Podcast: Ikarus byl pro Československo velmi drahý, říká sběratel Milan Jiroš

Ikarus 280, první bus ve sbírce. Pramen: Archiv Milana JirošeIkarus 280, první bus ve sbírce. Pramen: Archiv Milana Jiroše

Kdo by si chtěl pořídit autobus, nedělejte to. Je to neskutečný žrout času. Všechno dělám sám.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je sběratel autobusů značky Ikarus a také profesionální řidič autobusu Milan Jiroš. První kloubový Ikarus si pořídil z Jindřichova Hradce ještě při studiích na vysoké škole a přivezl ho rodičům na zahradu. Dnes má 22 Ikarusů, přičemž základ sbírky tvoří kloubové vozy 280 přezdívané čabajky. Za první kus dal sběratel 45 000 korun.

Sbírku následně doplňoval o méně známé kousky, až dal dohromady jedinou ucelenou sbírku Ikarusů v České republice. „Modré linkové jsou dva, červených je šest,“ vypočítává Milan Jiroš ty kloubové, které u nás byly hojně rozšířené. „Troufám si říct, že tři čtvrtiny sbírky jsou funkční, po doplnění akumulátoru jsou ta vozidla schopna fungovat,“ dodal Jiroš. Celou svou sbírku udržuje provozní sám vlastními silami. Jeho velkým snem je mít autobusy na jednom místě v soukromém muzeu.

Už od roku 2009 jezdí se svými Ikarusy na oslavách Pražské integrované dopravy, pronajímá je na svatby nebo filmařům. Nejčastěji chodí zakázky filmařů z oblasti reklamy, jeho vozy si však zahrály i v televizním seriálu Devadesátky nebo ve filmu Fair play.

Právě teď dokončuje Milan Jiroš nákup dalšího kousku do své sbírky. „Bude to překvapení, nechci to zmiňovat, ale už je vše dojednáno. Českoslovenští nadšenci budou nadšeni, až to zveřejním,“ řekl v podcastu, který si právě teď můžete pustit zde na stránce.

Rozebíráme také vývoj českých kloubáků, které vznikly na bázi modelu RTO nebo později ŠM. „Vysokomýtská Karosa neměla potřebné kapacity, byla vyrobena jen nultá série do dvaceti kusů, proto se začalo Československo poohlížet v rámci zemí RVHP, a to byl z pochopitelných důvodů maďarský Ikarus,“ říká Milan Jiroš o několika málo exemplářích kloubových autobusů Karosa ŠM. V Podcastu také probíráme historii budapešťské továrny, zlatá poválečná léta i útlum výroby v 90. letech.

Diskutujeme také, proč se do Československa nikdy nedostaly Ikarusy se silnějšími motory Man, které měla budapešťská továrna v nabídce. „Firma Ikarus vyráběla, co si zákazník objednal. Pokud by tehdy podnik zahraničního obchodu, tedy konkrétně Motokov, měl zájem přidat nějakou korunu, tak jsme tu mohli mít Ikarusy s výkonnějšími motory a automatickou převodovkou. To všechno v Budapešti uměli. Vozy luxusnějšího provedení tu byly, ale my jsme byli limitování nákupní cenou, která byla nemalá proti tuzemské Karose. Ikarus byl velmi drahý,“ říká Milan Jiroš a v podcastu dále vysvětluje, proč maďarský autobus stál více než dvojnásobek proti krátké Karose.

Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
8. minuta: Jak se dnes shání náhradní díly na Ikarusy
12. minuta: Kde se mohou dopravní fandové svézt si Ikarusy Milana Jiroše
15. minuta: O jaké Ikarusy mají filmaři nejčastěji zájem a v jakých filmech či reklamách už vozy Milana Jiroše hrály
27. minuta: Československý vývoj vlastních kloubových autobusů
36. minuta: Historie budapešťského závodu Ikarus a jeho pád
43. minuta: Jak vnímá Milan Jiroš silniční provoz očima řidiče autobusu pražského dopravního podniku
48. minuta: Milan Jiroš odpovídá na otázky čtenářů deníku Zdopravy.cz

Tagy Doporučeno Ikarus Milan Jiroš podcast Cesty Zdopravy.cz
60 komentářů