Do Brna dorazily další dvě trolejbusové stavebnice, podnik chce rozšířit objednávku

Nové trolejbusy, které si sestavuje DPMB sám. Foto: DPMBNové trolejbusy, které si sestavuje DPMB sám. Foto: DPMB

Cestující se novými vozy z projektu Mario budou moci svézt nejčastěji na linkách 30, 32 a 34.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) pokračuje v projektu Mario, v rámci kterého si jako jediný dopravce v Česku kompletuje trolejbusy vlastními silami z dodaných stavebnic. Do dílen ve vozovně Komín aktuálně dorazily první dvě stavebnice z letošní desetikusové objednávky.

Jde o komponenty pro deset vozidel SOR TNS 12. První dva vozy z projektu Mario v Brně jezdí s evidenčními čísly 3065 a 3066 už od loňského roku, začátkem letošního roku pro ně dopravní podnik získal od Drážního úřadu schválení typu.

Aktuálně dodané dva trolejbusy by se měly dostat do provoz s cestujícími na přelomu října a listopadu. Dodávky dalších osmi stavebnic by měly následovat během léta a podzimu.

„Pokračujeme tak ve strategii obnovy vozového parku, v tomto případě v rámci unikátního projektu, kdy si vozy kompletujeme sami a ušetříme tak na jednom trolejbusu 2,5 milionu korun,“ uvedl šéf DPMB Miloš Havránek.

Pracovníci komínské vozovny vyrobí a namontují kabelové rozvody, instalují elektrické výzbroje a motory, sběrací soustavy a střešní kontejnery. Následovat bude propojení všech systémů a takzvané oživení vozu.

„Samotná kompletace jednoho vozu a jeho oživení nám zabere přibližně měsíc. Pak nás čekají různé revize zakončené žádostí o vydání průkazů způsobilosti,“ sdělil Marian Čech, vedoucí technického provozu trolejbusů DPMB. Vedle finanční úspory je dalším benefitem podle vedení DPMB detailní znalost vozidel, která pak pomáhá při jejich opravách.

Trolejbusy SOR TNS 12 v provozu nahradí trolejbusy 21Tr z let 1999 až 2002, kterých DPMB provozuje nyní 26. Cestující se novými vozy z projektu Mario budou moci svézt nejčastěji na linkách 30, 32 a 34.

Podle rámcové smlouvy může podnik objednat do konce roku 2025 až 40 trolejbusů za 296 milionů korun, což je 7,4 milionu korun za kus. Smluvních možností chce přitom využít. „V příštím roce bychom ve vazbě na naše finanční možnosti rádi koupili a sestavili dalších deset kusů,“ doplnil Havránek.

DPMB je nevětším provozovatelem trolejbusové dopravy v České republice, aktuálně má 134 trolejbusů. Vozový park trolejbusů prochází v posledních letech velkou obnovou. V letech 2021 a 2022 DPMB nakoupil 40 kloubových trolejbusů 27Tr. V letech 2022 a 2023 pak 20 parciálních trolejbusů Škoda 32Tr, dodání dalších 20 vozů tohoto typu DPMB očekává na konci letošního roku.

Stejným způsobem si jako trolejbusy Mario si brněnský dopravní podnik montuje i tramvaje Drak, stavebnice dodávají Krnovské opravny a strojírny.

Tagy DPMB Mario SOR TNS 12
7 komentářů