal Tvrdý

Mašinky krásné, vykonaly obrovský kus poctivej práce. Nezabudnuteľný Košičan, alebo ten pocit, keď sme v Přerove namiesto bobiny dostali elegantný banán …. Ale tak ako do histórie nenávratne odkráčalo Mikádo, Albatros, Sľachtičná, Štoker, … tak sam musia aj Banány, …..

Petr

ETCS je nový evropský zabezpečovač. Tedy vlakový.

Marek

Bláznivý praštění komouši vyráběli různé typy lokomotiv. A my toto (za přijatelnou cenu) už nedokážeme?

HonzaEM

My jsme jen montovna a smetiště Evropy, tak bychom vyráběli.

Swariner

To se fakt nezmůžete na více, než tyhle dezolé kydy?

XP3

Vy máte asi hodně smutný život, co?? Každá země má svoje problémy a opravdu nejsme ta nejhorší na světě (i když si to tady spousta lidí myslí). Koneckonců, proč se teda vlastně neodstěhujete jinam?

Karel Tillinger

Dobrý den, kdo tedy podle vás vyrábí prakticky všechny trakční jednotky, které dnes u ČD potkáte? Nějaká montovna? Ne, je to Škoda Transportation, česká firma s vlastním vývojem. To, co píšete, je úplně mimo….

DavidS

A na co více lokomotiv, když to zvládne jedna?

Michal Tvrdý

Máte čudné myslenie … aj tí „komouši“ pochopili význam unifikácie a šli cestou univerzálnych lokomotív, resp. lokomotív s drvivou väčšinou unifikovaných dielov, lebo si uvedomovali, že ten bordel v nekonečnom množstve typov lokomotív je neudržateľný … Preto asi vyrábali rady X63, X62, X72, ale aj 131 už mala takmer unifikovanú kabínu, preto bol aj asynchron projektovaný ako univerzálny a k nemu vznikala rada 184 ….

Luboš Beneš

Ano, vyráběli super mašiny, který už v době vzniku byly 100 let za opicema. A kromě Sovětského svazu je nikdo jiný nechtěl. A to jen proto, že tam zítra již znamená včera.

Marek

To neumíme za přijatelnou cenu vyrobit vyprodukovat vlastními silami moderní lokomotivu s dobrými provozními parametry, která by mohla jezdit i kamkoliv za hranice? To si jako budou ČD pronajímat lokomotivy v půjčovně? Když jsem viděl Bílého Vectrona v čele vlaku neměl jsem z toho dobrý pocit.

Karl vB.

Řekl bych, že při hodnocení ekonomiky provozu čehokoliv se používají suchá data, nikoliv něčí dobré, nebo špatné subjektivní pocity. – Co je špatného na tom, že si ČD bere vozidla s půjčovny? Pokud je finanční model pro ČD výhodnější, než přímá koupě, tak proč ne? ČD jsou zadlužené, takže musejí hlídat ekonomiku, aby byly i nadále pro trh důvěryhodný zákazník. – Proč vyvíjet separátně něco, co už na trhu je a osvědčilo se to? Navíc jeden takový trapný pokus, který vyšel (i vás ) sakra draho tady v nedávné minulosti byl a kupec doteď řeší rébus, kam ty lokomotivy uklidit,… Číst vice »

JosBun

Obnovte RVHP a můžete začíl ony lokomotivy vyrábět a zasypát s nimi trh RVHP…

Kuba2

Kdo my? Inženýři ve škodovce to zvládli. Ale management to svojí neschopností a nenasytností pohřbil.

Špalek

Nejspíš to bude tím, že ŠKODA je momentálně přezakázkovaná jednotkama a tramjema… a po šlamastice s 380 dá nejspíše od lokomotiv ruce pryč.

