Praha čelí kritice za souběh uzavírek. Vyřešit to má další digitální mapa stavebních prací

Pražské dopravní omezení a uzavírky podle webu Opravujeme.to Zdroj: TSKPražské dopravní omezení a uzavírky podle webu Opravujeme.to Zdroj: TSK

Prvními daty by měla být nová aplikace naplněna už během srpna 2024.

Praha připravuje digitální mapu stavebních prací. Má pomoci lepší koordinaci a minimalizovat dopady výluk na dopravu ve městě. Pražští radní v pondělí pověřili přípravou mapové aplikace Institut plánování a rozvoje (IPR).

Ten by měl ve spolupráci s dalšími městskými institucemi zkompletovat dostupné informace o plánovaných opravách a výstavbě, které budou mít vliv na dopravní situaci ve městě.

Cílem je vytvořit přehledný digitální nástroj, který v hlavním městě umožní lépe plánovat stavební práce a dopravní výluky a minimalizovat jejich dopad na kvalitu dopravy.

Město tak reaguje na kritiku, kdy Prahu v létě i přes nižší provoz denně plní kolony aut kvůli souběžné opravě Barrandovského mostu, části Pražského okruhu a například Průmyslového polookruhu.

„Žádné omezení nepřekvapí“

Souhrnou mapu všech velkých dopravních uzavírek a omezení už přitom Praha má. Město ji prostřednictvím své Technické správy komunikací (TSK) provozuje na webu Opravujeme.to.

Centrální evidenci uzavírek pak integruje státní web Dopravniinfo.cz.

Díky opravujeme.to jsou všechna významná dopravní omezení na klíčových komunikacích v Praze na jednom místě, a to bez ohledu na to, zda se jedná o opravy infastruktury nebo kulturní či sportovní události,“ píše se na již roky existujícím webu.

U každé akce se uvádí rozsah, trvání a náhradní trasy pro řidiče. Je možno filtrovat nejen akce aktuální, ale i ty nadcházející, které v nejbližší době začnou. „Žádné omezení by tak už Pražany nemělo překvapit,“ uvádí web.

V digitální mapě jsou však jen stavební akce TSK. Omezení prováděná například dopravním podnikem tam chybí, DPP je má na svém webu. TSK má sice na dopravních stavbách v Praze hlavní podíl, své projekty však staví i městské části či jiné státní nebo privátní subjekty. Zatím tak chybí společný nástroj, který by sdružoval všechny informace na jednom místě.

Zatím bohužel nikdo nevymyslel, jak rozvíjet město bez uzavírek. TSK sice své plánované uzavírky s městskými částmi pravidelně projednává, ale uzavírky potřebuje ke své práci celá řada dalších investorů, jako jsou třeba plynárny, vodárny nebo soukromí developeři,“ uvedl Zdeněk Hřib, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Právě pro usnadnění koordinace s městskými částí a ostatními se podle něj nová mapa připravuje. „Díky ní budou všichni aktéři včas informováni,“ uvedl Hřib.

Nerozkopávat chodník každé dva roky

Nová mapová aplikace pomůže společné koordinaci všech subjektů zejména v delším časovém horizontu, kdy bude možné snáze zkoordinovat například opravu vodovodu s uložením optické sítě, kvůli které by se musel znovu rozkopat chodník po dvou letech.

Jde o efektivní práci s daty a způsob, jak lépe propojit městská data s cílem koordinovat uzavírkovou činnost a co nejméně zatěžovat provoz novými zásahy. Do budoucna tento systém umožňuje přidat i informace z databáze uzavírek Středočeského kraje,“ říká náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček.

Sdílené informace z databází se vzájemně propojí i na Geoportálu, který provozuje IPR.

Důležité pro fungování bude hlavně motivovat pro vkládání informací městské části, které provádějí stavební či údržbové práce na jimi spravovaných komunikací nebo povolují zábory ve vlastní kompetenci.

Prvními daty by měla být aplikace naplněna už během srpna 2024.

Tagy Magistrát hlavního města Prahy Technická správa komunikací hl. m. Prahy Zdeněk Hřib
9 komentářů