Primátor smetl botičkovou ofenzivu v Praze. Bylo by to drahé a neefektivní, vzkázal radním

Časomíra počítá dobu parkování. Foto: Praha 1Časomíra počítá dobu parkování. Foto: Praha 1

Nasazování botiček mělo pro řidiče podražit. Zamítnutí dle radních podporuje parkovací anarchii.

Radní pro dopravu městských částí Praha 1-10 požádali na začátku července ve společném dopise primátora Bohuslava Svobodu, aby tzv. botičky za asistence městské policie mohla nasazovat i městská firma. Podle nich by tak byla potřeba jen polovina strážníků a kromě pokuty by mohl být účtován i správní poplatek ve výši nákladů na nasazení a půjčovné.

To by tak mohlo odradit od nelegálního parkování více řidičů, jelikož chaos v parkování je už nyní podle radních neúnosný. Špatně odstavuje svá auta čtvrtina řidičů.

Primátor Svoboda však v nyní odeslané odpovědi radní nepotěšil. Podle něj se stejným tématem zabývalo už jednání v roce 2019. „Dle mých informací ke změně v tehdejším (stávajícím) systému nedošlo proto, že při analýze právních a dalších podmínek zůstávaly zásadní otázky, které nezaručovaly zvýšenou efektivitu v případě takové systémové změny,“ odpověděl Svoboda radním.

„Chaos už překročil meze.“ Radní chystají ofenzivu botiček, čtvrtina aut parkuje v Praze nelegálně

Podle radního pro dopravu Prahy 7 Pavla Zelenky Svoboda odpověděl „v duchu nejlepších jakešovských tradic“. „Poradili jsme se s původci dnešní situace a nic měnit nebudeme,“ glosoval Zelenka na síti X.

Vymáhání řeší pracovní skupina

Primátor v dopise připomněl, že od loňského srpna funguje na magistrátu skupina pro zefektivnění vymáhání pravidel v dopravě. „Ale i při jednání této pracovní skupiny bylo odborníky konstatováno, že se legislativní podmínky nezměnily tak, aby navrhovaný jiný systém ve vztahu k technickým prostředkům k zabránění odjezdu vozidla byl efektivnější, než ten stávající,“ uvedl Svoboda.

Podle některých členů skupiny by se pak zřejmě výrazně zvýšily náklady, které by byly následně jen obtížně vymahatelné.

Po projednání s mým týmem musím konstatovat přesvědčení, že v podmínkách hlavního města Prahy za stávající legislativy by navrhovaná změna nebyla efektivnější, než stávající praxe, proto o ní aktuálně neuvažuji,“ uzavřel v dopise Svoboda.

Nemůžete čekat, že si koupíte auto a město se postará o parkování, říká místostarosta „přeplněné“ Prahy 7

Podle Zelenky však primátorova argumentace není věcně správná. Když město může běžně účtovat řidičům poplatek za odtahy, tak podle něj úplně stejně může účtovat i poplatek za botičky. „Dělají to i jiná města, třeba České Budějovice,“ uvádí radní Zelenka a odkazuje na platné budějovické městské nařízení.

Odtahy zdraží minimálně

Pražští radní v pondělí rozhodli, že se od září zvýší na dvojnásobek platby řidičů v případě, že jim město nechá kvůli špatnému parkování odtáhnout vozidlo. Platba za standardní odtah se tak zvedne z nynějších 1900 korun na 3800 korun a zvýší se i ceny za parkování odtažených automobilů.

Podle starosty Prahy 7 Jana Čižinského z opoziční Prahy Sobě by však cena za jeden odtah měla být alespoň 5000 korun, aby pokryla náklady. Město na odtahy totiž ročně doplácí 40 milionů korun.

Spolu s odmítnutím promítnout náklady na odtah do ceny poplatku je odmítnutí poplatků za botičky další podpora parkovací anarchii,“ podotkl Zelenka.

Tagy Bohuslav Svoboda kontrola parkování Magistrát hlavního města Prahy parkování
27 komentářů