SYN

A zákazníci její případné další produkty z kategorie lokomotiv budou ohmatávat velice opatrně dvoumetrovýma klackama a jakékoliv sliby (pro certifikaci v XXX např.) budou ignorovány dokud nebude bumážka na papíře…
Posledním případem v této oblasti si dost efektivně zruinovali důvěryhodnost. Za takových okolností nedostanou ze zákazníků předem ani halíř takže se jim vývoj a certifikace výrazně prodraží… takže pochybuju že to vůbec zkusí.

DavidS

A proč by to kdo dělal? Máte možnost založit firmu a vyrábět lokomotivy. Nikdo vám v tom nebrání. Udělejte tu nejlepší a pak s ní bude jezdit celá Evropa. Ostatně CZ Loko to v podstatě dokázala. Minimálně je ve špičce.

ČD si pronajímá i kupuje podle toho, co je pro ní výhodnější. Leasing je naprosto běžná věc u spousty firem i osob. Především teda u aut. Má to své výhody i nevýhody. V tomhle případě zřejmě výhody převážily a ČD budou mít velmi unifikovaný vozový park, což je obrovská výhoda, která jim doposud chyběla.

Michal Tvrdý

Na koľajisko mi Vectron, Taurus, … nesmie. Tam kraľujú bobiny, peršingy, gorily, banány, esá, laminátky, plecháče, …. a staré B-čka, resp. Amee, Bmee …. Ale keď mám cestovať v reále, tak 1000x radšej vectron so súpravou InterJet (alebo ako sa to nové čudo volá) ….

Bakiy

Jako cestujícímu je mi šumafuk, co ten InterJet táhne. Hlavně, že ho to táhne na čas, klimatizuje, mohu si dát kávu…

Michal Tvrdý

No, keď tam máte mašinu, ktorá vďaka výkonu dokáže krátiť jazdné doby a tak redukovať prípadné meškanie, tak tú modernú techniku celkom oceníte ….

Luboš Beneš

Proboha proč? Spolehlivá nová lokomotiva co Vám neklekne někde v poli. Ještě že ekonomika není jen o pocitech.

Marek

A nebude to nudné a nezáživné? Sice chápu že je ekonomicky výhodnější mít jen 2 typy lokomotiv, ale proč má být (německá) lokomotiva jednou z nich? A vedle toho se bude krčit něco co vypadá jako Pershing? A lokomotivy typu Emil Zátopek (asi řada 380) půjdou kam?

Radim

Je to v článku, kam půjdou 380 😉 A ta německá to bude proto, že „my“ jsme vyrobili předražený zmetek… Vectron je prostě spolehlivější a levnější, Škodovka si za to může sama…

JendaVenda

Hip, hip, hurá. Konečně se Čd vymaňuje z historických okovů. Ještě kdyby tak zmizely všechny staré vozy, tak bych byl neskonale vdečný.

antisocialista

e499 es 499 – sikma …aspon jak jsem drive slysel jeji prezdivku –
naprosto nejhezci masina.

Petr

Banán byl pro mě po bobine a laminace třetí designově nejpovedenější československou lokomotivou

Bohumil

Sice mimo téma, ale nevíte jak to bude s obměnou vozového parku na R20, R12, R11?

Kamil Novotný

To se zeptejte Regiojetu 😁

Vrabec na střeše

Kdysi si kolega z Olomouckého depa posteskl, že v Olomouci mají nejstarší šrot v republice. O půl roku roku později jsem jel na R20. Béčko mělo pod záchodovým okénkem vyhnilou díru, že kdyby někdo seděl na míse, tak si mohl potřást rukou s někým na perónu a zbytek zevnějšku vozu nevypadal o moc lépe. No a uprostřed vozu pod nálepkou dkv Ústí byl patrný nápis z původní odstraněné nálepky dkv Olomouc. Takže asi takový přístup mají dráhy k vozové kvalitě na R20, takže dokud nebude soutěž s novými vlaky, tak zde bude nasazováno vždy to nejhorší možné, a to jsem… Číst vice »

Apollo 17

Vrabec nelži. Nálepka DKV Ústí tam určitě nebyla, protože ČD v Ústí žádné DKV už 15 let nemá. Předtím zase nebyla R20.

