Změna plánu. Lokomotivy Taurus nemají ve flotile Českých drah budoucnost
Lokomotiva 1216 je vůbec nejrychlejším hnacím vozidlem českého státního dopravce.
Lokomotivy řady 1216 (ES64U4, známé pod rakouským obchodním označením Taurus) nečeká ve flotile Českých drah dlouholeté působení. Stroje bez aktuální verze ETCS považuje státní dopravce za neperspektivní. Jde o změnu přístupu; ještě loni ČD mluvily o plánech na dovybavení strojů systémem ETCS.
„Výhledově nepočítáme s provozem těchto lokomotiv, jako perspektivní máme řady 362 a Vectron. O dalším osudu lokomotiv 1216, například o možném prodeji, však zatím nebylo rozhodnuto,“ sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
ČD mají v majetku šest lokomotiv řady 1216, všechny jsou deponovány v Bohumíně, odkud obsluhují vlaky EC/IC na trasách Bohumín – Vídeň a Bohumín – Praha. Dva stroje koupily v létě 2019 od společnosti Swietelsky Baugesellschaft, další čtyři pak v roce 2021 od Wiener Lokalbahnen Cargo.
Čtyři lokomotivy jsou vybaveny starší verzí ETCS, která je omezena pouze na Rakousko. Další dvě lokomotivy ETCS nemají vůbec. Podle Šťáhlavského však lze čtveřici lokomotiv dovybavit softwarovými klíči tak, aby po tzv. Ferdinandce (nikde jinde) mohla jezdit i po zavedení výhradního provozu pod ETCS. Zbylé dvě budou před ETCS ustupovat na tratě, kde zatím výhradní provoz není. S osazením ETCS už se nepočítá.
Lokomotivy řady 1216 jsou nejrychlejší stroje ve flotile Českých drah. V pravidelném provozu mohou jezdit rychlostí až 230 km/h. Lokomotiva 1216.903 dosáhla při zkušebních jízdách v Rakousku rychlosti 253 km/h a je tak v současnosti vůbec nejrychlejším hnacím vozidlem českého státního dopravce.