V Olomouci vyjela historická tramvaj, v provozu bude výjimečně. Nesmí jezdit v dešti

Tramvaj č. 16 v Olomouci. Foto: DPMOTramvaj č. 16 v Olomouci. Foto: DPMO

Tramvaj byla v běžném provozu naposledy v roce 1956.

Do ulic Olomouce tento týden poprvé vyjela opravená historická tramvají číslo 16, která se loni po 24 letech vrátila do Olomouce z depozitáře Technického muzea v Brně.

Památkově chráněný tramvajový vůz začal vozit cestující v Olomouci v roce 1914 a jezdil na zdejších tratích do roku 1956. Poté sloužil více než 30 let jako zahradní domek. V Technickém muzeu v Brně byl tramvajový vůz uložen od roku 1999.

Předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík dnes novinářům řekl, že historický tramvajový vůz s evidenčním číslem 16 prošel v červnu všemi potřebnými revizemi. Úspěšná byla i technicko-bezpečnostní zkouška, která testuje především brzdy tramvaje. Historická tramvaj tak mohla vyjet na koleje. V ulicích města bude viděna pouze výjimečně. Památkově chráněný vůz totiž nesmí na déšť, má malou přepravní kapacitu a nelze na něj sehnat náhradní díly.

„Veřejnost si bude moci vůz prohlédnout vždy v rámci dnů otevřených dveří a při podobných příležitostech. Budeme se snažit jednou za čas umožnit i jízdu, ale vůz číslo 16 je unikátní kulturní památkou a do jeho provozu zasahuje řada omezení. V neposlední řadě tramvaj chceme především předat nepoškozenou a funkční dalším generacím,“ uvedl Michalík.

Tramvaj jako zahradní domek

Tramvaj s evidenčním číslem 16 vyráběli spolu s dalšími třemi vozy v roce 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce. Byly to první tramvaje, které město objednalo přímo poté, co Olomouc v roce 1904 převzala do vlastní režie provozování tramvajové dráhy. Ve druhé polovině padesátých let vyřadili tramvaj a vozovou skříň bez pojezdu a elektrické výzbroje prodali za manipulační poplatek do soukromých rukou. Dopravní podnik ztratil tramvaj na 30 let ze zřetele. Až ve druhé polovině 80. let tramvajoví nadšenci objevili sešlou karoserii zarostlou v zahrádkářské osadě nedaleko Olomouce. Od roku 1994 je tramvaj kulturní památkou.

„Původní vozovou skříň v roce 1988 daroval tehdejší majitel dopravnímu podniku. Nejprve ji umístili na odstavnou plochu autobusů do Hejčína. Po roce 1989 převezli karoserii do hangáru na letiště v Neředíně a poté renovovali tramvaj ve dvou etapách. Renovaci dokončili v roce 1999 ke 100. výročí zahájení provozu tramvají v Olomouci,“ uvedl Miroslav Bureš, který se zabývá historií MHD v Olomouci.

V roce 1999 přesunuli historickou tramvaj do depozitáře v Brně, protože v olomoucké vozovně pro ni nebylo místo. Po dokončení stavby odstavného depa v Jeremenkově ulici se vedení DPMO domluvilo na převozu tramvaje zpět do Olomouce.

Tramvaj č. 16 v Olomouci. Foto: DPMOTramvaj č. 16 v Olomouci a tramvaj EVO1. Foto: DPMOTramvaj č. 16 v Olomouci. Foto: Lenka Jedličková / Olomouc.euTramvaj č. 16 v Olomouci. Foto: Lenka Jedličková / Olomouc.euTramvaj č. 16 v Olomouci. Foto: Lenka Jedličková / Olomouc.euTramvaj č. 16 v Olomouci. Foto: Lenka Jedličková / Olomouc.eu
Tagy Dopravní podnik města Olomouce DPMO historická tramvaj č. 16 Olomouc
9 komentářů