Karel

Mimochodem dotaz, sice mimo téma, ale nevíte, kdy bude obměna vozového parku na R20, R12, R11? Zrovna kombinace Bee, Aee a dalšího reliktu historie v dnešní době už není vhodný na dnešní dobu.

Nedávno na R12 souprava složená z AB + 4xBd264

Milan Plíva

Tak hlavně aby ČD mělo náhrady když teď napučovalo Vectrony 🤣🤣

JCh

Náhrady budou právě z těchto lokomotiv. Umíte li číst. Při vší úctě ke krásám těchto strojů už není možné držet je při životě každodenním oběhem.

Sériový jezdec

Cargu ještě poslouží.

Micky

Právě že je. Jen nebýt ETCS tak vesel jezdí dál.

noerf1

Tak velké ČD budou mít dvě řady lokomotiv 383 (193) a 362. Menší Regiojet zřejmě tři řady – základ 388 a dále 362 a 386.
Zhlediska údržby i zácviku strojvedoucích to bude pro ČD jednodušší a efektivnější. Nicméně chudák ČD Cargo, které převezme většinu zbylých řad.

Tomáš Škrov

Pro Cargo je novinkou jen řada 242 případně 380 pokud je později dostanou. 162/163 již cargo má a hlavně je stejně zdualizuje na řadu 363. Naopak se zbaví zbytku řad 120,121 a 122 a pravděpodobně i 230.

Elb

230 se vyřazovat nebudou, to že nebudou jezdit v ČR na tom nic nemění.

Chleba Nakup

Na trati Ostrava – Opava mají 151 poslední tři týdny … snad zde nebude druhá epizoda Pendolin dlouhá a brzy je nahradí vectrony.

Ondra

Pendolina do Opavy jsou kvůli zkušebnímu provozu ETCS(?) v plánu do prosince. Jde o oběh stažený ze spoje do/z Košic…

Chleba Nakup

Vím, ale pokud se kolem dráhy pohybujete delší dobu, víte, že je to živý organismus, a zítra může být vše jinak.

Josef

Pendolino by tady klidně mohlo jezdit i v novém GVD.

Patrick

Predpokladám, že ZSSK bude silno lobovať, aby sa Pendolino vrátilo do Košíc

Robert Pražák

Tak ať ŽSR dá dohromady koleje

Chleba Nakup

Za mě raději klasika (ale ne staré B) s vectronem, pendolinem nerad jezdím.

dizgrafy

Jak to tedy bude s Plecháči? Nejdřív píše, že se s nimi od příštího grafikonu už nepočítá a potom tam stojí, že posledních dvanáct Plecháčů, tedy lokomotiv řady 242, má dosluhovat na na rychlíkové lince R11 z Plzně do Českých Budějovic a Jihlavy…

Joe

Nepočítá se s brněnskými, ty ostatně už jezdí jen jako zálohy v několika kusech, zbytek už je u ČDC nebo čeká na odvoz do šrotu. Plzeňské ještě nějaké rychlíky nebo zálohově osobáky odvezou.

Jaaa

Hm, není to dobrej základ pro ETCS? 😉

Hafan

Dotaz do plena, neuvazuje (neuvazovalo) se u casti Vectronu i o zastavbe dieselem, aby mohly masiny delat i vykony mimo draty?
Jestli si to dobre vybavuju, Vectron mel umet az tri druhy „napajeni“ soucasne, z cehoz jedna cast mohl byt prave dieselovy zdroj, samozrejme o vyznamne nizsim vykonu, nez co dokazal vytahnout v provozu na elektriku.

Kazdopadne nas ceka dalsi spousta rozluckovych akci a zamackavani slz.

