Mýto pro starší auta vyčistilo vzduch v Londýně, ukazují výsledky měření
Drtivá většina aut vjíždějících do města již plní přísnější limity.
Zavedení nízkoemisních zón v Londýně (ULEZ), kterými došlo ke zpoplatnění vjezdu starších aut do britské metropole, přineslo výrazné zlepšení kvality ovzduší ve městě. Ukazují to data z měření za loňský rok, která zveřejnila londýnská radnice.
Podle zveřejněných dat došlo ke zlepšení hlavně díky dalšímu velkému rozšíření zón loni v srpnu. „Kvalita ovzduší v Londýně se lepší mnohem rychleji než ve zbytku Anglie. Škodlivin v ovzduší ubylo,“ uvádí zpráva.
Emise polétavého prachu (PM2.5) jsou nyní podle zprávy o 22 % nižší, než kdyby loni nedošlo k rozšíření zón. Emise dusíku jsou menší o 13 %.
Rozšíření zón zabralo i z pohledu stáří vozidel. Mýto musejí nyní platit majitelé benzinových aut vyrobených před rokem 2005 a dieselových roku výroby 2015. Jde o 12,50 liber za vjezd. Podle studie nyní 96 % aut ve městě nemusí platit a splňuje podmínky provozu v nízkoemisní zóně bez poplatku. „Pokles emisí odpovídá vymístění 200 tisíc aut za rok,“ uvádí zpráva, podle kterého jsou výsledky lepší, než se čekalo. K největšímu poklesu došlo ve středu města: až o 53 %.
Odpůrci nízkoemisních zón se loni pokoušeli jejich rozšíření zvrátit u soudu, ale neúspěšně. Konzervativci se pokoušeli odpor vůči zónám využít ve volbách, v těch ale s výraznou převahou vyhrál stávající starosta Sadiq Khan, který zavedení opatření za čistší vzduch prosazoval.
Londýn kromě zákazů vypsal i šrotovné pro ty, co odevzdali nevyhovující auto, využilo jo přes 53 tisíc majitelů aut.
Londýn od dnešního dne rozšířil mýto pro starší auta na celé město, vjezd vyjde na 350 korun
„Rozhodnutí o rozšíření nízkoemisních zón bylo obtížné, ale nutné k záchraně lidských životů a zdraví obyvatel. Zpráva o stavu ovzduší ukazuje, že toto opatření je ještě účinnější, než jsme čekali,“ uvedl Khan. Všechny příjmy z mýta jsou investovány do veřejné dopravy.