Szony

To máte trochu zmatené – existují všechny možné verze Vectrona – takový co umí jen jednu soustavu, dvě, tři i všechny čtyři (1,5 kV, 3 kV, 15 kV 15,6 Hz, 25 kV 50 Hz), pak se dělají Vectrony co mají třeba 2 soustavy a tomu pro pojíždění v depu a na přísuny na koleje bez trolejí, pak Vectron co má opět třeba dvě soustavy obvykle 15 kV 15,6 Hz a 25 kV 50 Hz k tomu slabší motor tzv. Last Mile, a nakonec je tu Vectron který má jen jednu soustavu zatím jen 15 kV 15,6 Hz a k tomu… Číst vice »

Szony

vypadlo mi slovo – a k tomu „baterie“ pro pojíždění v depu

vbb

Těch Hertzů je 16,7 (původně 16 2/3), ne 15,6.

Hafan

Díky za objasnění!

okk

Ty dieselové Vectrony (Vectron Dual Mode) sice existují, ale nejsou zrovna praktické. Vlastně mají 2 verze: – dojezdovou (tj. elektrický výkon 6,4MW s malým agregátem pro zajetí kousek na vlečku nízkou rychlostí) – výkonově symetrickou (2,4 MW elektrického výkonu, 2MW při provozu na diesel) S tím elektrické napájecí soustava může být AC 15kV/16,7Hz a AC 25kV/50Hz, nikoliv však 3kV DC, které je u nás stále hodně zastoupeno v severní části ČR. Nízký výkon a absence DC to diskvalifikují od použití na koridorech. Zbývá pár linek mimo koridory (třeba R11), ale tam bude v podání ČD efektivnější/ekonomičtější využívat dožívající lokomotivy, které… Číst vice »

Hafan

Dík.

test

ETCS na 4 koridoru bude povině tedy od kdy?

Kuba2

Od grafikonu 2026.

Tomáš Škrov

12/26 Pravděpodobně

Bakiy

Tipnul bych spíš 01/27… 😉

Patrik K

Konecne! Jen nechapu prodej Taurusu…..
Mohlo se dodelat ETCS spolecne s Railjety

janvagala

Tak si to tu dohledej a budeš chápat. Napsalo se toho kolem nich dost.

Avlaky

ale puvodní zaměr byl ETCS dodat

Kuba2

Nedostala náhodou nějaká 150.2 loni dílny? Bude se opakovat scénář jako se 750.042?

Bert

Plánuje se u rychlíku do Děčína souprava na 160 km/h? Jinak mi totiž na tu trasu se zastaveními po pár kilometrech přijde 150.2 kvůli vyššímu výkonu vhodnější než 371 a vlastně kvůli převodu i než 151.

Radim

Ano, honeckery 😁😁😁😁😁😁

Středohor

plánuje, ale bude záležet na dodávkách comfortjetů.

Zapa

Pokud se tam dostanou nějaké vozy s rychlostí vyšší než 140, tak stejně ty posilové rychlejší nebudou a současné Aee už tuplem ne, takže dost pochybuju, že by se jezdilo v základu rychleji. Dále je to tam vázáno přestupními uzly.

Zdrasa

Docela bych se divil vzhledem k tomu, že nejsou žádné zprávy o tom, že by chtělo začít Ministerstvo platit víc za vyšší komfort. Bohužel.

Richmond

polovina trasy ani na 160 není, zas tak nutný to není, ale pro krácení zpoždění by se to hodilo.

Milda

Nevíte někdo, jak to bude u Syslů na Ústecku po roce 2026, až tam většinu Os linek přebere RJ?

Kubrt

Doufejme, že to bude jejich konečná.

Středohor

Je to tak, tato řada se nepovedla

David S.

Připomínám, že je do nich instalováno ETCS, takže to jejich konečná zatím asi nebude… Ale nenapadá mě, kde by našlo přes 30 těchto vozů uplatnění.

Kubrt

No právě, nevím, k čemu by se hodily.

Kuba2

Tak to mě ano – jakákoliv rychlíková linka v klasice v elektrické trakci. Třeba R17, krátké R10, R20, západní R11 – ty všechny buď točí vynuceně tupě, nebo se ostrý obrat stíhá jen tak tak. A bez ohledu na to by se ušetřila práce posunovačů.

Nádražák

A dále je to klimatizovaný vůz, ve kterém se dá hodina jízdy vydržet vcelku v pohodě.

Vojta

Sysel po celé trase Rožmberku zajímavá představa 🤣

Michal M

To rameno se roztrhlo, takže by tam smysl dával.

Libor

Rameno se roztrhlo, ale stejně pokud jedu do Plzně, projíždím celou trasu. Vynucený přestup navíc na tom nic nezmění.

Michal M

Loni v srpnu jsem na Ferdinandce zažil osobák eso + 2x honecker + sysel, přičemž kvůli vedru seděli v DDR části tak 2 lidi a zbytek ve slušně zaplněném syslu. 🙂

Honza135

Jo, to je dobrej nápad. Jsem pro.

Szony

Spojí 3 dohromady a udělají osobák – jsou klimatizované a s vakuovaným záchodem tak splňují nároky dnešní doby 🙂

Pan průvodčí

Já zase ano, prakticky všude, kde jezdí na R souprava z klasických vozů.

a8n

Ale jen do poloviny.

JendaVenda

Minimálně jeden na severní Moravě.

Avlaky

v první řadě to bude asi MSK kraj od začatku tohoto roku, protože ETCS nema zatím ani jeden zdejší elefant

nějake jsou ještě turnusovany na trase Přerov-Brno (nebo někde v tom okolí)

dále na jakýkoli rychlík s VMAX140, nebo nahrada za osobaky

Špalek

Takový dotaz, zde se píše že 151 budou nasazeny na R20 Děčín-Praha, nemá zde být také povinné ETCS od 2025? jakož to součást 1. Koridoru? nebo se pletu. poprosím o objasnění. Děkuji

Kuba2

Má, viz prohlášení o dráze. Jen ne od 1. 1., ale od grafikonu, tedy až koncem roku a jen v úseku Praha – Kralupy.

Michal M

Jojojo, tam se pokouší SŽ dotáhnout i jiné hráče než tlustého kapříka z domácího rybníčka….

Ferda Vomáčka

Paráda. Konečně konec dalšího šrotu. Děkujeme za službu, odejděte.

Josef Kamiš

Teď si to tvrdě rozsekl chytráku 🙂

Ferda Vomáčka

To víš, já si nad skanzenem dobře nedělám, jako někteří. Od toho jsou historické jízdy a tam můžete onanovat dál 🙂 Cestující však ocení moderní železnici.

Josef Kamiš

To víš že jó Ferdo 😀 a teď hajdy spát už máš nejvyšší čas, nebo ti maminka vyhubuje.

Robert Pražák

Tak zrovna 151 je dost spolehlivá mašina. Oproti peršinkům rozhodně. Navíc s daleko vyšším výkonem. Ex 21 Dukla v pohodě vytáhla ze Vsetína na Lideč, což u peršinku bez postrku rozhodně nehrozilo.

Radim

Tak jasné, těch přes 500kW navíc, co má 150/151 něco udělá 🙂

vbb

A navíc v rychlosti, kdy to ta 151 ještě ani nevyužije 🙂 🙂

Tomáš Záruba

To jsou zas legendy… Jak mohl mít na trati s Vmax 80 km/h vliv výkon 3 nebo 4 MW proboha? V takových případech je rozhodující (na koleje přenositelná) síla a pokud už by mel být být mezi těmi stroji nějaký rozdíl, tak spis ve prospěch plynule regulace.

Apollo 17

Přesně tak. Banán jede do 80 km/h jen na sérii a max výkon má jako Bobina 141 okolo 2 000 kW.Navíc nelze regulovat tažnou sílu rozdílně pro každý podvozek, jako u x62.

Tomáš Záruba

Jen formalitka: Ty 2 MW by byly jmenovitý, ne maximální výkon. 1000 A krát 3 kV jsou 3 MW (krátkodobě). 😉

Apollo 17

Ale to je i u toho Esa/Peršingu. Při proudu 1000 A na motoru má Peršing 5 MW (každý podvozek 2.6 MW) krátkodobě. U osobky se běžně používá při rozjezdu proud okolo 900 A (místo 715 A trvalých).

Tomáš Záruba

Samozřejmě, reagoval jsem čistě na to slovo ”maximální”.

Robert Pražák

To není legenda, to je praktická zkušenost. Asi jsem vám zapomněl napsat, že Ex21 byl sestaven z vozů SŽD.

Tomáš Záruba

Kontrolní otázka: Dostal se ten banán na dané trati někam výrazněji za 42. stupeň (na nezanedbatelnou dobu, při jmenovitém napětí troleje)? Asi těžko, že. Takže žádné 4 MW vůbec nevyužil (leda tak na vytápění atmosféry) a prostě není možné, že by „utáhl více“. Naopak při rozjezdu mírně pilovitý průběh proudu zhoršuje využití dostupné adheze oproti ř. 163, která se maximální hodnoty umí „držet“ plynule. Nemluvě o tom, že bych se docela divil, kdyby se vzhledem k traťové rychlosti více než málo fírů ve více než málo případech vůbec do nějakých paralelů pouštělo (namísto využití sériových shuntů krátkodobě možná při trochu… Číst vice »

Jiří Kocurek

https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/163716.jpg

Nevím jestli je to Dukla, ale má to 8 vozů a žádný postrk.

Robert Pražák

Má to osm vozů, ale Dukla to rozhodně není. Ex21 byla sestavena z vozů SŽD (Sovětskije želēznyje darógy).

Patrick

To vyzerá na EC Košičan niekedy v nultých rokoch tohto storočia.

A z toho, čo som dohľadal na Vagonwebe mal Ex Dukla tých vagónov trochu viac…

Vrtal

No u ruských stodol který bývalo na Dukle klidně 16 a 18 byl standardní dovětek u rozkazu. Dodržování jízdních dob se nevyžaduje. Hlavní problém nebyl při jízdě do kopce ale z kopce. Neboť nebylo možné jen přibrždovat ale muselo se zpomalit třeba na 30 a než se to rozjelo na 80 tak se to podařilo dofoukat. A znova.

PeterK

Mňa by zaujímalo ako vyrieši ZSSK náhradu za mašiny rady 350. Šušká sa že na tých pár rokov si chcú požičať Traxxy…

Radim

Spíš by mě zajímalo čím nahradí tu šílenost 361.1

Patrick

Teraz majú čerstvo nainštalované ETCS…

Radim

Sakra… Takže Ex2 bude dávat 160km/h stále jen ze svahu a s větrem v zádech 🙁

Patrick

Neboj sa, ZSSK v prvom rade pokryť linku Bratislava – Trenčín – Žilina, kde sa už teraz bez ETCS smie jazdiť iba 120 km/h

Jaaa

Nijak, ty tu budou do skonání světa. 😉

Patrick

Idú sa už vyradzovať aj kusy s ETCS?

luke.pl

Nemuzu si pomoct, ten banan byl proste designove topka. A myslim, ze ani dnes se z pohledu designu nemusi za nic stydet.

DavidS

Mně se designově i barevně taky líbí, zvláště na tu dobu. Dnes je to hezké retro ve srovnání s jinými lokomotivami, které snad nemohly být považovány za hezké ani tehdy.

Lukáš F.

Jako ekonom to chápu, jako šotouše mě samozřejmě mrzí, že lokomotivní flotila už nebude tak rozmanitá jako dřív.

DavidS

Ta poslední věta je špatně, ne? Ještě tam bude zmíněná 380 na IV. koridoru a na koridoru Praha – Děčín ty další dvě řady.

Kubrt

To je otázka několika let, kdy 380, 162 a 151 taky skončí, s rozvojem ETCS.

DavidS

No jasný, ale zatím ta věta, že po koridorech budou jezdit dva typy, je poněkud matoucí.

Kuba2

Na 162 se ETCS instaluje.

Apollo 17

Ale jen ty s rekonstrukcí na WTB. Obyčejné 162 půjdou do Carga.

Kuba2

No a Cargo do nich snad to ETCS nenechá nainstalovat?

Francimor

Cargo z nich udělá Esa.

Avlaky

ale z 162 wtb se taky budou dělat 362 wtb ne

Tomáš Alter

A když už je zmíněn RegioPanter, tak měly být zmíněny i oba typy jednotek InterPanter (pěti i třívozová).

Kubrt

Což ovšem nejsou lokomotivy (o nichž článek pojednává).

Hoermalmeister

A i RegioPanterů je milion typů, 3 vozová, 2 vozová, obě Moravie, teď ještě BEMU…

Jirka

Vectron, kolik jich ČD vlastní? Raději budou platit drahý pronájem, než vlastnit své lokomotivy. Cestujícím je jedno, co je táhne a fírové tam modernizovaná stanovště mají také.

janvagala

Ty s tím jezdíš?

Juraj

A ty lokomotivy ve vlastnictví byly zadarmo?
Tento komentář jen ukazuje, kolik lidí naprosto nevnímá ekonomické souvislosti.

Leinad

Pochybuju že půjčovné je menší než odpis +servis.

vbb

Pochybovat můžete a možná máte i pravdu, ale pokud nemáte v šupláku 100 mega na novou mašinu a nutně jí potřebujete, tak je nájem za 10 mega ročně, které v šupíku máte, ekonomicky vhodné řešení.

Hrubec

To je krásné, kolik šrotu zmizí z českých kolejí. A šotouši ať si brečí. 😁🖕

Šestka

Šrot který bez problémů tahá dálkové vlaky 160 pod stejnosměrem není žádný šrot. Šrot máte ve své hlavě. Ve Švýcarsku jezdí lokomotivy R 4/4 a R6/6 které jsou daleko starší než naše 15x.

Pezos

A rozhodně mají odporovou regulaci výkonu, že? 😉

Kuba2

A ta něčemu vadí? Na expresních výkonech je odporová regulace hospodárnější než tyristorová.

Pezos

Expresní výkony jako Ex1 za Ostravou? Kde se stojí co 10 km?

M.Z.

…to je spíš zbožné přání… …pokud mluvíme o stejnosměru…

M474003

Na střídavé trakci odporová ragulace? To dokáží jenom 350 a 371.

Josef Kamiš

Tak pravil odborník 🙂

likvidátor shotoushků

🖕🖕🖕

Josef Kamiš

😀

Avlaky

263 nemel by smysl nabídnout ji ZSSK? za nejake drobnř? U nás je atyp u nich nosnou řadou v okolí Bratislavy

Ostravaček

Museli by se ovšem jako ty slovenské modernizovat a 001 je v současnosti a asi i trvalé neprovozní

Lukáš F.

Ty dvě 263 by byly atypy i u ZSSK. Jsou to prototypy řady, ZSSK má už sériové kusy.

Avlaky

ale je to stejná řada 003… a dále, z pohledu UIC je to uplně stejná loko tudíž 96% dílu bude taky stejné

Nose Peak

Přijde mi neuvěřitelný, že Máša z Dášou doklepaly ve dvou víc jak 3 dekády…

Kubrt

4 dekády 🙂

M.Z.

A nic nemá lepší řízení trakce…

Koridol Praha- Linz

Dočkáme se přesunu pendolin tedy na České Budějovic aby tam mohly v těch zatáčkách jezdit tedy těch 200?

Zapa

“Já ti dám zatáčku” 😄

Nose Peak

…samosebou, jenom když je na semaforu zelená…

vbb

… a vlakvedoucí je na tento typ lokomotivy řádně proškolen…

Antonín

Zatáčku mají jen silnice, jak tramvaje, tak vlaky i metro jezdí do oblouku!

Jaaa

Ale no tak. Samozřejmě že jak metro, tak i tramvaje a vlaky zatáčí…

John

A o co se jedná pokud tramvaj sdílí se silnicí těleso? 🙂

Lokfürer

Když jede po kolejnicích tak jede v oblouku a když to nevybere a vypadne tak už jede zatáčkou

Zlámalík

Pak se jedná o oblouk v zatáčce.

Regionova a 810 nepatří do 21 století

Mnohem důležitější je kdy se zbavíme regionov a 810 v celých Středních Čechách. To že to přežilo rok 2000 ostuda

Josef Kamiš

Vůbec to není důležité a to, že to přežilo nejenom rok 2000, ale i 2020 je důkazem nesporné kvality. 🙂

Ferda Vomáčka

Nebo nekonečného zmaru, že něco takovýho se muselo v takovém počtu vyrobit a pak tak dlouho fungovat… Koneckonců vy s tím denně nejspíš nejezdíte.

Josef Kamiš

Ferdo nezlob, když o tom nic nevíš, tak nepiš 🙂

Kuba2

Regionova nepřežila rok 2000, neb v tu dobu vůbec neexistovala.

JanM

Už by to chtělo i v Moravskoslezském kraji. Regionova na trati Krnov-Jeseník dost skáče.

Tonda Sehnal

Druhá 263 nejezdí pro závadu čeho?

JirkaM

Trafo.

Jarek

Trafo ne.

Bakiy

Trafo jo.

Jarek

Nejezdí první.

Tonda Sehnal

A proč nejezdí?

Libor

První zdechla na trafo, oprava se neplánuje a je nabídnutá k odprodeji, druhá zatím jezdí.

Radim

A 162 co jezdí na S7? Ty předpokládám zůstávají

Ivan_pha

Mají už začít chodit pantery, takže už taky dlouho nevydrží.

Jakub

A Pantery mají jít i na S7?

Kubrt

Ne, jen na S4. Kde se tím uvolní elefanty.

Pan průvodčí

Uvolněných osm ešusů z S4 poslouží na pokrytí nového GVD na S2 a S22. Krátké S7 prozatím zůstanou v režii Bdmteeo, pravděpodobně až do dodávky nových dvoupodlažních souprav. Vzhledem k současným parametrům trati a absence ETCS by byl Panter nebo přebytečné ešusy na 171 mrhání prostředky.Uvolněných osm ešusů z S4 poslouží na pokrytí nového GVD na S2 a S22. Krátké S7 prozatím zůstanou v režii Bdmteeo, pravděpodobně až do dodávky nových dvoupodlažních souprav. Vzhledem k současným parametrům trati a absence ETCS by byl Panter nebo přebytečné ešusy na 171 mrhání prostředky.

NightmareFreddy

Banáni, to jsou vzpomínky na mé mládí. Budou mi chybět…

Jarek

Vždyť za komoušů nebyly a furt se na ně čekalo.

Tomáš Záruba

Druhá část souvětí je vlastně pěkný dvojsmysl. 🙂

NightmareFreddy

Já také nežil za komunismu. Ale když jsem poznal železnici, banán mě jako malého uchvátil 🙂

vbb

To mě zas uchvátila dvojka/krysa, a před ní ještě potkan.
Banány patří do Ovoce-zelenina, n.p.!

NightmareFreddy

Pokud chcete být rýpavý, tak Vám odpovím stejně – krysy a potkani patří do kanálu 😛 😀

vbb

Čímž jste krásně uzavřel kruh, porotože článek je o tom, jak ty krysy do odpadu půjdou 🙂 🙂